Jag håller på med en uteplats som jag grävt ur 30cm och dränerat med 24/32 stenkross. vibbrat ihop.

ovanpå detta hade jag tänkt mig ett lager med stenmjöl (7-8 cm), för att sedan ovanpå detta lägga gårdsgrus (den mindre sorten . typ 0.5cm).

Nu har jag fått höra att stenmjöl blir så pass kompakt att vattnet får svårt att rinna igenom - stämmer det?
om det stämmer, vad skall jag använda i så fall?
 
Mikael_L
Vatten rinner säkert ganska dåligt genom, ja ...

Men gör det nåt? Om det lutar svagt från huset så rinner det ju längre ifrån huset innan det sjunker ner i marken = torrare grund för huset.
 
jo visst, det är sant, men å andra sidan kan jag få massor med vattenpölar ståendes.
 
Totte_S
Tror inte du kommer att uppleva ett reellt problem med det i praktiken om du har ett generellt fall. Jag har inte upplevt problemet på mina grusgångar i alla fall, och där finns minsann inte något så bra dränerande som 24/32 under stenmjölet ;)
 
Är 24/32 samma som 24-32? Glöm inte markduken isf!
 
japp, konstig intervall hos gruskillen tyckte jag.
men javisst, markduk är inhandlad, ligger under krosset och kommer att läggas mellan kross och mjöl.
 
Mikael_L
d-sajn skrev:
jo visst, det är sant, men å andra sidan kan jag få massor med vattenpölar ståendes.
Ja men det blir inget problem, vattnet rinner ju fint genom gårdsgruset, så det blir nog inga (synliga) pölar.
Vatten rinner även ner i stenmjölet, men inte lika snabbt som många andra material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.