Hej, har ett götenehus från 1997. Torpargrund med bjälklag som vilar på en uppmurad grund med gjutna balkar på pålad mark. Golvet är 15 mm kährs på golvspån och götenes färdigidolerade golvkassetter. Men det är drygt 4,5 m avstånd mellan bärande grundmurarna under det största rummet vilket gör att det är svikt typ låter i vitrinskåp när man går. Funderar på om jag skulle ta och helt enkelt skulle köpa en stålbalk och lägga tvärs de långa bärlinorna underifrån i krypgrunden ? för/nackdelar med det ? att riva upp isoleringen/kassetterna och kortla underifrån ger väl inte samma effekt ? någon som vet ? tacksam för tips. Med stålbalk som hänger fritt mellan två grundbalkar går det ju att trycka upp linorna med stämp och sedan sätta konstruktionsvirke direkt mot en ny 45/220 lina som jag lägger tvärs bjälkarna. Då halverar jag ju spännvidden och helst vill jag slippa öppna upp isoleingen underifrån och hålla på med kortlingar. Något jag bör tänka på för denna operation ? Skall jag låta stämpen stå kvar permanent mot stålbalken eller sätta dit trävirketycker ni ?

Alla tips mottages tacksamt - bra forum!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.