KristinaRT
Hoppas detta passar i denna delen av forumet...

Vårt hus är byggt på 70-talet och har i sann 70-tals anda inbyggda garderober i sovrummen, garderober som konstigt nog ligger precis bakom dörren in i rummet.... Denna planlösning har gjort att vi har ganska stora märken (läs hål!) i flera garderobsdörrar - vilket ser fult och slitet ut. Självklart är den enklaste lösningen att inte slå i dörrhandtagen i garderobsdörren, men med två barn är det inte helt realistiskt...

Jag skulle gärna vilja fixa detta men inser att det inte är lönt att spackla och måla om jag inte löser grundproblemet med att dörrhantagen (trycken) slår in i garderobsdörren. Vi har provat att sätta små gråa "pluttar" på handtaget, men de gör nästan mer skada eftersom de fördelar kraften från dörhandtaget på en mindre yta.

Någon som har en bra idé eller har löst samma problem på ett nydanande och kreativt sätt!
 
Redigerat:
Kreativt vet jag inte men varför inte en klassisk dörrstopp som skruvas i golvet?
 
KristinaRT
Innerdörrar med garderob bakom, i vissa fall så smalt att det nog är tänkt att dörren ska gå hela vägen till garderoben för att vara fullt öppen, då fungerar det tyvärr inte att skruva en dörrstopp i golvet :(
 
Förstår inte hur du menar. Dörrstoppen sitter ju skruvad så dörren precis inte tar i garderoben. Släng upp en bild så är det nog enklare att tipsa.
 
Om handtaget inte är alltför synligt (brukar ju sällan baksidan av en dörr vara om den inte alltid brukar vara stängd) kan du göra hål i en tennisboll och trä på handtaget.
 
Redigerat:
Jag har sytt ett avlångt "fodral" med flera lager stoppning av mörk vadmal. Trätt över handtaget och snörat fast i innerkanten. Har löst mitt problem, men är inte testat i tillämpning med barn, kanske behöver tjockleken ökas.

Annars var rörisolering ett jättebra förslag. Jag har använt det i andra kreativa projekt för att skydda kanter som sticker upp. Kan ju piffas upp genom att klä med tyg också om man vill - neutralt eller tokmönstrat...:)
 
KristinaRT
Tack för alla förslag! Jag ska titta närmare på dem och kanske testa några olika för att se vad som fungerar bäst.
 
Kan du inte byta gångjärn på själva dörren - till såna som bara öppnad max 90, eller kanske 87, grader?
 
Är det kreativt att tänka tvärtom?
Ta bort garderobsdörren och sätt upp ett snyggt draperi.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi har satt en neoprenstrumpa på dörrhandtaget. Det är ett litet rör som egentligen är avsett till styret på en racercykel, men det fungerar utmärkt för att skydda dörr/vägg från märken från ett dörrhandtag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.