Vi ska bygga en liten stenkista till en brygga som oftast står på land men vid högvatten nån gång i månaden kommer den bli delvis vattendränkt. Stenkistan byggs längs med ostkusten norr om Gävle. Vi tänker oss använda färska furustockar till stenkistan. Givetvis kommer den krympa något med tiden - men kommer det bli problematiskt? Kring bryggan bygger vi en kjol mot isen av impregnerat virke. Ska vi dymla eller fästa med järn och skruvar? Kom med goda råd!

Backa1973 Backa1973 skrev:
Vi ska bygga en liten stenkista till en brygga som oftast står på land men vid högvatten nån gång i månaden kommer den bli delvis vattendränkt. Stenkistan byggs längs med ostkusten norr om Gävle. Vi tänker oss använda färska furustockar till stenkistan. Givetvis kommer den krympa något med tiden - men kommer det bli problematiskt? Kring bryggan bygger vi en kjol mot isen av impregnerat virke. Ska vi dymla eller fästa med järn och skruvar? Kom med goda råd!
Backa1973 Backa1973 skrev:
Synd att du inte fått några svar. Jag är i lite samma läge. Har du byggt någon stenkista och hur hanterade den isen?

Hej,

Igår beställde jag att en grävmaskinist kommer hit och lägger ut stenar till en sorts stenpir. Ingen stenkista alltså. Jag kommer lägga en nu oanvänd landgång ovanpå, men ta bort den till vintern. Piren kommer sticka ut ca 2,5 m från strandlinjen i viken, ca 1 m bred. Det blir en liten inbuktning innanför piren där båten kommer ligga rätt osynligt för tjuvar. Om du hör av dig så kan jag skicka ett foto när det är klart.

Min lösning kommer kosta ca 20 000 kr. En stenkista hade kostat minst det dubbla. Jag hade absolut inte kunnat göra en stenkista själv.

Det kommer ligga rejäla stenbumlingar i botten, sedan tillräckligt stora stenar som inte isen kan rå på.

N NilsAgaton skrev:
Hej,

Igår beställde jag att en grävmaskinist kommer hit och lägger ut stenar till en sorts stenpir. Ingen stenkista alltså. Jag kommer lägga en nu oanvänd landgång ovanpå, men ta bort den till vintern. Piren kommer sticka ut ca 2,5 m från strandlinjen i viken, ca 1 m bred. Det blir en liten inbuktning innanför piren där båten kommer ligga rätt osynligt för tjuvar. Om du hör av dig så kan jag skicka ett foto när det är klart.

Min lösning kommer kosta ca 20 000 kr. En stenkista hade kostat minst det dubbla. Jag hade absolut inte kunnat göra en stenkista själv.

Låter bra! Vi har lagt en spång och längst ut har vi ställt en betongbrunn, ca 160x40 cm, som fundament. Denna har vi fått ner i botten ca 10 cm och sedan fyllt med sten och lagt spången på. Blir intressant att se om isen lyckas flytta den. Jag funderar på att fylla upp med enklare stenkistor i anslutning till pålarna som ligger innanför brunnen men ändå ganska utsatt för is. Det är i min värld lite oklart hur stora stenkistor behöver vara för att isen inte ska få grepp om dessa. Men det beror ju givetvis på hur sträng vintern är. Ska bli intressant att se om spången står i 2-3 månader eller 20-30 år. Det känns som att det blir det ena eller det andra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.