Vi planerar just nu en större tillbyggnad av den sommarstuga vi bor permanent i sedan några år tillbaka. När vi flyttade hit var vi två men nu har vi även en treåring samt tillökning på gång. Större utrymmen är därför ett måste och vi bygger ut rejält.
Vi ritar själva men har haft möjlighet att bolla lite med grannen som är arkitekt. Tanken är att få till ett hus som funkar för bra för en tvåbarnsfamilj. Samtidigt har vi en del släkt och vänner som bor långt borta och som vi gärna vill kunna husera när de är på besök - här är tanken att framförallt den befintliga byggnaden ska kunna funka lite som övernattningsbostad (sovrum/extra kök/allrum, badrummet på nedre plan)
Utöver övergripande input kring planlösning/planering av funktioner så funderar jag framförallt kring:
- Badrum - är de tillräckligt stora?
- Kök - var tror ni om planering, kommer det fungera bra att jobba i?
- Matplats - kökets halvö kommer ha några platser där man kan äta frukost/dyl. men annars har vi matplatsen i vardagsrummet 4 trappsteg ner, någon som har erfarenheter från liknande? Kommer det bli ett problem?
- Tillgänglighet - såvitt jag förstår så ska det finns en matplats i närheten av köket. Nu har vi ritat in den i allrummet, några meter bort. Är detta något kommunen brukar ha synpunkter på?
Bifogar planer och fasader.
Tacksam för all input!
Vi ritar själva men har haft möjlighet att bolla lite med grannen som är arkitekt. Tanken är att få till ett hus som funkar för bra för en tvåbarnsfamilj. Samtidigt har vi en del släkt och vänner som bor långt borta och som vi gärna vill kunna husera när de är på besök - här är tanken att framförallt den befintliga byggnaden ska kunna funka lite som övernattningsbostad (sovrum/extra kök/allrum, badrummet på nedre plan)
Utöver övergripande input kring planlösning/planering av funktioner så funderar jag framförallt kring:
- Matplats - kökets halvö kommer ha några platser där man kan äta frukost/dyl. men annars har vi matplatsen i vardagsrummet 4 trappsteg ner, någon som har erfarenheter från liknande? Kommer det bli ett problem?
- Tillgänglighet - såvitt jag förstår så ska det finns en matplats i närheten av köket. Nu har vi ritat in den i allrummet, några meter bort. Är detta något kommunen brukar ha synpunkter på?
Tacksam för all input!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tillgänglighetskraven ska uppfyllas för nybygget och de finns beskrivna här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Visserligen lite gammal men stämmer i huvudsak fortfarande.
1. Badrummet är tillräckligt stort för att vara tillgänglighetsanpassat, men jag kan inte avgöra om alla krav är uppfyllda.
2. Jag tycker köket ser väldigt jobbigt ut. Första och andra steget ser bra ut, man tar ut t.ex. grönsaker från kylen och tar dem till diskhon för att skölja etc. Sen ska man stå någonstans och t.ex. skära dem och köttet, kanske på andra sidan diskhon. Men sen ska man bära över allt till bortre sidan av hällen, långt och man får gå i etapper. Sen är det trångt kring hällen för att kunna ställa en stekpanna åt sidan, få plats för uppläggning etc. Risk för att man (barn?) från kortsidan råkar få handen på hällen?
3. Verkar besvärligt att gå med en massa saker i händerna upp och ner för några trappsteg, särskilt för barn som ska bära tillbaks tallrik och glas. Snubbelrisk
4. Allrummet ser ut att vara väl litet för att rymma både matplats och soffgrupp, samtidigt som det ska vara tillgängligt. Ni behöver ju vara beredda på att det någon gång under alla år så är det någon som inte kan gå i trappor, t.ex. efter ett benbrott.
5. Fundera på om det är någorlunda lätt att byta ut värmepumpen, det ser lite trångt ut så där i en spets. En del har en dörr som ska öppnas vid service.
6. Om det samlas några barn i allrummet så kommer det höga ljudet därifrån att höras i hela huset. Kanske man inte vill när man ska sitta och prata med gästerna.
Visserligen lite gammal men stämmer i huvudsak fortfarande.
1. Badrummet är tillräckligt stort för att vara tillgänglighetsanpassat, men jag kan inte avgöra om alla krav är uppfyllda.
2. Jag tycker köket ser väldigt jobbigt ut. Första och andra steget ser bra ut, man tar ut t.ex. grönsaker från kylen och tar dem till diskhon för att skölja etc. Sen ska man stå någonstans och t.ex. skära dem och köttet, kanske på andra sidan diskhon. Men sen ska man bära över allt till bortre sidan av hällen, långt och man får gå i etapper. Sen är det trångt kring hällen för att kunna ställa en stekpanna åt sidan, få plats för uppläggning etc. Risk för att man (barn?) från kortsidan råkar få handen på hällen?
3. Verkar besvärligt att gå med en massa saker i händerna upp och ner för några trappsteg, särskilt för barn som ska bära tillbaks tallrik och glas. Snubbelrisk
4. Allrummet ser ut att vara väl litet för att rymma både matplats och soffgrupp, samtidigt som det ska vara tillgängligt. Ni behöver ju vara beredda på att det någon gång under alla år så är det någon som inte kan gå i trappor, t.ex. efter ett benbrott.
5. Fundera på om det är någorlunda lätt att byta ut värmepumpen, det ser lite trångt ut så där i en spets. En del har en dörr som ska öppnas vid service.
