Jag ska beställa en stenbänkskiva Nero assoluto till mitt nya kök och behöver tips på bra företag / leverantör som har stenbänkskivor.
Har sökt en massa och googlat men det finns få omdömen / referenser.

Jag har mailat ut till flera olika och det varierar i pris. Billigaste är Stonecom Sverige AB och de verkar bra om man läser om dom på Facebook och trevliga när jag pratade med dom
Men de har endast funnits sedan 2018 och hade ett stort underskott det året samt inte registrerade som arbetsgivare. Deras förklaring är att de köper in alla tjänster.

Andra företag med prisvärda offerter är Custom Kitchen och stenskivor.se. Men den sistnämnda har fått en hel del negativa omdömen.

Någon som kan tipsa om bra företag?
Någon som använt Stonecom Sverige eller custom Kitchen?
Jag bor i Stockholm.

Väldigt tacksam för alla svar jag kan få!

Ta reda på var stenen är bruten och sågad.
Var extra vaksam om den är från Kina.
Italien är det som varit bäst historiskt.
Äkta Assoluto Nero kommer bara från ett par ställen i världen.
Färgen skiljer lite beroende på var den är bruten också.
Det bästa är att se stenen innan den sågas till din beställning.
Vissa bolag godkänner mindre lagningar orsakade av tillverkningen.
Ta också reda på hur man har behandlat stenen innan leverans.

Tack för dina svar!

Stonecom har fabriken i Estland och det säger inte mig så mycket.

Hur ska stenen vara behandlad för att vara bra?

Hur mycket billigare är de?
Kan du få en reparerad sten vilket jag vill minnas när det gäller denna firma?

Mitt tips är att gå till ett par lokala stenhuggare och prata sten med dem, ursprung, behandling etc. så kommer du få en känsla av vad som är bra att tänka på.
Svart sten är snyggt men jag skulle inte köpa det idag. Ett ej homogent mönster döljer om det skulle bli skador eller fläckar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du sett denna tråd som tar upp några olika leverantörer:
[länk]
Tack för ditt svar
Tyvärr stod det inte så mycket om olika leverantörer

Jag har fått offerter på ca 8-10 st och de är billigast på drygt 21tkr.
Den dyraste är 38tkr

Sen ligger tre runt 25tkr och sen resten mellan 26-31tkr

M Mikasw skrev:
Hur mycket billigare är de?
Kan du få en reparerad sten vilket jag vill minnas när det gäller denna firma?

Mitt tips är att gå till ett par lokala stenhuggare och prata sten med dem, ursprung, behandling etc. så kommer du få en känsla av vad som är bra att tänka på.
Svart sten är snyggt men jag skulle inte köpa det idag. Ett ej homogent mönster döljer om det skulle bli skador eller fläckar.
Reparerad sten?
Vad / hur menar du då?

Camilla1982 Camilla1982 skrev:
Jag ska beställa en stenbänkskiva Nero assoluto till mitt nya kök och behöver tips på bra företag / leverantör som har stenbänkskivor.
Har sökt en massa och googlat men det finns få omdömen / referenser.

Jag har mailat ut till flera olika och det varierar i pris. Billigaste är Stonecom Sverige AB och de verkar bra om man läser om dom på Facebook och trevliga när jag pratade med dom
Men de har endast funnits sedan 2018 och hade ett stort underskott det året samt inte registrerade som arbetsgivare. Deras förklaring är att de köper in alla tjänster.

Andra företag med prisvärda offerter är Custom Kitchen och stenskivor.se. Men den sistnämnda har fått en hel del negativa omdömen.

Någon som kan tipsa om bra företag?
Någon som använt Stonecom Sverige eller custom Kitchen?
Jag bor i Stockholm.

Väldigt tacksam för alla svar jag kan få!
vi köpte från ”custom kitchen”

De är egentligen en mellanhand - samarbetar med en annan firma som sköter leverans/installation (granitop)

men det blev kanon! Svårast var att välja vad vi skulle ha - finns så otroligt mycket att välja på... men vet du redan att du ska ha Nero Assoluto så är ju inte det något problem

bra pris, fin sten och trevliga hantverkare. Bor också i Sthlm

//Kristoffer

BirgitS
Camilla1982 Camilla1982 skrev:
Det finns ingen särskild registrering för att vara arbetsgivare och säljaren måste väl vara anställda av företaget?
Men det betyder att du inte har någon aning om vad det är för kvalitet på den som kommer och mäter resp. dem som transporterar och monterar skivan.
Jag skulle inte anlita firman utifrån den informationen.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ingen särskild registrering för att vara arbetsgivare och säljaren måste väl vara anställda av företaget?
Men det betyder att du inte har någon aning om vad det är för kvalitet på den som kommer och mäter resp. dem som transporterar och monterar skivan.
Jag skulle inte anlita firman utifrån den informationen.
Jodå, ett företag är inte automatiskt arbetsgivare, utan det måste registreras hos Skatteverket.

https://www.skatteverket.se/privat/...01c150939e893f3e69.html?q=företagsinformation

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Inte hört om det förut, men det låter ju konstigt om säljaren inte heller är anställd. Det borde åtminstone finnas en anställd som beställer från de olika underleverantörerna.

BirgitS BirgitS skrev:
Inte hört om det förut, men det låter ju konstigt om säljaren inte heller är anställd. Det borde åtminstone finnas en anställd som beställer från de olika underleverantörerna.
Nu är jag inte expert på hur man driver företag, men det låter ju konstigt att man kan ha en omsättning på 1,4 miljoner utan anställda.. Att man dessutom har besöksadress i en box låter ju heller inte seriöst...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
vi köpte från ”custom kitchen”

De är egentligen en mellanhand - samarbetar med en annan firma som sköter leverans/installation (granitop)

men det blev kanon! Svårast var att välja vad vi skulle ha - finns så otroligt mycket att välja på... men vet du redan att du ska ha Nero Assoluto så är ju inte det något problem

bra pris, fin sten och trevliga hantverkare. Bor också i Sthlm

//Kristoffer
Hej och tack för ditt svar
Jag har fått offert även från granitop och de var dyrare än Custom Kitchen.

Vad kul att höra att du hade bra erfarenheter med dom!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.