Hej!
Ny på forumet, kanske ska man presentera sig lite: Jag heter Niklas. Min sambo och jag skulle vilja flytta ut ur vår tvåa på 64 kvm till något större på landet. Lyckligtvis har jag en tomt c:a en mil utanför Uppsala. Lägenheten är just nu full av huskataloger, och vi har hittat några favoriter (typ A-hus Edsviken, Willa Nordics Kardborren), men skissar också lite själva. Har lurkat lite här, och följt diskussionerna med stort intresse, och nu tänkte jag komma med en alldeles egen fråga.

För att komma till saken: Funderar på att bygga stenhus (eg. lättbetong), men det verkar inte så vanligt. Har t.ex inte lyckats hitta någon stenhustillverkare som har typhus, utan det verkar alltid handla om arkitektritat, vilket luktar dyrt för oss med normala inkomster...
Frågan är varför stenhus är ovanliga, de tycks ju ha många goda egenskaper. Japp, jag har läst Lättbetonghandboken, men den kanske inte är helt objektiv... Hoppas att expertisen här kan förklara de viktigaste skillnaderna mellan trä och sten. För- och nackdelar? Ekonomi? Jag är normalhändig (och snål som tusan ;)), kan jag göra mer själv med det ena eller andra materialet? För oss är miljöaspekten viktig, vem vinner där?

Många frågor, hoppas på att få några svar.

Edit: Stavning och förtydliganden
 
Hej hej
söker samma svar som dig. Vill hellre ha att stenhus och är snål som attan! ;D
hoppas nån som inte är lika novisa som oss svarar.
 
Oops! här kommer en till i skaran!, vi har letat trähusleverantör under ett par månader, men fått vänta väääääldigt länge på offerter, så under tiden har vi oxå blivit väldigt intresserad av lättbetongens fördelar!, verkar som de stenhusleverantörer man ser här på nätet mest bygger i skåne! Örementhus tex verkar ju toppen, men bygger bara söder om Växjö.

Är det nå'n som har varit i kontakt med stenhusleverantör i mellansverige?

Har ett par offerter på vårt eget ritade hus i trä, är det någon som har en hint om vad skillnaden skulle kunna vara i sten!

nu är vi flera som hoppas på era svar!!!
 
Vet inte om ni blir klokare av detta men...

Trä är ett levande material. Även när man dragit några 4" spik rakt igenom dom stackars plankorna. Med några sågar, borrmarskiner etc kan jag göra vad jag vill med trä. Behöver jag byta ut en planka på fasaden kan jag göra det.

Hur många är det som kan putsa sitt eget hus (och vara nöjda med resultatet)? Well, vi är fler som kan serva trähus...:)

Mera jobb med trä? Bor jag kvar här tills jag dör behöver jag i allra värsta fall måla om 8 gånger. Hanterbart.

Men viktigast av allt - smaken är som baken. Jag kan uppskatta ett välhållet stenhus, men för mig är det trä som gäller.
 
Hej!

Vi bygger ett stenhus i egen regi eftersom det precis som ni säger inte finns särskilt många aktörer på stenhusmarknaden ;) Dessutom är de väldigt dyra!!! Vi var i kontakt med Örementhus och man höll ju i det närmaste på att svimma av när vi fick ett prisexempel på ett hus vi kunde tänka oss.

Från början var det tänkt att vi skulle köpa ett trähus med putsfasad från en helt vanlig husfirma. Eftersom vi bor just i Skåne i ett kulturskyddsområde så måste vi ha puts eller tegel fasad. Nåväl, efter diskussioner med far och svärfar som varit i byggbranschen i typ 40 år så blev vi direkt sågade eftersom dessa herrar definitivt inte rekommenderar att putsa en trästomme. Man ska inte blanda levande och döda material... Så istället har vi nu fått skaffa alla kontakter själva och på så sätt få ner kostnaden för ett stenhus vi har ritat själva.