6. Om det samlas några barn i allrummet så kommer det höga ljudet därifrån att höras i hela huset. Kanske man inte vill när man ska sitta och prata med gästerna.
Håller med. Köket har en korridor men det finns ju redan en. Behövs det 2 korridorer?BirgitS skrev:
En snabb kommentar.

Undvik om möjligt att inkludera färgsättning i bygglovet så ni inte blir låsta i det. Det är tråkigt att behöva söka bygglov för en färgändring som kan dyka upp förr eller senare.
Tack för svar! Det är något som har gnagt med köket - bra att någon sätter ord på det. Jag skissade upp ett alternativ i IKEAs köksplaneringsverktyg. Vad sägs?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Sätt hällen närmare högskåpen så att det blir lite längre avstånd mellan hällen och diskhon. För en familj är det bra med 100-120 cm emellan så att man kan samla allt som man behöver vid tillagningen där.
Sen bör väl egentligen hon vara närmast kylen etc. och hällen längre bort eftersom den vanligaste vägen är kylen -> hon -> beredningsbänk -> häll.
Sen behöver det kanske vara 120 cm framför högskåpet närmast dörren för att man ska kunna använda det när man sitter i en rullstol. Det kan kanske bli nerslag på att det inte är 120 cm mellan kökshalvön och skåpen där mikron är.
Förvaringen av tallrikar och glas bör vara nära diskmaskinen.
Sen bör väl egentligen hon vara närmast kylen etc. och hällen längre bort eftersom den vanligaste vägen är kylen -> hon -> beredningsbänk -> häll.
Sen behöver det kanske vara 120 cm framför högskåpet närmast dörren för att man ska kunna använda det när man sitter i en rullstol. Det kan kanske bli nerslag på att det inte är 120 cm mellan kökshalvön och skåpen där mikron är.
Förvaringen av tallrikar och glas bör vara nära diskmaskinen.
Korridoren mellan hall och vrum hade jag tagit bort. Känns som ett stort slöseri med yta som egentligen inte fyller någon direkt funktion?
Om man flyttar ut trappan till ytterväggen så kan man bredda köket och ha en bredare passage däri till vrum istället. Sätter man högskåp mot trappväggen så blir det inte ett område där det springs allt för mkt heller vid matlagning.
Med en utflyttad trappa så kan man även göra badrummet där uppe lite större samt få dörren med centrerad vilket gör möbleringen av rummet lättare.
En annan sak jag reagerar på är höjden. Det är i princip 2 fullstora våningsplan i tillbyggnaden på en smal huskropp som har relativt få fönster. Jag är rädd för att proportionerna och brist på fönster kommer få det att upplevas som ännu högre än vad det är.
Om man flyttar ut trappan till ytterväggen så kan man bredda köket och ha en bredare passage däri till vrum istället. Sätter man högskåp mot trappväggen så blir det inte ett område där det springs allt för mkt heller vid matlagning.
Med en utflyttad trappa så kan man även göra badrummet där uppe lite större samt få dörren med centrerad vilket gör möbleringen av rummet lättare.
En annan sak jag reagerar på är höjden. Det är i princip 2 fullstora våningsplan i tillbyggnaden på en smal huskropp som har relativt få fönster. Jag är rädd för att proportionerna och brist på fönster kommer få det att upplevas som ännu högre än vad det är.
Generellt tycker jag det ser ut att vara trevligt planerat. Några saker jag tänker på:O olssono skrev:Vi planerar just nu en större tillbyggnad av den sommarstuga vi bor permanent i sedan några år tillbaka. När vi flyttade hit var vi två men nu har vi även en treåring samt tillökning på gång. Större utrymmen är därför ett måste och vi bygger ut rejält.
Tacksam för all input!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Köket. Jag hade gjort vänstra längan till högskåp + kaffestation sen byggt ihop övre med undre delen med en bänk mot ytterväggen för att få en sammanhängande bänkyta och då bara ha vask på ett ställe. Hur brett är det mellan den övre och den undre bänkytan? Ser ut att vara på gränsen till för trångt.
Vardagsrummet. Testa att placera ut möbler i ritningen. Hur blir det om man ska få in soffa och matplats? Är rummet för smalt (för kvadratiskt alltså)?
Tvättstuga/teknikrum. Hade bytt plats på ST/TS och dörren för att slippa spetsen inne i teknikrummet.
Trappan tror jag pilen är ritad fel, den ska peka uppåt.
Hur går skorstenen? Jag får inte riktigt ihop placeringen på övre och undre plan?
In this arrangement, two corridors are advisable so that you don't have to go through the kitchen because the main worktop is by the communication route. In this arrangement, I would personally give up the steps in the corridor in favor of a ramp. I don't really like these three-level floors. Another not very understandable thing in this project is the window layout. Why does the added living room have few windows towards the south? The large kitchen is also not lit, but the corridor has too many! Most of the windows are on the west side. I understand that you can like sunsets, but that much?ClasseClas skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man koppla gamla englasfönster? Gamla fönster på stor tillbyggnad.
Byggnadsvård -
Stor tillbyggnad av reveterat hus. Sten- eller trästomme? Diff-öppen?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Större tillbyggnad. Helentreprenad eller ej?
Utbyggnad och tillbyggnad -
tillbyggnad - storlek på rejäl glasveranda för långbord mm?
Planlösningar -
Avtal för större tillbyggnad
Juridik