Vi har en rätt omfattande stödmur som uppfördes 1978. Någon riktig dränering gjordes inte på den tiden utan man förlitade sig på dränerande massor. Med tiden så har den börjat luta inåt en aning vilket resulterat i en del sprickor etc. Den har inte förvärrats senaste 10 åren och säkert längre än så. Nu står vi i valet och kvalet om man bör byta ut den helt (ca 4-500 000kr har vi fått offerter på) eller om man ska renovera och ev gräva ner dränering på insidan.
Verkligen sjysst å ha ritning på muren!
-Vad är det som är ert problem? Inte illa ment bara pragmatiskt.
Eller att ni har +500' över? Som det säkert inte landar på...
.
Svara på dessa frågor.
1. -Varför? (Jag antar estetiskt.)
2. Hur länge ska ni fortsatt bo där?
Beroende av detta så:
Gör inget/Reparera
För ¼ får ni en mycket finare mur som helt säkert står i 40år till.
.
Svara på dessa frågor.
Beroende av detta så:
Gör inget/Reparera
Har du tittat på betonglego? Bytte stödmur ifjol, men hann inte lägga dit topplocken innan snön. Köpte block med återvunnen betong 8: or 1000kr/st +moms. Finns olika leverantörer, i länken så finns det en produktkatalog. https://c3c.se/blocksystem/stodmur/
Men nu faller den inte ut, då då är det inget problem anser jag.J jonaserik skrev:
Vi skulle vilja fixa till tomten på "ovansidan" och vill således göra nått åt muren först. Får kanske ta in lite offerter igen, var några år sedan.R René W skrev:Verkligen sjysst å ha ritning på muren!
.
Svara på dessa frågor.
Beroende av detta så:
Gör inget/Reparera
Tack
Om man ser på bilderna så har muren gått isär med stor spricka i hörnen. smalt nere och stort uppe, då har den getts sig utåt på topp. sjunkit i botten eller knuffats ut på överdelen. För jag kan inte tänka mig att gaveln har sjunkit med hela sin längd. Sen den längsgående sprickan säger lite om den gått inåt. Enda sätt att få reda på det är med passet på loden.R René W skrev:
Men Jonaserik...? I #3 var du helt säker på att den kommer rasa, å det väldigt snart! (Med tanke på hur länge den redan stått.) Nu ska det lodas å vpass? Jag tycker du verkligen målar värsta möjliga scenario på något du nu inte backar upp. Eller gillade du inte min billiga(re) lösning?J jonaserik skrev:Om man ser på bilderna så har muren gått isär med stor spricka i hörnen. smalt nere och stort uppe, då har den getts sig utåt på topp. sjunkit i botten eller knuffats ut på överdelen. För jag kan inte tänka mig att gaveln har sjunkit med hela sin längd. Sen den längsgående sprickan säger lite om den gått inåt. Enda sätt att få reda på det är med passet på loden.