Hej,
Ska sätta upp en innervägg med 45mm träreglar och trådspik, men ska det vara 2,8x75mm trådspik eller 3,4x100mm trådspik?
Väggen kommer bara vara max 1,5m i bredd.
Har gjort det förr men det var så himla länge sen, vill bara dubbelkolla efter jag sett den här videon som säger 2,8x75mm.
Om man inte använder trådspik, och använder träskruvar istället, vilken storlek är bra att ha?
Kanske har kvar i källaren istället för att köpa trådspikar.
Tack på förhand
Ska sätta upp en innervägg med 45mm träreglar och trådspik, men ska det vara 2,8x75mm trådspik eller 3,4x100mm trådspik?
Väggen kommer bara vara max 1,5m i bredd.
Har gjort det förr men det var så himla länge sen, vill bara dubbelkolla efter jag sett den här videon som säger 2,8x75mm.
Om man inte använder trådspik, och använder träskruvar istället, vilken storlek är bra att ha?
Kanske har kvar i källaren istället för att köpa trådspikar.
Tack på förhand
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
2,8x75mm
Det är klena spik, men de är bara till för att fästa syll och hammarband i övergolv + golvspån, samt gles i taket, så väggen inte flyttar på sig i sidled.
De använder samma klena spik till att fästa reglarna, och därför 4 st per infästning. (Det går inte åt så många spik för att sätta upp en extra innervägg så då är det enklare att använda samma spik till allt. Dvs endast köpa en pkt spik. Bortsett från spik och/eller skruv till skivmtrl.)
Det är klena spik, men de är bara till för att fästa syll och hammarband i övergolv + golvspån, samt gles i taket, så väggen inte flyttar på sig i sidled.
De använder samma klena spik till att fästa reglarna, och därför 4 st per infästning. (Det går inte åt så många spik för att sätta upp en extra innervägg så då är det enklare att använda samma spik till allt. Dvs endast köpa en pkt spik. Bortsett från spik och/eller skruv till skivmtrl.)
Jag skulle säga att det är lättare att skråspika 100mm spik än 75mm. 75mm har en tendens till att vara lite korta. Ska du använda skruv istället ta 5x90 eller 5x80.
Det vanliga är att man bygger innerväggar av 70mm reglar och glöm inte att isolera dem.
Det vanliga är att man bygger innerväggar av 70mm reglar och glöm inte att isolera dem.
Hur många skruvar behövs, är det 4st som på videon när trådspik används 2st på vardera sida?N NoOne2k skrev:
Tack på förhand
Du skriver att väggen ska vara max 1,5m lång (eller kort). Ska den kläs med osb eller plyfa på någon sida? Om ja, så bidrar skivmaterialet till att binda ihop väggen.E evoline skrev:
Jag hade använt 2 st 5x90 (eller vad jag nu har hemma) i änden av varje regel. Oavsett om jag skulle ha reglat cc 450 eller 600mm.
Sådan liten vägg hade jag satt ihop liggande på golvet och skruvat fast de stående reglarna, blir väl 4 st, du gör den bara lite kortare än rumshöjden sedan knackar man dit några distanser och fäster väggstumpen även det med skruv.
Vet faktiskt inte, inte till mitt hem, ska kolla sen.K Kardan79 skrev:
Väggen är mellan hall och rum, och kommer vara skymd av garderob senare endå.
Man vill ju gärna att ytterkanten blir i lod, samtidigt som den inre regeln ligger emot vad den nu ska ligga emot. Kan man inte skapa sig problem i sin iver att spara 2 min?A AndersS skrev:
Edit - vi vet ju inget om väggen. Kanske ska den ansluta mot 2 befintliga väggar.
Syfte är inte att spara tid utan att gör det enkelt och en liten vägg med 45 reglar som ts vill ha. Man kan rikta den utan problem i flera riktningar ungefär som när du sätter dörrkarmar med distans, eller kilar om man vill det och sedan bara dra fast den med skruv i tak/golv/vägg. Så det är inga problem och bara en möjlig lösning.K Kardan79 skrev:
Men det vara bara en beskrivning på en metod jag använt mig av vid några tillfällen.,
Kommer regla runt som en ram och sen ha 2-3st reglar i mitten också, beroende på bredden av väggen.
Frågan var bara hur många skruvar/spikar man ska använda när man fäster reglarna mot regeln som är mot taket och den mot golvet.
I videon användes 4st spikar, men kommer nu att använda 5x90 skruvar istället som någon nämnde här.
Återkommer senare idag, ska kolla vad de vill och ta bilder så ni kan hjälpa =)
Tack för all hjälp
Frågan var bara hur många skruvar/spikar man ska använda när man fäster reglarna mot regeln som är mot taket och den mot golvet.
I videon användes 4st spikar, men kommer nu att använda 5x90 skruvar istället som någon nämnde här.
Återkommer senare idag, ska kolla vad de vill och ta bilder så ni kan hjälpa =)
Tack för all hjälp
Det är ju egentligen en otroligt enkel sak att göra, och jag påstår inte att ditt sätt är fel sätt att göra det på.A AndersS skrev:Syfte är inte att spara tid utan att gör det enkelt och en liten vägg med 45 reglar som ts vill ha. Man kan rikta den utan problem i flera riktningar ungefär som när du sätter dörrkarmar med distans, eller kilar om man vill det och sedan bara dra fast den med skruv i tak/golv/vägg. Så det är inga problem och bara en möjlig lösning.
Men det vara bara en beskrivning på en metod jag använt mig av vid några tillfällen.,
Hatar att hålla på med 45x45-reglar. Är alltid krokiga och vridna. Har sagt "aldrig mer" mer än en gång.
Själv hade jag nog använt plåtreglar och OSB under gipsen (för enkel infästning av garderoberna), om inte väggen blivit för tjock av OSB:n.
Så här ser det ut, ska upp en ny vägg mellan rummen.
Det var bara ca 89cm i bredd.
Väggen till höger har en 45 träregel och bara gips på båda sidorna såg vi idag, så det blir nog samma för den nya väggen som kommer vara bakom garderoben från hall och sovrum.
Funderar på om man bör skära av en bit av gamla gipsen för att skarva med nya gipsskivan eller gipsar man bara på de nya reglarna.
Eller tar bort gamla gipsskivan för att sätta upp nya över hela, då kanske det är lika bra att sätta träskiva under också.
Vill inte spendera så mycket tid och pengar på väggen är det enda jag vet.
Några tips?
Tack på förhand
Det var bara ca 89cm i bredd.
Väggen till höger har en 45 träregel och bara gips på båda sidorna såg vi idag, så det blir nog samma för den nya väggen som kommer vara bakom garderoben från hall och sovrum.
Funderar på om man bör skära av en bit av gamla gipsen för att skarva med nya gipsskivan eller gipsar man bara på de nya reglarna.
Eller tar bort gamla gipsskivan för att sätta upp nya över hela, då kanske det är lika bra att sätta träskiva under också.
Vill inte spendera så mycket tid och pengar på väggen är det enda jag vet.
Några tips?
Tack på förhand
Jag har ingen aning om vad det är som använts som regel. Ser ju spontad ut. Är den 45mm?E evoline skrev:
Om det varit en vanlig 45x45-regel hade jag skurit av en bit av gipsen (i lod) och skarvat på regeln. Kanske t.o.m. skruvat och limmat. Risken för sprickbildning är dock stor med endast ett lager gips och 45x45-reglar.
Glöm inte att snedskära gipsen för kommande spackling. Den befintliga gipsen saknar ju "försäkring" för spackelremsa.