1 352 läst · 39 svar
1k läst
39 svar
Storbankerna spår dubbelsänkning av styrräntan
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 104 inlägg
Samtliga storbanker tror att sänkningen av styrräntan blir dubbelt så stor som prognostiserats.
Du kan läsa artikeln här: Storbankerna spår dubbelsänkning av styrräntan
Du kan läsa artikeln här: Storbankerna spår dubbelsänkning av styrräntan
@Attitudeswe de väntar nog in att marknadsräntorna sjunker ska du se...
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
De ska ha kvar sitt räntenetto så bra det bara går.Attitudeswe skrev:
Finns inget som säger att bankerna ska följa räntebanan exakt som Riksbanken sätter.
Sänker Riksbanken 0.50% så kanske Swedbank sänker 0.40% men man kan få 0.15% mer i ränterabatt.
Handelsbanken kanske sänker 0.60% men man får ingen extra ränterabatt.
Det blir alltid eftersläpning i rörliga 3 månaders.
Skönt iaf att inget säger att man måste låna och ingen tvingar någon att välja bank heller så därför finns det alla möjligheter att välja aktivt och och sitta passiv samt tro att banken gör allt för att prioritera ditt netto.
Hur tänker du nu? Ska SBAB gå in och sänka räntan mer än vad dom själva får betala för upplåningen? Det låter för mig som en ganska osund konkurrens.R Robert-san01 skrev:
Dom statliga bolagen har ju likt privata avkastningskrav som dom ska uppfylla gentemot sin ägare (staten).
SBAB har väl redan i princip den lägsta räntan man kan få utan att pruta, att det sen finns idioter som sitter kvar med Bolånen på storbankerna utan nämnvärda rabatter eller förmåner är väl något som själv får stå för.
Alla storbanker, även statliga SBAB , har enorma marginaler som det ser ut idag. Titta på deras resultat för 3:e kvartalet i år. Inget ovanligt med 3-4 MILJARDER / månad. Det finns självklart utrymme för SBAB att gå före med att stoppa den enorma kapitalöverföring som pågår från bolånekunder till bankernas ägare.L Liljeros skrev:Hur tänker du nu? Ska SBAB gå in och sänka räntan mer än vad dom själva får betala för upplåningen? Det låter för mig som en ganska osund konkurrens.
Dom statliga bolagen har ju likt privata avkastningskrav som dom ska uppfylla gentemot sin ägare (staten).
SBAB har väl redan i princip den lägsta räntan man kan få utan att pruta, att det sen finns idioter som sitter kvar med Bolånen på storbankerna utan nämnvärda rabatter eller förmåner är väl något som själv får stå för.
Marginalerna på utlåning sjunker som tur är. Dock tjänar bankerna mer och mer totalt set.N nissebrun skrev:Alla storbanker, även statliga SBAB , har enorma marginaler som det ser ut idag. Titta på deras resultat för 3:e kvartalet i år. Inget ovanligt med 3-4 MILJARDER / månad. Det finns självklart utrymme för SBAB att gå före med att stoppa den enorma kapitalöverföring som pågår från bolånekunder till bankernas ägare.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
De ska naturligtvis inte gå under repo, men de har aldrig varit billigast när jag jämfört.L Liljeros skrev:Hur tänker du nu? Ska SBAB gå in och sänka räntan mer än vad dom själva får betala för upplåningen? Det låter för mig som en ganska osund konkurrens.
Precis. Det blir total komik när politikerna skyller på bankernas ”övervinster” och så har Sbab exakt samma ränta som konkurrenterna. Jag får bättre ränta av andra storbanker än jag får av Sbab…R Robert-san01 skrev:
Sen sitter Göran Persson som ordförande i Swedbank och försvarar deras miljardvinster. ”you cant make this shit up”
SBAB gör enorma vinster och jag får mycket bättre ränta av storbankerna än jag får av Sbab. Samtidigt så sitter politikerna och gnäller över bankernas ”övervinster”L Liljeros skrev:Hur tänker du nu? Ska SBAB gå in och sänka räntan mer än vad dom själva får betala för upplåningen? Det låter för mig som en ganska osund konkurrens.
Sbab ska självklart inte gå med förlust och leva på skattebetalarnas pengar. Men de skulle kunna utmana marknaden mycket mer utan att gå till det.
Måste ske nu. Alla överbelånade svenskar gör att landets bnp sjönk för andra kvartalet i rad och tillväxten 2025 ser ut att bli katastrofalt låg i Sverige.Redaktionen skrev:
Folk är faktiskt jävligt oansvariga i det här landet och lånar på sig enorma summor till höger och vänster och sitter och gråter blod när räntan hamnar runt 4% vilket inte är speciellt högt.
Vad hade hänt med Sverige om krisen blivit lite värre och räntan hade behövt höjas till 7-8%? Det hade blivit total panik och kalabalik i landet. Bankernas kalp-kalkyler ligger runt 6%. Över det så har deras högsta bolånetagare inte råd att betala elräkningen eller köpa mat i princip.
Andra, mer ansvarsfulla, länders befolkningar sitter med låsta räntor i 20-30 år så de klarar sig.
Sverige är världsunikt med typ 85% av befolkningen med max 1 års bindningstid
Vi har väl ganska höga bostadspriser beräknat på inkomst om jag minns rätt? Svårt att inte ta höga lån om man ska köpa en egen bostad. Det är inte mycket billigare att hyra än att äga och då är man torsk på ett annat sätt...Kentvirulent skrev:Måste ske nu. Alla överbelånade svenskar gör att landets bnp sjönk för andra kvartalet i rad och tillväxten 2025 ser ut att bli katastrofalt låg i Sverige.
Folk är faktiskt jävligt oansvariga i det här landet och lånar på sig enorma summor till höger och vänster och sitter och gråter blod när räntan hamnar runt 4% vilket inte är speciellt högt.
Vad hade hänt med Sverige om krisen blivit lite värre och räntan hade behövt höjas till 7-8%? Det hade blivit total panik och kalabalik i landet. Bankernas kalp-kalkyler ligger runt 6%. Över det så har deras högsta bolånetagare inte råd att betala elräkningen eller köpa mat i princip.
Andra, mer ansvarsfulla, länders befolkningar sitter med låsta räntor i 20-30 år så de klarar sig.
Sverige är världsunikt med typ 85% av befolkningen med max 1 års bindningstid
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Skulle inte priserna varit lägre om det varit krav på ex 25års slutlig amortering?Jonatan79 skrev:
Tänker att då skulle inte marknaden kunna buda lika högt.
Jo absolut men folk i sina första bostäder är inte det stora problemet då deras låg ändå är relativt låga.Jonatan79 skrev:
Kollar vi i Sthlm maxar folk och köper stora villor de knappt har råd med eller våningar i innerstan. De har alla möjlighet att bo i jättebra områden i radhus eller lägenhet för 50-60% av det de faktiskt maxbelånar sig och köper för.
Jag har unga kollegor som ska bo i innerstan till VARJE pris. Kosta vad det kosta vill. De skulle ha råd med jättebra lägenheter i Bromma, Solna, Årsta. Krypavstånd till tullarna. Men det är innerstan som gäller.
Det handlar inte om ”att ha någonstans att bo” direkt
Jag har bekanta som sitter i 10+ msek villor som måste panikbromsa sina amorteringar pga föräldraledighet TROTS att deras jobb toppar upp föräldrapenningen från FK.
Jag har kollat lite i taxeringskalendern på folk i mitt område och blir chockad över hur lite pengar de tjänar. De sitter ändå i villor värda 8-11 msek med höga lån och två bilar.