provar att posta här istället.

Hej
Har precis köp en beg. park 2000e årsmodell?

Klippaggregatet rasslar som 17 när man slår igång det så jag plockade av det och märkte dels att några svetsar lossnat och att fjädern till remspännaren inte alls var i spänn... visst måste det vara tänkt att fjädern till remspännaren ska ha belastning annars kunde man ju skippa den helt?
Måste innebära att remmen är något för lång?

Fanns även lite rosthål i plåten... är det noga med att det blir rätt form om man rostlagar? eller kan man lappa lite hursomhelst?

Remmen till klippaggregatet känns också lite för lång... den remspännaren ligger inte heller emot så mycket...

Finns det nya remmar på Jula fortfarande?

Tacksam för hjälp då gräset är långt :)
 
Remmen på klippagregatet ska hållas spänd. Har du bakutkast eller mullching?

Lagerhusen bör hamna i samma plan och vara parallella axiellt efter att du har svetsat, annars kommer inte knivarna klippa rakt, så var lite uppmärksam där. Kolla oxså efter sprickor i metallen kring utsatta punkter.

Jag rekommenderar original Stiga remmar eftersom dessa är förstärkta även på innerdelen, det har inte de universal remmar jag har tittat på varit. Stigas remmar verkar dessutom vara av mellanstorlek, dvs längden är mitt mellan två universalremmar. Å andra sidan vet jag inte om livslängden för en universalrem är mycket kortare eller inte, har inte prövat.

Kolla briggsparts.se Passa även på att byta lager i klippaggregatet när det ändå är isär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.