Hej på er
Jag har letat och Googlat men blir inte klokare så jag startar ytligare en ny tråd om stödmurar och formbyggen.
Vi har grävt ur slänten bredvid huset för att göra en parkering tanken var att bygga form och gjuta stödmuren.
Tyvärr så kom vi inte så nära huset som jag hoppats på så det finns inte plats att bygga den yttre formsidan runt hörnet på huset (i alla fall inte på ett ”vanligt” vis) .
Jag har tänkt på två olika alternativ att lösa det båda känns lika konstiga men kan någon tipsa om vad som blir minst fel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alternativ 1.
Gräva lite djupare lägga en grusbädd att ställa L-stöd på fast åt fel håll så foten kommer inåt sedan gjuta en betongplatta på ca. 200mm över L-stödets fot.
Jag har frågat flera olika tillverkare av L-stöd men ingen av dessa kan svara på om det håller.
Jag tycker ju att ett L-stöd borde vara lika hållbart mot tryck från båda håll bara man förankrat foten och borrat fast betongplattans armering ordentligt .
Alternativ 2.
Högra sidan och baksidan kan man bygga en ”vanlig” form men vänstra sidan och runt hörnet
blir krångligare där tänkte jag ställa en ganska klen/tunn yttre formvägg kanske bara en formplyfa ca. 100mm från gropkanten.
Sedan när jag bygger den inre formväggen och det blir dags för armering och formstag/formlås så låter jag järnen till formstagen gå igenom den yttre formväggen och ända fram till plattan under huset där jag fäster dem med tex. M10 Expanderbullt.
Plattan under huset går ner ca 300-400mm under marknivån så det borde räcka till övre delen av formen. Nedre delen tänkte jag sätta med stämp mellan över till högra sidans form.
Utrymmet mellan den tunna formplyfan och gropkanten (ca. 50-100mm) fyller jag med singel så håller det emot trycket från gjutningen. När jag sedan river formen så får den tunna formplyfan under marknivå sitta kvar.
Vad tror ni skulle något av alternativen fungera, tips och ideèr mottages tacksamt
Måste ju komma igång snart
Hälsningar Zingo