Vi har flyttat in i ett 60-talshus med ganska stort renoveringsbehov. Original var fanns det många trädetaljer i huset. Gabondörrar, ej målade dörr- och fönsterlister osv. Men nu är allt vitmålat.

För att få tillbaka lite känsla (inom en mycket tajt budget) funderar jag på att sätta en enkel fönsterbräda (kanske heter det fönsterbänk när den går in i fönstret) "på" befintliga fönster. Dvs. dikt an på den befintliga vita brädan och sedan så att den sticker ut några centimeter. Så här ser de ut just nu:
Ett hörnrum med brunt fiskbensparkettgolv, vita fönster och fönsterbrädor, samt utsikt mot terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitlackerat fönster med rosa gardin och utsikt till en trädgård, tänkt att visas som exempel på inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som provat detta? Tror ni det skulle sticka ut för mycket som en "bondlösning"?

Ungefär så här tänker jag mig att det skulle bli (bild från webben):
En fönsterbänk av mörkt trä som ligger ovanpå en befintlig vitmålad fönsterbräda, med utsikt till trädgården.

Jag gjorde så i attefallshuset när jag byggde. Men vi har ekparkett så det blev limfog i ek som lackades innan limning.
Försök hitta nåt material som passar med det FANTASTISKT vackra golvet.:love:
Kolla med Calexicowood.se om du inte redan har nåt....

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag gjorde så i attefallshuset när jag byggde. Men vi har ekparkett så det blev limfog i ek som lackades innan limning.
Försök hitta nåt material som passar med det FANTASTISKT vackra golvet.:love:
Kolla med Calexicowood.se om du inte redan har nåt....
Tack!

Golvet är curtsy of https://www.chevronparquet.com/ som förövrigt varmt kan rekommenderas för den som vill ha #chevron.

Jag ska prova, var i kontakt med en såg som bedömde att de kunde ta fram en planka kvistfritt som är 160x8. Jag har betsat (Herdins mörkbruna betslack (alt lackbets lär mig aldrig vilket är vilket)) golvlister i furu och de fick en väldigt fin färg som matchar golvet. Borde gå på fönsterbrädan också om jag efterlackar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.