Hoppas detta blir rätt forumdel. Då det hör till badrum lägger jag den hit.

Jag har kontaktat snickare angående att bygga om toan i vår uthyrningsdel så att det blir en dusch där. Toan är mycket liten (1,2 kvm) och jag har fått kontakt nu med en snickare som verkar bra. Han ska komma och kolla i morgon. Min plan är att bygga något liknande bilden nedan. Den roterbara skivan finns att köpa här. Pris ca 10 000 kr med frakt, vilket är rätt mycket för en skiva med hål i och en spegel.

Är det någon som vet om någon annan tillverkare av liknande roterbar skiva? Eller om det går att bygga själv med något bra vattentåligt material?

• Litet badrum med vitt kakel, toalett, handfat och en roterbar duschskärm_vänstersida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Dörren du länkat till är gjord av 10 mm kompaktlaminat som är dyrt men ett perfekt materialval, ingen risk att den skadas av väta. Är också svårt att såga själv med bra resultat. Tror inte du kan få motsvarande kvalitet till så mycket lägre pris.

Okej då får det bli den eller liknande. Det ska tydligen finnas två olika tillverkare att välja på i Sverige sa snickaren så vi ska se vad den andra är också och vad den kostar. Men jag vill ju ta något som kommer att hålla också så är priset kring 10k för en bra svängdörr får det bli så.

F
Kvik har bänkskivor i 12 mm kompaktlaminat för mellan 3.500 och 6.000 kr beroende på utförande. I fritidshuset har vi köksbänk i kompaktlaminat. Jag är ingen finsnickare men jag tyckte det var enkelt att med fintandad sticksåg såga ut hål för spishäll.

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Kvik har bänkskivor i 12 mm kompaktlaminat för mellan 3.500 och 6.000 kr beroende på utförande. I fritidshuset har vi köksbänk i kompaktlaminat. Jag är ingen finsnickare men jag tyckte det var enkelt att med fintandad sticksåg såga ut hål för spishäll.
Jag pratade med snickaren och om han beställer så kostar det mig 8000 kr för den färdiga lösningen så det får bli en sån nu, men bra tips ändå!

Ett klokt beslut.

Det är inga bekymmer att såga ut för spishäll, kanterna döljs av hällen och skivan har stöd under. Att göra ett synligt urtag i en dörr är förenat med vissa svårigheter och risker.
Urtaget bör helst vara runt med tanke på risk för brottanvisningar. Ett perfekt runt hål med sticksåg är en utmaning. Inte kul om man råkar få urslag i en skiva för flera tusen. Kanten måste slipas alt snyggas till med överhandsfräs om man har några estetiska krav, inte heller här optimalt ur utförarsynpunkt med runt hål.
Det behövs tre laminat/glasgångjärn för godtagbar stabilitet. Theofils tar 1275:- st för lämpliga. Det finns säkert billigare men ger en indikation om prisnivån på specialbeslag.

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.