Fördelarna med stenhuset är då självklart målningen ;D men också den jäkla fuktigheten i skåne som gör att allt möglar och ruttnar... Dessutom är det bland det enda material som är allergivänligt, som inte kan mögla och som ger en energisnålhet eftersom det lagrar värme på ett fördelaktigt sätt. Sedan att vi älskar gamla stenhus som stått på samma plats i hundratals år gör ju att vi gillar det ännu mer. Förhoppningsvis står även vårt hus där om sisådär 200 år ;D
 
Vi lutar åt att bygga stenhus och har tittat runt en hel del. Det finns två typer av stenhus, dels riktiga stenhus med självisolerande väggar, dvs lättbetongblock på ca 30-45 cm väggtjocklek (beror på var man bor). Dels en variant med tunnare sten och isolering, den senare tar bort många av stenhusets fördelar.

Ett stenhus kan aldrig brinna, bli mögligt, fuktskadad, utsatt för skadedjur eller andra otrevliga saker. Dessutom magasinerar det värme så det blir varmare på vintern och svalare på sommaren.

Själva materialet är billigt, vi har fått en offert på 120 000 för sten till ett 2-planshus på 280 kvm.

Så varför byggs det så dåligt med stenhus? Jag tror att det är byggtradition som utvecklats ur inhemska material. I Skåne bygger ni väl en hel del stenhus, men över småland så har virket varit ett mer lättarbetat material och vi har fått en trähustradition.
I Finland bygger man mycke stenhus, dessutom oftast i självbyggen.
Nyckelfärdigt blir ett stenhus ca 20-30% dyrare än ett trähus, siffran ökar med höjden på huset. Kan man mura själv blir kostnaden en bråkdel, eftersom det inte är stenen som kostar. En av de leverantörer vi diskuterat med anser att tre oerfarna personer och en liten lyftkran murar ett 2-plans stenhus på 14 dagar. Vi räknar med tre månader ;D
Vi har framförallt tittat på Ytong och Celcon, varav den senare verkar billigast, och har lite intressantare finesser i sina system.
Bygger vi ett stenhus så kommer vi inte att beställa det igenom en arkitekt/hus-firma. Däremot kommer vi att ta hjälp av en arktiekt för att beräkna huset och korrigera eventuella tekniska problem i våra ritningar. Det billigaste är att beställa materialet direkt från fabrikerna.

Numera finns det fina lättbetongssystem som innehåller både bjälklag och självbärande takstolar. På så sätt slipper man blanda trä och sten, med tanke på att stenen alltid är fuktig så kommer man förr eller senare få rötskador även om man funktspärrar bjälklag.

De enda nackdelarna vi har hittat är vikten. Vi tänkte bygga tvåplanshus med en byggyta på ca 150 kvm+altaner. Lösningen kommer antagligen att bli en källarvåning, vilket vi ändå funderat på. Med stenhus så blir det en väldigt liten merkostnad.

Förutom ovan nämnda fördelar så är innomhusklimatet en av de viktigaste faktorerna för oss. Med rätt typ av värmesystem så kan man få ett mycket energisnålt hus. De vi i vårt nuvarande hus betalar per månad för värme och varmvatten kommer vi att betala per år om kalkylerna håller.

Vi tycker heller inte om tanken att bo i en "platsbubbla" omgärdad av glasfibrer, stenull och andra tveksamma material. ;D

Den stora fördelen: Ett stenhus är TYST...
Inga ljud från mellanbjälklaget, inga ekande fotsteg, ingen värmepump som hörs genom halva huset. Det går att få ett stenhus helt tyst.

 
En liten rättelse bara... Av egnahemshus i Finland byggs ca 15-20% i sten, resten trä. Detta enligt "Jämerä-Talot" som säljer Siporex (Ytong) hus.
 
Tackar och bockar för fina och informativa svar!
Blir bara mer intresserad av sten, och vill gärna ha ytterligare info... Tips på företag, fler trä/sten-argument, vettiga webbadresser, mer av allt! ;D

Jureit: Det måste väl finnas nån anledning till att försäkringsbolagen har lägre premie för stenhus, men struntar blankt i betongmöbler... ;)

Edit: alla bokstäver ska vara med, och i rätt ordning...
 
