Hej,

Jag är på G att beställa en DeWalt 707 såg efter att ha läst antal inlägg om den sågen här. Min fråga är dock vilket stativ jag bör ha till för att få ut mest av sågen. Skall jag satsa mina pengar på ett dewalt stativ som jag läst här på forumet är grymt bra, eller kan man lika gärna köpa ett billigt på tex Jula? I så fall, vad heter det dewalt stativ jag bör köpa och vad kostar det ca?

Tackar.

Finns lite diskussioner i samma riktning här.

Allmänna meningen var väl att DeWalt inte var prisvärt i förhållande till de billigare.

P
helt klart dewalt stativet til det !! eller bosch motsvarighet men då kan dewalt stativet fällas ut längre, sen ska det se snyggt ut med till sågan :D

Mikael_L
pleqtiz skrev:
helt klart dewalt stativet til det !! eller bosch motsvarighet men då kan dewalt stativet fällas ut längre, sen ska det se snyggt ut med till sågan :D
Vänta nu ... Är inte Bosch stativ längre i utfällt läge, men trots det kortare ihopfällt .. :confused:

Men till en DW707 skulle jag rekomendera antingen deWalts egna stativ eller att gå på ett Kellen från COOP. Det senare är mindre = begränsning i arbetsstyckenas längd men å andra sidan mycket mer mobilt (samt en hel del billigare).
Särskilt som DW707 är en liten lätt och utomordentligt mobil såg så är det lite tramsigt att ha ett väldans långt stativ om ens arbetsuppgifter leder till att man ofta flyttar sågen, annars spelar det ju ingen större roll.

Mina 25 öre !

Det finns delade meningar om stativen uppenbarligen, men själva sågen då?
Jag har en DW707:a, och den är ju ganska mobil osv, men jag undrar hur det är med kvalitén på sågen? När jag gerade med den gick klingan in i fästskruvarna till plastkanten i mitten av anhållet. Det borde inte gå att såga i sågen. Den är bra för det mesta, men jag skulle aldrig köpa den igen efter det.

P
Mikael_L skrev:
Vänta nu ... Är inte Bosch stativ längre i utfällt läge, men trots det kortare ihopfällt .. :confused:

Men till en DW707 skulle jag rekomendera antingen deWalts egna stativ eller att gå på ett Kellen från COOP. Det senare är mindre = begränsning i arbetsstyckenas längd men å andra sidan mycket mer mobilt (samt en hel del billigare).
Särskilt som DW707 är en liten lätt och utomordentligt mobil såg så är det lite tramsigt att ha ett väldans långt stativ om ens arbetsuppgifter leder till att man ofta flyttar sågen, annars spelar det ju ingen större roll.

Mina 25 öre !
ja trodde det jag med tills jag kollade specarna . bosch stativet upp till 3,7 och dewalt bordet 3.9

http://www.dewalt.se/attachments/productdetails/catno/DE7023/

http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...gw&language=sv-SE&ccat_id=81944&prod_id=10015

Mr Handyman skrev:
Det finns delade meningar om stativen uppenbarligen, men själva sågen då?
Jag har en DW707:a, och den är ju ganska mobil osv, men jag undrar hur det är med kvalitén på sågen? När jag gerade med den gick klingan in i fästskruvarna till plastkanten i mitten av anhållet. Det borde inte gå att såga i sågen. Den är bra för det mesta, men jag skulle aldrig köpa den igen efter det.
förklaringen till plastbiten (är inte dålig kvalitet) utan ett skydd för att inte träflisbitar skall åka upp i klingskyddet (edit, läste noggrannare och såg ditt problem, skulle lämna tillbaka den direkt, aldrig skett med min 707)

finns att beställa som reservdel från dewalt då de börjar bli nötta

jag skulle återigen rekommendera denna sågbänk (köpt en själv till min dewalt), största pluset med den är strömkontakten som finns på den (byter man ut den medföljande sladden till en riktig i gummi som är längre så slipper man dra runt med förlängningssladd)

http://www.verktygsboden.se/?id=69436
69436_big.jpg

Plastbiten är ju till för att sågas i, men skruvarna, nej. Skulle ni höra av er till Jula eller DeWalt Sverige? Jula säljer den väl inte längre tror jag.

tiggre skrev:
förklaringen till plastbiten (är inte dålig kvalitet) utan ett skydd för att inte träflisbitar skall åka upp i klingskyddet (edit, läste noggrannare och såg ditt problem, skulle lämna tillbaka den direkt, aldrig skett med min 707)

finns att beställa som reservdel från dewalt då de börjar bli nötta

jag skulle återigen rekommendera denna sågbänk (köpt en själv till min dewalt), största pluset med den är strömkontakten som finns på den (byter man ut den medföljande sladden till en riktig i gummi som är längre så slipper man dra runt med förlängningssladd)

[länk]
[bild]
Hmm, den bänken har jag läst om i tidigare inlägg, och som sagt, det verkar klart prisvärt. SKall jämföra specarna lite grann.

Totte_S
Verktygsboden verkar tom ha fri frakt på bänken för tillfället, så vill man slippa släpa hem den från Jula så sparar man dessutom 200 spänn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.