Sambon och undertecknad har några dagar kämpat fram det gamla trägolvet i huset och igår hittade vi detta i hörnet av murstocken. Det ser ut som att där stått en värmekälla en gång i tiden. Kanske en kakelugn!?

Min undran nu är hur vi bäst tar vara på detta. Någon som bilat bort och har en uppfattning av hur det ser ut under den putsade ytan? Är den massiv genom hela golvet? Det verkar vara ganska porös betong iaf.

Vi ska ha en kamin eller liknande här är tanken, eller kanske tom en kakelugn om ekonomin tillåter, och hur snyggar vi bäst till ytan? Hur gjorde man förr?

Kakel? En måttbeställd plåt? Jag tycker det är snyggt med en glasskiva under kaminen men då måste ju ytan under vara snygg också.

Sedan en annan fråga i sammanhanget, kanske måste jag byta tråd men jag provar: vad för kamin lämpar sig bäst här? Jag tänker att en som strålar mkt värme så murstocken blir riktigt varm vore väl lämplig, eller tänker jag fel?

• DSCN2133.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2134.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Först tänkte jag säga ja, men sen tycker jag mig se att det är "tapetserat" med tidningar under? Det var ju inte igår som man gjorde det precis...och antingen var det väldigt länge sedan dom tog bort en ev. kakelugn eller så har det alltid varit sådär, dvs. ingen kakelugn. Kan du inte se på/i skorsten om det finns några kanaler som kan överenstämma med den här platsen?

Jo gott om tidningspapper är det allt, men de datum vi lyckats hitta tyder att det är tapeserat med tidningar på 60-talet. Känns lite sent för det sättet, men jag bedömmer sannolikheten att tidigare ägare hade en tidsmaskin som de använt för att åka och hämta tidningar från 60-talet som väldigt liten.

Jag ser heller ingen tydlig plats där en rökkanal är igensatt. Kanske förberedde man plats förr när man andå var i farten men sedan aldrig kom till att faktiskt sätta dit något.

Jag har inte vågat mig upp på taket än för att titta efter rökkanaler, men det finns minst 4 iaf som används idag. Storleken på skorstenen tyder dock på fler kanaler.

Men om det nu alltid varit så, hur tusan snyggade de till golvet undrar jag? Bara ren puts på är ju inte så vackert direkt.

Det ser ut som om det har varit ett skåp där. Platsbyggda hörnskåp var vanliga. Det ser ut så på formen på golvet. Vad är det för yta på golvet i hörnet?

Jag tror att det bara är förberett till kamin/kakelugn.
Om dom hade tagit bort en gammal eldstad så tror jag att golvet hade varit antingen fulare efter en kakelugn eller finare om det varit en kamin.
Så antagligen ligger det en ytlig kanal i stocken och bara väntar på att eldas.

Ni skriver inte hur gammalt huset är för om det är byggt utan centralvärme så användes principen "en värmekälla i varje rum".
Och då kan spåren ha sopats igen av en större renovering.

gafsan skrev:
Det ser ut som om det har varit ett skåp där. Platsbyggda hörnskåp var vanliga. Det ser ut så på formen på golvet. Vad är det för yta på golvet i hörnet?
Platsbyggt skåp mot murstocken? Nja, tror du verkligen det? :|

Peter_-_Emma skrev:
Jag tror att det bara är förberett till kamin/kakelugn.
Om dom hade tagit bort en gammal eldstad så tror jag att golvet hade varit antingen fulare efter en kakelugn eller finare om det varit en kamin.
Så antagligen ligger det en ytlig kanal i stocken och bara väntar på att eldas.

Ni skriver inte hur gammalt huset är för om det är byggt utan centralvärme så användes principen "en värmekälla i varje rum".
Och då kan spåren ha sopats igen av en större renovering.
Jag försöker ju locka trafik till bloggen genom att utelämna lite vital info ibland. :D

Nej men allvarligt talat så är huset byggt 1936 och säkerligen utan central värmekälla. Det stod nog eldstäder lite varstans. Jag ska upp på taket snart, kanske rent av i helgen, och kika hur många kanaler jag har egentligen. Som sagt så är minst 4 i drift idag (panna, braskamin, imkanal tvättstuga, imkanal kök). Finns faktiskt också en ventil i ett av rummen på övre plan, kanske är det en 5:e kanal?

Spännande är det iaf! :)

Men om det är byggt 1936 så fanns det nog centralvärme i huset från början.
Rökkanalerna kan grena sig så att en kanal är kopplad till flera eldstäder.
Det var nog vanligare lite tidigare som i vårat hus byggt 1890 så är det uppåt 3 st eldstäder i någon kanal.

Redigerat:
Det finns många lustiga lösningar i hus. Jag tycker inte att väggen och ytan i golvet lirar tidsmässigt i relation till varandra men det är svårt att bedöma av ett foto.

Ok, jag är inte up to date med vad som fanns på 30-talet riktigt. I mina ögon kan de gamla elementrören vara 70 år gamla lika väl som 50 år. Gamla är de iaf. :)

Kan nog stämma att flera eldstäder ansluter till samma kanal, kollade med värmekamera och det såg ut som att rökkanalen från pannan i källaren kom upp och smet upp snett över kaminen i hallen ovanför. Klurigt att veta eftersom vi tänker ha kvar självdragsventilationen också och det blir ju inte så bra att ansluta kamin där nere och ha en ventil i samma kanal där uppe. :)

gafsan. det ligger något slags lim tror jag på putsen, antagligen för att få masoniten att ligga kvar. En mörk massa som luktar lite rök. Under ser det ut som puts.

Är era radiatorer infasade i väggen under fönsterna eller inte. Om de är infasade så kan vi nog utgå från att huset hade centralvärme från början (fast nu tänker jag stenhus, man kanske inte fasade in radiatorer i trähus). Formen på hålet i golvet stämmer inte in på hur kakelugnar såg ut på 30-talet

Ett skåp/skafferi var det första jag tänkte på också.

det kan ha legat en stenplatta på putsen avsett att ställa en vanlig liten gjutjärnskamin på. Allt beror ju på hur stort och påkostat är ditt hus men den finaste och storsta eldstaden hade man i stora finrummet på bottenvåningen. Andra små rum fick nöja sej med mindre värmekällor.
Inte ovanligt att påkostade villor hade centralvärme och oljepanna i pannrummet. Oljan var bekvämast att elda med och ej så dyrt på den tiden. Sen kom kriget .....
Fanns det pannrummet från början så är det en sockel till ett hörnskåp du grävt fram :).
Du hittar fler användbara ventilationskanaler om du kan utesluta ideen med kakelugnar i varje rum :)
gaia

Jag håller med ovanstående talare om att det förmodligen inte stått någon eldstad där, i så fall borde det finnas någon form av ventil där röret gått in i skorstenen. Om ni skulle hitta en kanal in till skorstenen tex bakom någon masonit eller nåt så skulle jag i alla fall inte misstänka en kakelugn insatt så sent och inte till den formen. Möjligtvis skulle det kunna vara en rörspis om man tittar på formen på golvet men enbart om detta gäller ett hus på landsbygden. På 30-talet var man ju en bra bit in i funktionalismen så det var inte särskilt inne med den typen av sekelskifteseldstäder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.