6 738 läst · 8 svar
7k läst
8 svar
Storlek/styrka på elradiator i stugan
Hej,
vi bygger nytt lösvirkes litet fritidshus ca35m2. Funderar på radiatorerna. Har väl bestämt oss för direktverkande el. Men vilken watt-styrka och om vi ska ha med kontakt (230-240v) eller direktinkopplat (oftast 400v??) vet vi ej.
Önskar tips och förslag!
Storstugan ca 25m2, 3 fönster = 3 radiatorer
Lilla rummet ca 6,5m2 1 fönster = 1 radiatorer
Toaletten har golvvärme.
Det blir 75% sommarbruk och resten när solen ger sig av till sydligare länder. Vi bygger i Västergötland!
Tack på förhand!
vi bygger nytt lösvirkes litet fritidshus ca35m2. Funderar på radiatorerna. Har väl bestämt oss för direktverkande el. Men vilken watt-styrka och om vi ska ha med kontakt (230-240v) eller direktinkopplat (oftast 400v??) vet vi ej.
Önskar tips och förslag!
Storstugan ca 25m2, 3 fönster = 3 radiatorer
Lilla rummet ca 6,5m2 1 fönster = 1 radiatorer
Toaletten har golvvärme.
Det blir 75% sommarbruk och resten när solen ger sig av till sydligare länder. Vi bygger i Västergötland!
Tack på förhand!
Klart att det inte "behövs" men enklare att fördela lasten över faserna.
Kan oxå tillägga att oljefyllda radiatorer är att föredra i sammanhanget.
Ett extra plus är även att installera en elektrisk handdukstork i badrummet....
Kan oxå tillägga att oljefyllda radiatorer är att föredra i sammanhanget.
Ett extra plus är även att installera en elektrisk handdukstork i badrummet....
Varför skulle oljeradiatorer vara bättre?? En vanlig elkonvektor av känt märke typ Siemens, Nobö, Tego, Adax är minst lika bra och framför allt billigare än en oljeradiator av kändare märke. I framförallt ett fritidshus som används kortare perioder så har man ju knappast fullvärme på hela året utan slår på den när man kommer dit om man nu inte investerar i ett system som gör att man kan sätta på värmen innan man kommer. Med dom tröga oljeradiatorerna tar det sin tid innan dom är varma, dom är tunga och otympliga, det här med att dom ger "mjukare"värme är ju bara en myt som skapats av dom som marknadsför och säljer dessa kolosser, det finns inga belägg för detta påstående överhuvudtaget.
I ett nybygge där man isolerar ordentligt så låter 100 w per kvm mycket för högt, 70w låter mer normalt och kanske uppåt 80 skall räcka länge, finns ju ingen anledning att ha överkapacitet på 20-30% utan ligger man på uppåt 80 w så har man nog ganska god marginal anser jag.
I ett nybygge där man isolerar ordentligt så låter 100 w per kvm mycket för högt, 70w låter mer normalt och kanske uppåt 80 skall räcka länge, finns ju ingen anledning att ha överkapacitet på 20-30% utan ligger man på uppåt 80 w så har man nog ganska god marginal anser jag.
Som så ofta är det en fråga om tycke och smak, jag själv har oljeradiatorer såväl hemma som i mina fritidshus och jag trivs väldans bra med dem, mjuk och behaglig värme. Men å andra sidan så kör jag "full" värme hela året för att slippa brassa när jag kommer sent en fredag kväll till något av husen.
Överkapacitet spelar väl ingen roll när det gäller element, det fixar termostaterna, varför ligga på marginalen....
Överkapacitet spelar väl ingen roll när det gäller element, det fixar termostaterna, varför ligga på marginalen....
Som du säger det är ju frågan om vad man trivs med, nu trivs ju du bra med dina oljeradiatorer och det är ju bra men det är ju inget som säger att att dom är att föredra för frågeställaren då det finns fullgoda alternativ med vanliga elkonvektorer och att han inte efterfrågade råd i den frågan. Ville bara klargöra detta med mitt tidigare inlägg
Nej överkapacitet är ju bra men lite onödigt att brassa på med 20-30% extra i ett nybygge då man förutsätter att det isoleras ordentligt redan från början + att det känns som att kasta pengar i sjön då den överkapaciteten inte behövs, dessutom så tar ju elementen plats på väggen under fönstrerna också, ju fler watt ju större element i dom flesta fall och detta gäller i allra högsta grad oljeradiatorer.
Nej överkapacitet är ju bra men lite onödigt att brassa på med 20-30% extra i ett nybygge då man förutsätter att det isoleras ordentligt redan från början + att det känns som att kasta pengar i sjön då den överkapaciteten inte behövs, dessutom så tar ju elementen plats på väggen under fönstrerna också, ju fler watt ju större element i dom flesta fall och detta gäller i allra högsta grad oljeradiatorer.
Liknande trådar
-
Golvvärme, furugolv 30mm. Argument med sambo som hatar elradiatorer
Utbyggnad och tillbyggnad -
Styrka bärlina
Tak & Vind -
Vilken grussort, storlek och hur mycket?
Fritidshus -
Elradiatorer - olika storlek samma effekt
Värme allmänt -
Belysning garage; armaturstorlek, ljuspunkter, ljusstyrka (bilder)
Belysning