Hej,

Är ute efter en sticksåg men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Har sneglat på Bosch GST 90 E men kanske finns det andra i den prisklassen som är bättre?

/R

En begagnad Festool PS 300 får du nog för mellan 1000-1500, har sett flera sådana säljas i stockholmstrakten.

P
Bosch GST 90 är en mycket bra såg som håller i många år! svårt att hitta något nytt i den prisklassen som är bättre än den!

Mikael_L
Tja.
Jag personligen skulle nog gått på en GST90 direkt utan att fundera speciellt mycket mer.
Alla bosch blåa sticksågar är uppe i toppklass, du lär inte finna något direkt bättre utan att lägga bra mycket mer pengar.
netonnet har den för 1150:- På prisjakts sida hittar man fler ställen.

Själv har jag en GST100CE, en maskin som blev lite utskälld och bortglömd när den kom. Varande i mellansegmentet tyckte vissa (snickare) att den inte var robust nog och valde hellre GST85'n med platta i stålplåt istället. Och annars valde många andra den värsta modellen (som väl var 135 på den tiden?).
100CE har ju inte bättre bladstyrning än 85 heller. Vissa upplever den t.o.m något sämre.
För mig funkar det bra. Men tjocka bitar kräver ju både bra (nytt) blad och lite varsam frammatning för att bladet inte ska börja ta egna vägar på undersidan.

Men har du extrema behov ska du välja någon värsta modell från Bosch, Festool eller Mafell, t.ex.
Men då är det helt andra priser. Själv gör jag inget med min stickis som motiverar ett sådant inköp.
Men skulle jag springa på en beggad GST135 till helt rätt kurs skulle jag nog vara sugen. ;)

Tack!
Känns som GST90 ligger närmast, hyffsat pris och verkar vara bra efter det lilla jag läst. Den ska användas till allt möjligt inget speciellt nu men vill köpa på mig lite, min gamla sticksåg från Jula känns så där och inte helt klockrent..

Utan tvekan en begad festool ps300. Den är en bättre såg.

pär

ok :) verkar vara blå bosch o festool som gäller då. Köpa begad vet jag inte om jag är sugen på.. känns som det vara vad som helst på Blocket.
Tack för svar

För de pengarna skulle jag köpa Bosch GST90.

Ok tack, jag åker nog o klämmer på en sån i helgen o känner av läget ;)

Det blev en Bosch GST90 E från Hornbach, kändes bra o hålla i men har inte provsågat något än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.