Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
FBL används för väg när det är tillsammans med en annan fastighetsbildningsåtgärd, kortfattat, se 7:3 3 st.

Vid en ansökan om servitut för väg endast tillämpas 49 § AL.

Så om det sker en avstyckning eller reglering och någon fastighet behöver ett vägservitut sker det genom FBL.
Det är lite roligt utformat. Anläggningslagen är typ extremt snyggt skriven men sen fick man vägservitutsfrågan och lite andra vägfrågor över från tidigare lagstiftning så man tryckte in det i anläggningslagen där på slutet. Passar inte alls.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur tog de ut virket då? Har de nyligen avverkat på fastigheten lär de väl ha en ordentlig körväg för timmerbilarna, eller har de flottat ut timret?
100-150m åt andra hållet ligger det en fin vändplan. Troligen har man kört den vägen. Skall man köra över TS mark så kommer man fram till en länsväg (nr < 400), och där får man som bekant inte lägga virke. Men för mer reglbunden trafik, så är det via TS mark som verkar bäst.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur tog de ut virket då? Har de nyligen avverkat på fastigheten lär de väl ha en ordentlig körväg för timmerbilarna, eller har de flottat ut timret?
De körde raka vägen över det som nu är vår tomt(en del var var skog), båda tomterna avverkdes samtidigt
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, bygglov krävs enligt PBF för upplag eller parkeringsplatser.

Gäller det en byggnad som ska användas som ska tas i bruk för förråd så krävs bygglov för detta enligt PBLs ändrad användning av byggnad.
Och om de bara jämnar av marken och använder marken som parkeringsplats för tex anläggningsmaskinger?
 
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
Och om de bara jämnar av marken och använder marken som parkeringsplats för tex anläggningsmaskinger?
Då har de påbörjat en bygglovspliktig åtgärd olovligt. Kommer det till kommunens byggnadsnämnds kännedom får de en byggsanktionavgift om de inte rättar (återställer) innan byggnadsnämnden har möte. Annars byggsanktionsavgift och sen en uppmaning att inkomma med bygglovsansökan i efterhand.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
OK, snokat lite nu. Som hastigast kan jag se att "din" fastighet är en avstyckning av fastigheten innanför (den innanför har lägre nummer). Fastigheten innanför tillkom vid hemmansdelning 1909, och det står så här om vägen ('c' i nedan).

[bild]

Vägarna är till för "delägarnas allmänna behov", alltså. Så det är inte mycket du kan göra åt det, är jag rädd. Jag hade nog kämpat mot bygglovet istället.

Förresten, vägen är en samfällighet som berör ett tiotal hus. Finns nog en vägförening, kolla om denna snutten ingår och vad som är skötsleplanen för den.
Snutten ingår och det finns en vägförening
Det är ca 40 fastigheter i föreningen
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Och om de bara jämnar av marken och använder marken som parkeringsplats för tex anläggningsmaskinger?
Då behövs det bygglov!

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...t/bygglov-for-anlaggningar/parkeringsplatser/

De kan väl slira lite på det och uppföra byggnader och schakta "för skogsbrukets behov", men grannar kan förstås klaga till lämplig kommunal nämnd... Kvista ner till bygglovsenheten och fråga om de fått in något, vettja?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är ingen väg, det är en stig :D
För att man ska kunna köra med tung lastbil krävs det minst 3,5m bred körbana, sen har du vägbank och dike på det… dvs minst 6m,
Om vägen är rak kör jag lastbil på 2,6m vägbana, ska jag som amatör backa räcker inte 3,5m bredd, en gammal körväg går nästan alltid att åka lastbil på en ggn, men för upprepad trafik krävs tjälad mark eller uppgrusning med bärlager. En bra skogsväg för virkestransporter med bil och släp är(om den är rak) 3m bred i mina trakter. Om man håller efter busk och träd så backspeglarna klarar sig räcker 3,5 m utmärkt för tunga transporter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Snutten ingår och det finns en vägförening
Det är ca 40 fastigheter i föreningen
Vad har de för plan kring skötseln av den? Ägarnas andel i den här vägföreningen bör i så fall vara i behov av uppdatering.

Jag bor i en kranskommun till Göteborg, och det byggs och grävs upp så mycket blålera här att de måste deponera den någonstans. Och då dyker det upp upplag runt omkring i skogarna här, med och kanske även utan kommunnens goda minne. Kan det vara något sådant som är på gång?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då har de påbörjat en bygglovspliktig åtgärd olovligt. Kommer det till kommunens byggnadsnämnds kännedom får de en byggsanktionavgift om de inte rättar (återställer) innan byggnadsnämnden har möte. Annars byggsanktionsavgift och sen en uppmaning att inkomma med bygglovsansökan i efterhand.
Faktum är att det är precis vad som händer ca 5 km bort från vår fastighet. Ett företag har jämnat avverkat ca 5-6ha mark och fyllt ut med upp till 10-15m fyllnadsmassor. Ska använda det som parkeringsplats för entreprenadmaskiner enligt rykten.
Folk har anmält det till byggnadsnämnden men de gör inget.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man håller efter busk och träd så backspeglarna klarar sig räcker 3,5 m utmärkt för tunga transporter.
De som inte kör timmerbil brukar vara lite kinkigare... ;)
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
Folk har anmält det till byggnadsnämnden men de gör inget.
Lägg din röst klokt i höst. Låter som att kommunen kanske behöver nytt styre.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Vad har de för plan kring skötseln av den? Ägarnas andel i den här vägföreningen bör i så fall vara i behov av uppdatering.

Jag bor i en kranskommun till Göteborg, och det byggs och grävs upp så mycket blålera här att de måste deponera den någonstans. Och då dyker det upp upplag runt omkring i skogarna här, med och kanske även utan kommunnens goda minne. Kan det vara något sådant som är på gång?
Den har inte sköts om sedan Dackefejden, det finns ingen plan.
Den är i dag en bortglömd sig som folk rider på och kör 4 hjuling.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägg din röst klokt i höst. Låter som att kommunen kanske behöver nytt styre.
Det tänker jag, tyvärr kommer min röst hamna i stoclholm eftersom vi var skrivna där i november
 
N noone70 skrev:
Den har inte sköts om sedan Dackefejden, det finns ingen plan.
Den är i dag en bortglömd sig som folk rider på och kör 4 hjuling.
Var Dackefejden verkligen så långt norrut... :thinking:

De borde ha en plan vilka delar de sköter och vilka de inte sköter i alla fall. Betalar du andel i den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.