Skulle jag vilja ha en... Vi har tänkt att så gräs i augusti. Måste börja förbereda nu under semestern. Det är ju lite förjobb med det. Men hur gör man? Alla verkar ha olika knep och tips men om man ska göra det så enkelt och smidigt som möjligt. Vad behöver man för redskap? När ska man se till att få hit jorden? Om man tar hit den redan nu hinner det väl växa upp ogräs eller? Ge mig en bra beskrivning tack!
 
På vår blogg kan man se lite hur det ser ut just nu. Undderlaget är väldränerat eftersom vi bor på en grusås. Mycket sand. På nederdelen av tomten (översta bilderna i bloggen) har vi rivit ett gammalt hus och där fått fyllnadsmassor på (jord med lite stenar i) och på övre delen av tomten är det ganska uppluckrat då vi tagit bort stubbar nyligen. Det behövs nog plattas till rejält både där nere och uppe...
Bloggen: Huset2007
 
Har kollat Olle Bergs hemsida men man kan ju som sagt göra på 100 olika sätt så...
 
Det finns ingen universalmetod för att anlägga en gräsmatta. I princip är det ganska enkelt men fråga en greenkeeper om hur han gör så förstår man att det finns mer i ämnet än man tror. Men det behöver inte vara så värst komplicerat heller det är bara det att man får 10 olika svar om man frågar 10 olika personer.

Det viktigaste är nog ändå underarbetet, att jämna ut all jord, plocka bort all sten och rötter och skit i ytan och få det hela jämnt och fint. Tänk på att om möjligt inte få några lågpunkter eller hålor som kan bli vattenpölar vid kraftigt regn utan ha ett jämnt fall eller helt plant för att sprida infiltrationen.

Redskap du behöver är inte så många, spade och kratta räcker långt för att få jorden på plats och få det plant. Efter sådd drar man en vält över sådden och en sådan brukar man kunna låna på ett gardencenter om man samtidigt köper frö hos dem. Till vattningen är vattenspridare nästan ett krav, man har inte tålamod att stå med slangen i handen den tid som krävs.

Om ni tar hem jorden nu, vilket ni mycket väl kan göra, så lägg den på hög och täck den med en presenning så slipper ni ogräs i den. Lägg inte ut jorden dock förränn ni är redo att så.
 
Tack så mycket. Det verkar ju ganska enkelt ändå... Bara att beställa jord, köpa frön och låna en vält; köpa en bra vattenspridare eller snarare två kanske eftersom vi har två gräsmattor som inte ligger i direkt anslutning till varandra, om det nu går att koppla ihop på nåt vis från vattenkran!? En spridarvagn för fröna har man väl? Ja, vi har väl lite att göra i slutet av semestern!
 
Det finns splitar att sätta på vattenutkastet så du kan mata 2 slangar samtidigt.
Det går lika bra att sprida gräsfröna för hand, började själv sprida med en dålig 200:- spridare men tyckte det såg glest ut så tömde fröna i en hink och gick runt och spridde för hand så det såg bra ut, strö inte ut så mycket från början utan gå flera gånger och sprid jämt så blir det säkerligen bra. Men ett tips bara, sprid inte när det blåser för mycket vilket jag gjorde, det grodde gräs överallt där det definitivt inte skulle vara gräs, ogräs i all ära men gräs kan växa precis överallt det också, tro mig :rolleyes:
 
Ha ha... ja det ska jag tänka på... :)
 
Måste man vänta till sensommaren med att så? Säg att det nu fortsätter vara regnigt och med enstaka dagar solsken i Juli....?
 
Ja, du får bättre resultat om du avvaktar till augustis andra hälft.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.