Söker tips om stenkista. Bakgrund längst ner...

Vy över en trädgård med markerad väg för avrinning från tak till föreslagen plats för en stenkista, indikerad med en röd fyrkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenkistan ska ta upp vatten från ca 33 m2 tak (halva asfaltstaket till höger på bild). Hängrännan börjar längst nere till höger i bild, stupröret blir rakt fram i bild, sen leder jag vatten under gräsmattan till vänster på bilden till den röda fyrkanten (som alltså blir stenkistan).

Hur stor behöver stenkistan vara? Öppning samt djup. Jag har en massa sten över och tänkte slänga fotbolls-stora längst ner och fylla på mindre stenar uppåt och sluta med knytnävsstora. Ska man ha nåt nät, duk etc? Finns det så att jag kan ha som ett brunnslock vid stenkistan så att jag kan öppna och komma åt att spola rent röret under jord? Vilken typ av rör (det finns såna som flexar med hål i, men jag gissar att dom ska läggas i grus)? För mig blir det rör i jord, och jag tänkte lägga det grunt, strax under gräsmattan, med 1 cm fall per meter (det blir ca 10 meter under jord). Eller finns det risk för att smältvatten frysen på vägen och blockerar i röret?

Bakgrund: Jag har idag ett stuprör längst ner till höger på bilden (stupröret synt inte i bild), som går till dagvatten. Det stupröret ska bort, det blockar altandörren. Så jag tänkte leda vattnet efter det röda strecket (inkl 2st 90 graders vinklar). Längden på hängrännan blir ca 11 meter plus 1 meter (vinkeln).

Claes Sörmland
Du kanske ska dimensionera stenkistan för rejäla sommarskurar, de ligger enligt SMHI på 50 mm på en timme, d v s din stenkista måste minst kunna ta emot 1,65 kubikmeter vatten på en timme för att hantera den skuren. Sen är frågan hur snabb infiltration du har i marken. Är det sand eller grus så går det undan. Är det ren lera så sker inte mätbar infiltration och stenkistan är inte en bra lösning.

Du kan nog räkna med 40% pororositet i och med att tänker dig större stenar, det ger att stenkistan borde vara 1,65/0,4= 4,1 kubikmeter. Det motsvarar en 1,5 meter djup grop som är 1,9 m i diameter.

Inga dukar eller annat elände, de kommer med säkerhet att sätta igen och hindra vattenflödet. Men du kan lägga en brunn i mitten av stenkistan så att du kan inspektera den och dessutom ger det dig tillgång till röret om du behöver spola det.

Tack Claes!

Det är varierande i jorden här, det har jag märkt när jag har grävt på andra ställen på tomen. Vissa ställen lerjord. Med min tur så lär jag väl hamna i lerjord. Det är ju inte så att man provar några ställen när man gräver för hand. Jag ska kanske vända om hängrännorna och snygga upp så att det rinner till dagvattnet istället, känns som en mer robust läsning. Tänker på det några vändor, men jag har nåt att gå på om jag lutar åt stenkiste-hållet. :)

Har du möjlighet till dagvatten så skulle jag köra på det. Man kan annars ta en jordborr och ta några jordprover för att se vad du har under gräsmattan.

• Gilla
TiborK
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Har du möjlighet till dagvatten så skulle jag köra på det. Man kan annars ta en jordborr och ta några jordprover för att se vad du har under gräsmattan.
Hehe, jordborr på vår tomt går typ 5 cm, sen så biter den i en sten. Kanske en av tio som funkar. Men, om vi landar i stenkista så är det en bra idé, mycket smidigare än att gräva här och där! Man kan ju alltid försöka. :)

Det finns ”stenkistor” som är gjorda i plast. Med dessa behöver du inte gräva större volym än volymen vatten som ska bort.

• Gilla
TiborK
  • Laddar…
TiborK TiborK skrev:
Hehe, jordborr på vår tomt går typ 5 cm, sen så biter den i en sten. Kanske en av tio som funkar. Men, om vi landar i stenkista så är det en bra idé, mycket smidigare än att gräva här och där! Man kan ju alltid försöka. :)
Har likadant på landet. Sten är det gott om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.