Hej.

Undrat lite.
Kan man använda en gul stifthylsa för att samla ledarna från en RK i en central?
Jag tycker det känns lite lustigt eftersom arean på stiftet bara är 2.7mm men de gula är ju avsedda för 4.5-6mm2.
Eller ska man istället välja en vanlig rund ändhylsa?

Det är väl det vanligaste att det är hissklämmor i apparater i elcentraler och då ska man inte sätta dit trådhylsor, än mindre stifthylsor för det kräver ordentliga pressverktyg.

Nu rättar jag mig lite, noll och skyddsjordskenor brukar ha en skruvände mot ledaren och då kan man sätta trådhylsa för skruven klämmer åt hylsan och tråden ordentligt.

Protte

6mm2 ändhylsa brukar vara svart, gul är väl 1mm2.

Nja
Jag har både svarta och gula 6mm2
Gult följer kabelskofärgerna medan svart är en tysk eller fransk standard.

Hos mig är 1,5 mm2 trådhylsa svart. (Telemecanique)
0,75 mm2 har jag både vit och (ljus)blå

Protte

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det är väl det vanligaste att det är hissklämmor i apparater i elcentraler och då ska man inte sätta dit trådhylsor, än mindre stifthylsor för det kräver ordentliga pressverktyg.

Nu rättar jag mig lite, noll och skyddsjordskenor brukar ha en skruvände mot ledaren och då kan man sätta trådhylsa för skruven klämmer åt hylsan och tråden ordentligt.

Protte
Ja, nu var det just skyddsjord/nolla det gällde mot skenan i exakt det scenariot, där det är skruvanslutning på skenan.
Jag är lite konfunderad där, varför är inte arean på stiftet större än 2.7mm medans den är för 4.5-6mm2 kabel..
En ändhylsa, då behålls ju hela arean.

Mikael_L
K kylrobban skrev:
2.7mm
2,7mm eller 2,7mm2 ?

edit:
Jag kom på att du kanske menar en stiftkabelsko
IMG_1786651.jpg

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
2,7mm eller 2,7mm2 ?
Givetvis 2.7mm2 det var underförstått såklart, sorry.
;-)

Mikael_L Mikael_L skrev:
2,7mm eller 2,7mm2 ?

edit:
Jag kom på att du kanske menar en stiftkabelsko
[bild]
Precis ja, stiftkabelsko, kontra ändhylsa är det jag menar.

Mikael_L
K kylrobban skrev:
Jag tycker det känns lite lustigt eftersom arean på stiftet bara är 2.7mm men de gula är ju avsedda för 4.5-6mm2.
På en så kort sträcka kommer nog övergångsresistansen mellan ytorna dominera över resistansen p.g.a tvärsnittet.
Så det är nog i sin ordning.
Men det gäller ju som sagt att ha bra grejer att pressa med, annars kan det bli dåligt.

E
Nej, inte för att samla ledarna på 6mm2.

Är det kardeler du syftar på så är det bara att klippa och skala om.

Det du föreslår är normalt sett totalt onödigt men om skruven trycker direkt på ledaren kan det vara motiverat med rätt verktyg och kunskap.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
1cm RK6 har en resistans på ca 0.03mohm
Stiftet i stiftkabelskon har väl då ca 0.06 mohm

En hygglig, men inte 100%, anslutning ligger säkert på 0,1-1 mohm, typ
[länk]
Vad har detta med någonting att göra?

E El-Löken66 skrev:
Nej, inte för att samla ledarna på 6mm2.

Är det kardeler du syftar på så är det bara att klippa och skala om.

Det du föreslår är normalt sett totalt onödigt men om skruven trycker direkt på ledaren kan det vara motiverat med rätt verktyg och kunskap.
Samla kardeler ja, om vi ska va petiga med uttrycken..
Varför skulle det vara onödigt i det fallet, där skruven precis som du säger trycker rakt på kardelerna?

E
K kylrobban skrev:
Samla kardeler ja, om vi ska va petiga med uttrycken..
Varför skulle det vara onödigt i det fallet, där skruven precis som du säger trycker rakt på kardelerna?
Ska vi.
I första hand bättre kopplingsplintar, annars ja.

E El-Löken66 skrev:
Vad har detta med någonting att göra?
Frågan var om den mindre arean gjorde något. Svaret verkar vara nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.