Vi har en rätt omfattande stödmur som uppfördes 1978. Någon riktig dränering gjordes inte på den tiden utan man förlitade sig på dränerande massor. Med tiden så har den börjat luta inåt en aning vilket resulterat i en del sprickor etc. Den har inte förvärrats senaste 10 åren och säkert längre än så. Nu står vi i valet och kvalet om man bör byta ut den helt (ca 4-500 000kr har vi fått offerter på) eller om man ska renovera och ev gräva ner dränering på insidan.
 
  • Gamla betongstödmuren med sprickor som lutat inåt, omgiven av gräs och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal stödmur av betong som lutar inåt med sprickor, omgiven av viss vegetation och skräp på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre betongstödmur från 1978 med synliga sprickor och en mellersta trappa som visar tecken på slitage och lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre betongstödmur som lutar inåt med synliga sprickor, bredvid en väg och trappa, ingen dränering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldrad stödmur med synliga sprickor och lutning, uppförd 1978 utan dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal betongstödmur med synliga sprickor och lutning omgiven av vissnade buskar, visar behovet av reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre stödmur som lutar inåt med synliga sprickor och slitage längs en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre stödmur med synliga sprickor och lutning, omgiven av torra löv och vegetation, vilket indikerar brist på dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Situationsplan ritning som visar en fastighets layout med stödmur markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad teknisk ritning av en stödmur med grusfyllnad, armeringsjärn och natursten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar som visar sektioner av en stödmur med måttangivelser, utan synlig dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin042 och 1 till
  • Laddar…
Verkligen sjysst å ha ritning på muren!
-Vad är det som är ert problem? Inte illa ment bara pragmatiskt.
Eller att ni har +500' över? Som det säkert inte landar på...
.
Svara på dessa frågor.
1. -Varför? (Jag antar estetiskt.)
2. Hur länge ska ni fortsatt bo där?
Beroende av detta så:
Gör inget/Reparera
För ¼ får ni en mycket finare mur som helt säkert står i 40år till.
 
Den muren är körd och kommer att falla och är inte ankrad mot baksidan.. Kan hålla mellan 2 - 6 år. Det är jordtrycket tillsammans med frysning ( tjäle ) som fäller en mur , ett konstant tryck blir det bakom. av naturen.
 
Har du tittat på betonglego? Bytte stödmur ifjol, men hann inte lägga dit topplocken innan snön. Köpte block med återvunnen betong 8: or 1000kr/st +moms. Finns olika leverantörer, i länken så finns det en produktkatalog. https://c3c.se/blocksystem/stodmur/
 
  • Nybyggd stödmur av återvunnet betongblock längs en grusdrivväg, utan topplock, nära en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Priset låter mer som vi vill inte ta jobbet pris
 
S
Det lät ju lite dyrt, annars är det ett "kul" sommarprojekt för er + nära och kära som inte räds lite ryggskott. Liten grävare är både kul att köra och inte så dyrt att hyra.
 
J jonaserik skrev:
Den muren är körd och kommer att falla och är inte ankrad mot baksidan.. Kan hålla mellan 2 - 6 år. Det är jordtrycket tillsammans med frysning ( tjäle ) som fäller en mur , ett konstant tryck blir det bakom. av naturen.
Men nu faller den inte ut, då då är det inget problem anser jag.
 
R René W skrev:
Verkligen sjysst å ha ritning på muren!
-Vad är det som är ert problem? Inte illa ment bara pragmatiskt.
Eller att ni har +500' över? Som det säkert inte landar på...
.
Svara på dessa frågor.
1. -Varför? (Jag antar estetiskt.)
2. Hur länge ska ni fortsatt bo där?
Beroende av detta så:
Gör inget/Reparera
För ¼ får ni en mycket finare mur som helt säkert står i 40år till.
Vi skulle vilja fixa till tomten på "ovansidan" och vill således göra nått åt muren först. Får kanske ta in lite offerter igen, var några år sedan.
Tack
 
  • Gilla
René W
  • Laddar…
M Micke MOH skrev:
Har du tittat på betonglego? Bytte stödmur ifjol, men hann inte lägga dit topplocken innan snön. Köpte block med återvunnen betong 8: or 1000kr/st +moms. Finns olika leverantörer, i länken så finns det en produktkatalog. [länk]
tack för tips!
 
M maria01 skrev:
Priset låter mer som vi vill inte ta jobbet pris
ja lite så, den är dock 45m totalt och över 3 meter på högsta delen. Så rätt omfattande.
 
S Screew skrev:
Det lät ju lite dyrt, annars är det ett "kul" sommarprojekt för er + nära och kära som inte räds lite ryggskott. Liten grävare är både kul att köra och inte så dyrt att hyra.
Ja det har varit en tanke, att renovera den och göra den estetiskt snyggare samt gräva ner dränering etc.
 
R René W skrev:
Men nu faller den inte ut, då då är det inget problem anser jag.
Den lutar lite lätt inåt och har sett exakt likadan ut i 9 år, och säkert längre än så. Så tror inte den kommer rasa ihop eller så närmsta tiden.
 
  • Gilla
René W
  • Laddar…
R René W skrev:
Men nu faller den inte ut,
Om man ser på bilderna så har muren gått isär med stor spricka i hörnen. smalt nere och stort uppe, då har den getts sig utåt på topp. sjunkit i botten eller knuffats ut på överdelen. För jag kan inte tänka mig att gaveln har sjunkit med hela sin längd. Sen den längsgående sprickan säger lite om den gått inåt. Enda sätt att få reda på det är med passet på loden.
 
grunden på själva murren behöver du säkert inte göra om det är som på ritningen

behövs muren på bilden ser du ut som det inte är mycket platt yta som den håller upp en då tänker mig varför inte ha en slänt istället
 
J jonaserik skrev:
Om man ser på bilderna så har muren gått isär med stor spricka i hörnen. smalt nere och stort uppe, då har den getts sig utåt på topp. sjunkit i botten eller knuffats ut på överdelen. För jag kan inte tänka mig att gaveln har sjunkit med hela sin längd. Sen den längsgående sprickan säger lite om den gått inåt. Enda sätt att få reda på det är med passet på loden.
Men Jonaserik...? I #3 var du helt säker på att den kommer rasa, å det väldigt snart! (Med tanke på hur länge den redan stått.) Nu ska det lodas å vpass? Jag tycker du verkligen målar värsta möjliga scenario på något du nu inte backar upp. Eller gillade du inte min billiga(re) lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.