hej,

Håller på att reda ut hur jag skall få ner radonet i entreplan, suterängshus.
Som ni ser på den proffsiga ritningen jag gjort så har jag värden av 600 i hallen och 150 i rummen bredvid.
Ingen ventilation i hallen vid entredörren. I rummen finns varsin väggventil.

Luftvärmepumpen blåser mot entredörren. Och jag tror att den luften som samlas där i den "fickan" orsakar dom höga värdena.

Jag tror det är markradon. Grannen installerade en sug.

Lpter det som en rimlig förklaring till varför det är 600 värden i hallen?

• Skiss av rum med in- och utluftsflöden, entreedörr och luftpump. Mått och placering angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har ni mätt? Det låter lite konstigt att det skiljer så mycket på samma plan.
Jag har en Airthings Wave och för mig varierar radonnivåerna beroende på utetemperatur och lufttryck. Kallt och högtryck och nivån stiger, plusgrader och mulet väldigt låga nivåer.

Har ni någon golvgenomföring eller vägggenomföring från väggen sutterängväggen? T ex är det helt tätt vid utgången hålet genom väggen för luftvärmepumpen?

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Hur har ni mätt? Det låter lite konstigt att det skiljer så mycket på samma plan.
Jag har en Airthings Wave och för mig varierar radonnivåerna beroende på utetemperatur och lufttryck. Kallt och högtryck och nivån stiger, plusgrader och mulet väldigt låga nivåer.

Har ni någon golvgenomföring eller vägggenomföring från väggen sutterängväggen? T ex är det helt tätt vid utgången hålet genom väggen för luftvärmepumpen?
radoneye i några dagar. inga genomföringar i hallen alls. lvp tar inneluft och kabelgenomföring är tätad. under pumpen är det 200 ca

K Kiario skrev:
radoneye i några dagar. inga genomföringar i hallen alls. lvp tar inneluft och kabelgenomföring är tätad. under pumpen är det 200 ca
Okej, då kan det vara att nivåerna varierar mycket och de dagar den stod i hallen var halterna högre. Sedan påverkar såklart tilluftsventilerna.

R Riverground skrev:
Okej, då kan det vara att nivåerna varierar mycket och de dagar den stod i hallen var halterna högre. Sedan påverkar såklart tilluftsventilerna.
hej,
det är alltid runt 500-600 i hallen och lägre i rummen bredvid.

Du säger entreplan och suteräng och markradon, vad är det för materiel i grundmuren och väggarna uppe. Har du kollat radonkartan som finns på kommunen, både tryckt och digitalt ska den finnas.

J jonaserik skrev:
Du säger entreplan och suteräng och markradon, vad är det för materiel i grundmuren och väggarna uppe. Har du kollat radonkartan som finns på kommunen, både tryckt och digitalt ska den finnas.
jag skall mäta väggarna med en geigermätare i veckan. japp kollat kartan, Står
  • Gammastrålning, uran - Träff: 1

• gamma_uran3.38839054107666

Det med att mäta väggarna behövs inte, bara se om det är blåbetong. Är det stark markradon och murat med Leca, så är den inte vindtät utan puts på båda sidor. Utan puts kan det dra in rakt igenom den. Sen inte minst alla rörgenomgångar i källargolvet är en stor bov med pyspunka in av jordluft. Har ni även ventilation med utsug, kan det bli undertryck i huset och ännu mer kommer från utsidan.

J jonaserik skrev:
Det med att mäta väggarna behövs inte, bara se om det är blåbetong. Är det stark markradon och murat med Leca, så är den inte vindtät utan puts på båda sidor. Utan puts kan det dra in rakt igenom den. Sen inte minst alla rörgenomgångar i källargolvet är en stor bov med pyspunka in av jordluft. Har ni även ventilation med utsug, kan det bli undertryck i huset och ännu mer kommer från utsidan.
Betonghålsten i ritning. Man kan väl inte veta förän man mätt? byggt 1979
En vägg med skador och fläckar, delvis reparerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det betonghålsten så finns ingen radon i den. Ser ju putsat ut så mät då och se vad för värden det blir, mät gärna vid rörgenomgångar. Avlopp/vatten /el/golvbrunnar/rensbrunnar e.t.c.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.