Jag har ett återkommande problem med att avloppsröret från köket sätter igen. Stoppet sitter några meter bort från utlopp från diskho och diskmaskin. Har vid ett flertal tillfällen haft en spolbil här och de har hittat stoppet med kamera och försökt ta bort det. Det har dock inte blivit helt bra, och några månader senare blir det helstopp igen. Finns det någon här inne som skulle kunna råda mig hur jag ska göra för att det mer långsiktigt ska fungera? Allt ifrån tips om det finns bättre eller sämre firmor som rensar rören (bor i Malmö), eller om det är värt att låta nogon titta på rördragningen (har krypgrund).
Taxknpp förhand!
 
Till att börja med : Tag för vana att alltid torka bort allt fett från porslin, grytor och stekpannor, med papper, som sedan kastas.
I övrigt är det väl bara att börja jobba med rengöring av vattenlås och rör.
 
  • Gilla
Emanuel01 och 2 till
  • Laddar…
Om spolbilen har hittat stoppet med kamera, då borde dom också veta vad som behöver göras för att få bort det. Har du fått se filmen?
 
  • Gilla
Bunkeflobjörn
  • Laddar…
Claes Sörmland
Varför blir det stopp där?

Är det t ex gamla gjutjärnsrör som är skrovliga på insidan så att fett och biofilm kan bygga på där? Eller är det lokalt bakfall (liggande ledning) så att vatten med fett blir stående där och fettet därmed har tid att stelna när tempen minskar på avloppsvattnet med tiden?

Typiskt sett så är det lämpligt att dra minst 75 mm-ledning och helst 110 mm ledning och vakta noga för lokala bakfall (svackor) på köksstammen innan den går ihop med WC-stammen. WC-stammen är det ju mer drag i så den spolar vanligen med sig fett och biologisk påbyggnad på rörens insidor.
 
  • Gilla
Bunkeflobjörn
  • Laddar…
Tack för svar. Det är en rätt så ny rördragning (2019) med plaströr, och besiktningsmannen som vi använde hade inga anmärkningar på dessa innan vi flyttade in. Men jag ska krypa ner i krypgrunden och mäta dimension samt försöka se om det är eventuella bakfall.
Det är lurigt när man har spolbilen här, de har så galet bråttom och sedan säger de att de har löst det. Fick se in film med stoppet men inte så efteråt.
Tror att det finns förbättringspotential gällande avtorkning innan diskmaskin 😌
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Bunkeflobjörn Bunkeflobjörn skrev:
Tack för svar. Det är en rätt så ny rördragning (2019) med plaströr, och besiktningsmannen som vi använde hade inga anmärkningar på dessa innan vi flyttade in. Men jag ska krypa ner i krypgrunden och mäta dimension samt försöka se om det är eventuella bakfall.
Det är lurigt när man har spolbilen här, de har så galet bråttom och sedan säger de att de har löst det. Fick se in film med stoppet men inte så efteråt.
Tror att det finns förbättringspotential gällande avtorkning innan diskmaskin 😌
Hitta en annan spolfirma om de inte bemödar sig om att åtgärda ordentligt. Annars är väl ”husmorsknepet” att med jämna mellanrum spola ner en halv flaska handdiskmedel med kokhett vatten.
 
  • Gilla
Bunkeflobjörn
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Hitta en annan spolfirma om de inte bemödar sig om att åtgärda ordentligt. Annars är väl ”husmorsknepet” att med jämna mellanrum spola ner en halv flaska handdiskmedel med kokhett vatten.
Alternativt som jag gör.
När diskmaskinen är påfylld litegrann kör jag ett snabbprogram (45 grader 30 min) med ca 5-6 droppar yes. Varmt vatten och yes som sköljer igenom det mesta.

Diskmaskinen luktar aldrig illa. Är alltid ren inuti. Och avloppet mår bättre. Sen blir disken alltid ren för den är inte så Smutsig när man kör den på riktigt.

Har gjort så i många år med många olika diskmaskiner.
 
  • Gilla
Bunkeflobjörn
  • Laddar…
Men är det fastställt vad felet egentligen är?
Det är ju nummer ett.
 
  • Gilla
Bunkeflobjörn
  • Laddar…
Fota gärna från krypgrunden så vi kan se rördragningen. Att det blir stopp 1ggr/månad tyder på något fel alternnativt har spolbilen inte fått bort alla proppar.
Ett bra redskap att ha som husägare om man äger en högtryckstvätt är just en spolslang. Min har använts flitigt hemma tills jag fick bort allt, sen har jag inte haft några bekymmer dock så har jag varit och spolat kollegor/kompisars hus lite då och då så en sådan tjänar in sig snabbt:).
 
  • Gilla
Bunkeflobjörn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krypgrund. Då kommer ju frågan om plastavloppsrören hänger i trossbotten eller ligger i marken. Båda kan ge svackor, t ex om röret hänger ned p g a för glest mellan rörsvepen som är fästa i trossbottnen.
 
lite mer än en månad håller det sig, kanske 3mån med hyfsat flöde men med gradvis försämring.
Ska ta mig ner och ta foton och mäta dimensioner. Blir inte idag, men ska försöka göra det imorgon. Tack för all hjälp så här långt
 
Claes Sörmland
En annan klassiker är ju en muff där gummitätningen mosats vid ihopsättningen av rören så att den stick upp inne i rören och samlar på sig skit.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.