  • Gilla
Impulsius
  • Laddar…
Bob_the_builder
jureit skrev:
Så ur den synpunkten är det bättre att mura soffor och bord i Leca än själva huset.
Perfekt! Soffstomme av leca och stoppning av mineralull! Vad ska man klä den med? Återvunnet tyg från räddningstjänstens overaller? ;D
 
Även om vi bygger trähus (eller snarare trä, luft och gips) så kan jag se tjusningen med exempelvis Siporex som material, men det är inte alla som har lyxen att bygga ett hus som är 20-30% dyrare..

I vårt villaområde blir väl 4 av kanske 30 hus Siporex.

Jämerä har en del kul modeller dock:
http://www.jamera.fi/talomallit/valikko.htm

 
Många nämner att stenhus är dyrare. Då är min enkla följdfråga varför? Om materialet är hyfsat billigt, borde man då inte kunna snåla in på inhyrd arbetskraft och mura själv? Jag har, trots tummens placering mellan ring- och långringret, murat och putsat ett pannrum till en spannmålstork, och det står kvar...

Fru Lind skriver att vikten är ett problem. Jag inser att sten väger en hel del, men det borde väl bara göra kåken stadigare, eller? Handlar det om bjälklag som inte orkar bära sig själva, eller sjunker huset genom marken av sin egen vikt (jag ämnar bygga på lerjord...)? Jag förstår heller inte hur en källare kan lösa viktproblemet. Förklara gärna.

När det gäller "brinneriet" (bra uttryck!) har jag egentligen inte heller nån aning. Min teori är att ett stenhus inte brinner upp (ner?) på samma sätt som ett i trä, alltså bör en brasa ha betydligt svårare att sprida sig vidare till andra rum, plan eller intilliggande hus. Självklart är det inte nyttigt att vara inne i en övertänd kåk, oberoende av om själva stommen brinner eller ej; men många brasor startar ju när ingen är hemma, och i de flesta andra fall så hinner invånarna lyckligtvis ut i tid.
 
Ang "brinneriet": Brand och fuktskador är det två huvudsakliga faktorerna till att stenhus är billigare att försäkra, enligt vårt förskringsbolag.
Bygger man ett stenhus med inneväggar i trä, så kommer huset att bli utbränd vid en brand. Bygger man ett riktigt stenhus med innerväggar i sten så är det bara inredningen som kan brinna.
Att hinna ut ur huset är lika svårt oberoende av material i huset, men hinner man ut så har man i ett stenhus mer än skortstensstocken kvar. Knappt ens den med en modern skorsten...
En gissning dock är att det tar längre tid för elden att få fästa och det borde öka möjligheterna att ta sig ut ur huset. Jag förutsätter att alla använder brandvarnare. ;D

Ang kostnader: Ett stenhus blir kraftigt billigare än ett trähus om man klarar av att mura det själv. Det skall påpekas att lättbetongblock och lecablock är två helt skilda saker. Rent tekniskt limmas lättbetongblocken, inte muras.
Är man ovan att mura så uppstår problemet i konsistensen på murbruket. Antingen tar det för lång tid att torka, torkar för snabbt eller blir instabilt. Brukytan blir tjockar och en ovan murar upplever det som svårt att få ut det i jämna lager.
Fördelen med limmet är att det är färdigblandat, stryks tämligen tunt och blir mer lättjobbat för den ovane.
Är man normalhändig och envis så är det inga problem. Jag har själv inte murat lättbetongblock, men jag har murat både lecagrunder och tegel.

