7 667 läst · 3 svar
8k läst
3 svar
Störande o skadadeglada svalor i takfot
Hej,
I ca 5 års tid har jag varje vår/sommar haft svalor/svalbo utanför mitt sovrum i takfoten.
De väcker mig tidigt varje morgon med att picka/hacka i väggen, väntar snart på att svalan pickar in till mitt sovrum. Jag har tunna mur/puts-väggar i ett 50-tals hus. Jag antar den byggt bo i ytterväggens ovankant uppe på vinden(just under takfoten) Må hända den även byggt ett vanligt svalbo i kombination med att gröpa ut väggen för att lägga sina ägg(?) Sen kommer jag höra fågelskrik från ungarna.
Jag kan ev. komma åt bot genom vinden. Vad skall jag göra? Sätta upp en stor fejkad rovfågel i form av ett klistermärke på mitt fönster? Karva bort fågelboet(om det inte finns ägg i) Jag kan tillfälligt skrämma bort svalen genom att öppna fönstret, men 10 min senare är den tillbaka. Hackar i väggen lite. Sen tyst några timmar, hackar lite igen sen tyst o återkommer på morgonen igen. (Jag bor i flerfamiljshus)
I ca 5 års tid har jag varje vår/sommar haft svalor/svalbo utanför mitt sovrum i takfoten.
De väcker mig tidigt varje morgon med att picka/hacka i väggen, väntar snart på att svalan pickar in till mitt sovrum. Jag har tunna mur/puts-väggar i ett 50-tals hus. Jag antar den byggt bo i ytterväggens ovankant uppe på vinden(just under takfoten) Må hända den även byggt ett vanligt svalbo i kombination med att gröpa ut väggen för att lägga sina ägg(?) Sen kommer jag höra fågelskrik från ungarna.
Jag kan ev. komma åt bot genom vinden. Vad skall jag göra? Sätta upp en stor fejkad rovfågel i form av ett klistermärke på mitt fönster? Karva bort fågelboet(om det inte finns ägg i) Jag kan tillfälligt skrämma bort svalen genom att öppna fönstret, men 10 min senare är den tillbaka. Hackar i väggen lite. Sen tyst några timmar, hackar lite igen sen tyst o återkommer på morgonen igen. (Jag bor i flerfamiljshus)
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Förstår inte riktigt.
Är svalboet på utsidan av ytterväggen kan du ju peta ner det.
Om det är inne i en takfot med underspikning finns väl öppningar som borde tätas med insektsnät.
Bråka ordentligt så fåglarna flyger bort, och häfta sedan upp insektsnät för öppningarna.
Sedan på eftersommaren kan du kanske göra en snyggare permanent lösning.
Jag tror inte att svalorna hackar sig genom väggen. Det gör bara hackspettar.
PS
Svalor är fina!
Jag fick ett svalbo uppe under taket i ett halvfärdigt garage förra sommaren.
Förstod inte varför det var så skitigt i garaget, tills jag tittade upp i taket.
Är svalboet på utsidan av ytterväggen kan du ju peta ner det.
Om det är inne i en takfot med underspikning finns väl öppningar som borde tätas med insektsnät.
Bråka ordentligt så fåglarna flyger bort, och häfta sedan upp insektsnät för öppningarna.
Sedan på eftersommaren kan du kanske göra en snyggare permanent lösning.
Jag tror inte att svalorna hackar sig genom väggen. Det gör bara hackspettar.
PS
Svalor är fina!
Jag fick ett svalbo uppe under taket i ett halvfärdigt garage förra sommaren.
Förstod inte varför det var så skitigt i garaget, tills jag tittade upp i taket.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
*Ler* ...visste det skulle kommenteras att svalor är söta, men dem väcker mig varje morgon och de hackar som HACKSPETTAR, i alla fall den svala som bor hos mig. Jag bor inte i enplanshus så det blir inte lätt att nå boet, så vinden är nog min ända chans just nu.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du glömde svara på mina frågor.
Om "det blir inte lätt att nå boet" så kan du väl försöka med en stege?
Eller öppna ett fönster, och nå därifrån.
Låter inte som ett jätteproblem.
Om "det blir inte lätt att nå boet" så kan du väl försöka med en stege?
Eller öppna ett fönster, och nå därifrån.
Låter inte som ett jätteproblem.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Störande ljud från 30tals högspolande toalett - vad kan vara orsaken?
Badrum -
Vad kan man göra för att ljudisolera dessa? Ett störande vinande.
Miljö & Hälsa -
Störande ljud från bilverkstad
Juridik -
Fjärrvärmeenheten låter störande mycket
Fjärrvärme & Gas -
Korrigera störande detalj i appen (android)
Information & Feedback