När jag figursågar tjocka trästycken med min sticksåg får jag dåliga snitt. Problemet är att sågbladet skevar i sidled så att snittet inte blir vinkelrätt. Problemet blir extra stort när träbiten innehåller kvistar.
Jag använder en sticksåg från Ryobi och blad från Bosch. Har provat att inte trycka sågen framåt när jag sågar och har även testat med olika vinkelinställningar (0,1,2,3) på bladet, men jag tycker inte att något hjälper.

Hur löser jag detta problem?
Det jag främst funderar på är om en billig bandsåg eller kontursåg löser problemet. Är en bandsåg mer förskonat från detta problem än en kontursåg? Eller är det bättre att satsa på en bättre sticksåg?
Snickrar bara för husbehov så jag lägger inte gärna mer än ca 2000kr på att lösa problemet.

Mvh,
/Risse

Billiga bandsågar har samma problem. Skall de vara bättre måste du ha en med dubbla bladstyrningar. Då är du över fem lax även begagnat.
Om du ändå funderar på att investera flera tusenlappar i en ny maskin. Överväg en bra sticksåg istället för den du har. Köp sedan de bästa bladen till den så minskar avdriften betydligt. Mafell är förmodligen bäst just nu. Har själv en gammal Festo. Nöjd med den men tycker att de som de säljer nu är sämre än den jag har. Avskyr Bosch, men andra tycker att de är fantastiska. Hehe. Ett minfält värre än att diskutera vilken whiskey som är bäst.
mvh Findus

I första hand kan rätt blad hjälpa dig vilket blir betydligt billigare än att uppgradera maskinparken.
Vilka blad har du provat från bosch?

Här är ett bra videoklipp som behandlar det hela. (Finns fler klipp i samma serie för andra bladtyper och sågsnitt.)
https://www.youtube.com/watch?v=X2kVrYNo6dk

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Jag köpte ny sticksåg och vips kunde jag kapa minst 45mm virke och det blir vinkelrätt..... GST160.

findus42 skrev:
Billiga bandsågar har samma problem. Skall de vara bättre måste du ha en med dubbla bladstyrningar. Då är du över fem lax även begagnat.
Om du ändå funderar på att investera flera tusenlappar i en ny maskin. Överväg en bra sticksåg istället för den du har. Köp sedan de bästa bladen till den så minskar avdriften betydligt. Mafell är förmodligen bäst just nu. Har själv en gammal Festo. Nöjd med den men tycker att de som de säljer nu är sämre än den jag har. Avskyr Bosch, men andra tycker att de är fantastiska. Hehe. Ett minfält värre än att diskutera vilken whiskey som är bäst.
mvh Findus
Tack, då vet jag. Då blir det ingen Biltema-bandsåg.

Jckssn skrev:
I första hand kan rätt blad hjälpa dig vilket blir betydligt billigare än att uppgradera maskinparken.
Vilka blad har du provat från bosch?

Här är ett bra videoklipp som behandlar det hela. (Finns fler klipp i samma serie för andra bladtyper och sågsnitt.)
[länk]
Bra tips, tack! Jag har nog bara köpt första bästa sågblad från Bosch. Jag har aldrig tittat efter "P", vilket jag borde ha gjort.

MathiasS skrev:
Jag köpte ny sticksåg och vips kunde jag kapa minst 45mm virke och det blir vinkelrätt..... GST160.
Ja denna såg ser bra ut. Den har tydligen ett system med dubbla guide-hjul som motverkar att bladet flexar i sidled. Vore dock skönt med en sladdlös variant...

Förresten, vilken bladvinkel är bäst för att motverka problemet? Stor eller liten?
Varför sågar många underifrån? Vad är vitsen med det?

Såga underifrån gör man väl i huvudsak av två skäl:

1. Man vill få flisorna på "andra sidan".
2. Man ser bättre var man sågar.

...och sedan finns det nog några som gör det för att Timell gör det, utan att riktigt veta varför.

• Gilla
Rappala
  • Laddar…
_risse_ skrev:
Varför sågar många underifrån? Vad är vitsen med det?
Vad jag har förstått så är det för att slippa sprickor/flisor på den delen som syns. Jag la nyss golv och sågade med maskinen från undersidan på golvet, just för att minska flisorna som det lätt blir med sticksåg. Testa på en smalare träbit så ser du.

EDIT: verkligen bara 20 sekunder för sen 😯😉

20 sekunder räcker för att bli sist! :)

Bladvinkeln du pratar om är det pendlingen? Den bör stå på 3 speciellt i tjockare material och när du gör svängar.

pär h skrev:
Bladvinkeln du pratar om är det pendlingen? Den bör stå på 3 speciellt i tjockare material och när du gör svängar.
Antagligen. Jag har ett reglage på sidan av sågen där jag kan välja 0,1,2,3. Jag skall testa att ha den på 3.

Om din sticksåg går att förse med splitterskydd så fungerar ett sådant som en extrastyrning av bladet tills det är uppnött. Det förbättrar resultatet väsentligt. Om inte, tag en isskrapa i klarplast eller lämplig spillbit plexi och såga ett snitt. Montera den under maskinbordet med matt-tape och såga från ovansidan. Du ser strecket genom klarplasten och det mesta spånet går nedåt.

Investeringskostnad några kronor :)

mvh Findus

MathiasS skrev:
20 sekunder räcker för att bli sist! :)
20 sekunder räcker för att bli först, fråga min tant om du inte tror mig! hmmm, hittar ingen ogilla, vet inte om jag var kränkande mot mig själv nu, tror/hoppas att jag inte blir avstängd för att jag är som jag är!:rolleyes:

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Kika på worx bladerunner om du vill ha något mer stationärt. Har inte provat den men varit sugen på att köpa den. Den använder vanliga sticksågsblad men jag har för mig att den har styrrullar både uppe och nere. I Sverige har jag bara sett den på Verkter men har för mig att någon sagt att den fanns på Hornbach.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.