Ang vikten: Med risk för att vara övertydlig. ;D Ett 2-plans stenhus blir tyngre än motsvarande trähus. Det intressanta är marktrycket. Ett stenhus får inte samma typ av sättningar som ett trähus, eftersom stenen inte rör sig till skilnad från trät. Sätter sig ett trähus något så märks det inte, får man sättningar i ett stenhus så har man problem, och de kan bli svåra att åtgärda. Så det vi strävar efter är att ha så lågt marktryck per kvm så att marken orkar bära. Ett stenhus på plintar sjunker som en sten ;D
Ju längre ner i marken vi kommer desto mer trycktåligare blir marken eftersom den bär upp leran ovanför sig. Den har så att säga redan satt sig för ett högre tryck.
Vi har tomt med hårt packad lera, där det normalt inte är några problem att få ett mindre (170 kvm) 1 1/2-plans trähus att flyta med platta på mark. Nu kommer vi att bygga ett större hus, 250-280 kvm.
Vi fann två alternativa lösningar. Antingen påla vilket kostar ca 50-70 000 med 10 meters pålar och en påle per 10 kvm bottenyta.
Eftersom lera är tungt så väger den mer än huskonstruktionen. Genom att gräva ut för källare så tar man bort mer vikt lera än man sätter dit vikt hus.
I praktiken så ökar marktrycket bara med "vikten hus"-"vikten lera", vilket med "rätt" markförhållane kan bli en plussekvation. Dessutom blir husgrunden stadigar av att sidotrycket stabiliserar huset.
Kostnaden för plattan är densamma oberoende av om vi bygger källare eller inte. Förutsatt att vi murar själva så är den ökade kostnaden för sten, markisolering och mellanbjälklag marginellt högre än kostnaden för pålning. Dessutom ökar vi ytan med 50%
Var viktgränserna går för att tvingas påla ett stenhus kan en grundläggare bättre svara på.
 
Litet tillägg till viktfrågan: Självklart blir situationen annoorlunda om man ställer huset på berg i stället för lera.
Men det förutsatte jag att ni förstod ;D
 
Det här är en intressant disskusion! Några synpunkter och frågor:

Betong är miljövidrigt och att limma ihop huset låter inte heller särskilt miljövänligt.

Fru Lind skriver att sten alltid är fuktig, och att även om man fuktspärrar kommer man förr eller senare att få fuktskador i träbjälkar. I så fall får man väl även fuktskador = mögel i tapeter, möbler, skåpsinredning, parkettgolv, osv.?

Sten magasinerar väl både värme och kyla? Så huset blir varmare på hösten och svalare på våren. Under vintern har nog sommarvärmen tagit slut. Ett trähus går däremot snabbt att värma, så en solig vinterdag kan det bli väldigt varmt inne.

Även om äkta sten magasinerar värme, undrar jag om leca/lättbetong o.dy. gör det?

Och nog ekar väl fotsteg och värmepumpar lika mycket i ett stenhus som i ett trähus (förutsatt att det är isolering i innerväggarna, och det har man ju ;))? Det är väl frågan om hur mycket mjuka material (som kan absorbera ljudet), man har i inredningen och hur stora öppna ytor man har?

Tack för en bra förklaring angående det där med vikten!
 
jureit skrev:
Nu börjar jag känna mig tjatig.  Nu ska jag försöka vara tyyyydlig.

Man är många gånger död långt innan det ens finns en öppen eld och definitivt innan elden har fått något fäste.
...
Men att välja stenhus för att man känner sig lite ängslig för bränder är ett dååååligt motiv, och nu menar jag ur synvinkeln att man är rädd att omkomma.
..
Nog om detta. Har alla förstått nu?
/Magistern
Det finns nog ingen anledning att tjata, jag tror inte att det var någon som inte förstod första gången.

De flesta förstår säkert att det är röken (rökgaserna) och inte elden som är farlig för folk, så vi är helt överens om det.

Däremot hävdar jag att brandsäkerhetsargumentet håller, främst när det handlar om det materiella, men i viss mån även för de boende. En vägg i sten börjar inte brinna. Punkt. Alltså har en brasa mindre chans att sprida sig, vilket gör stenhuset bättre ur den synpunkten. Men jag skulle aldrig drömma om att skippa brandvarnaren bara för att jag bor i en betongkåk...

Sen finns det naturligtvis mycket annat än brandsäkerheten att fundera på i ett hus, och ingen låter väl enbart detta bestämma var man ska bo. Då skulle nog husen se väldigt annorlunda ut, och Jonas Bohlin skulle få en helt ny marknad... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.