Hej!

Ska snart göra urtag ur laminatskivan i nya köket för häll och diskho. Var och köpte blad till sticksågen specialanpassade för laminat.
När jag kom hem inser jag att det står att bladen klarar laminat på 1-15 mm. Skivan är 38 mm.

Hur har ni andra gjort? Vad har ni använt för blad?

B
Ta långt blad för trä, kör sen sågen upp-och-ner från undersidan, då blir det fint snitt. Laminat-bladen har tänderna åt andra hållet bara...

Jag kör alltid med blad för metall, de tar längre tid att kapa med men ger fina snitt!
Alla som kör i laminat använder sig oftast av "sitt" sätt, det finns inte många sätt som är fel, det finns däremot många varianter.
Fräs i kombination med träblad i sticksåg fungerar också riktigt bra, förutsatt att man har en bra fräs och har vana att hantera den.

Jag brukar köra Bosch "T308B - Fine For Wood" i sticken, ser alltid till att tejpa (Maskeringstejp) skivan där snittet skall vara, ritar på tejpen för snitten och sedan kör jag från ovansidan. Tejpen skyddar dessutom från eventuella repor av basen på sticken. Funkar kanon!

Jag brukar köra cirkelsåg, längs de raka snitten. Sen kör jag bara med ett ganska fintandigt blad runt hörnen. Jag har inte ens brytt mig om att såga underifrån, eller använt bakoframvänt blad. Har ändå inte fått minsta skada i laminaten, trots att det varit billiga IKEA-skivor.
Dessutom är det inte så väldigt noga, då snittet dölja av kanten på diskon/spishällen.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Viktigst av allt är ju att patentera snitten med hjälp av solikon eller vattenfast trälim för att förhindra att vatten tar sig in i skivan vid ett eventuellt läckage och får den att svälla upp. Jag stryker detta innan jag rycker tejpen runt hålet som jag skrev tidigare.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.