Har skaffat mig en ny högtryckstvätt.
Så tänkte passa på att göra en lite seriösare uppställning av den, kompressor m.m. där vi har vattenpumpen ståendes.
Tänkte försöka göra detta så enkelt som möjligt, genom att koppla in mig på en PEM-slang redan används.

Mätverktyg som används för att mäta diameter på en befintlig rörinstallation, förmodligen för att anpassa nya kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En schematisk ritning som visar uppkopplingen av en högtryckstvätt med en PEM-slang, snabbkoppling och avstängningsventil.
Skapa konto

Otroligt seriös ritning ;)

1 - Skarva på en:
http://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/452243.jpg
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...tallation/pem-kopplingar/pem-koppling-452243/

2 - Gardena snabbkoppling. Gärna i 90° vinkel, så man slipper få ut slangen på golvet.

Blå högtryckstvätt med fokusering på vattenanslutningen och en gul slang i bakgrunden, på ett betonggolv.
Skapa konto

3 - Jag skulle vilja ha en bit slang med avstängningsventil för att tappa upp vatten.

4 - Vad ska jag använda för slang? PEM eller "vanliga" trädgårdsslang? Har båda liggandes.

Hand som håller en skjutmått intill en PEM-slangkoppling för att visa dimensionen.
Skapa konto

Hur löser jag detta enklast/billigast?
Vad ska jag köpa för grejer?

Tack på förhand :)

Edit: Alternativt så kan jag skippa slangen för att tappa upp vatten.

Redigerat:
Vad är syftet ?

Jag hade velat ha en högtryckstvätt ständigt inkopplad och bara högtrycksslang samt handtag tillgängligt vid garaget så att det bara är att ta handtaget och spola av snabbt och enkelt utan att dra fram allt och koppla in och ur varje gång man skall tvätta. Hade varit grymt!

Typ högtryckstvätten på insidan garaget och sedan en anslutning till utsida garage för högtrycksslangen och ett fäste på väggen för handtaget och en On/Off knapp för ström och vatten hade ju varit drömmen. Ser inte hur jag skulle lösa det på ett bra sätt bara... :)

hsd
Trädgårdsslang är inte gjord för kontinuerligt tryck, ej heller dessa gardenakopplingar
Gör en avgrening på pemslangen montera en avstängningsventil och kopplingar för gardena /slang till högtryckarn och slangstumpen

Speciellt kryssarmerad slang drar ihop sig och blir grövre av tryck.
Blir den grövre kryper den gärna ur Gardenakopplingarna.

Det finns slang med virkad/stickad armering som fungerar bättre.

Protte

Jag hade alla ggr valt riktiga vattenrör så långt det går, i andra hand PEM slang. Och bara där det kräver vattenslang, och då av riktigt bra kvalitet. Samt kvalitetskopplingar överallt...

Jag funderar på att placera min högtryckstvätt stationärt i garaget också. På samma ställe kopplar jag sedan in den mot vattenledningen med vattenrör/pem slang och en elektronisk magnetventil imellan som går att sätta på, stänga av från utsidan. Samma knapp på utsidan sätter också på/av strömmen på insidan till högtryckstvätten.

Sedan en genomföring genom väggen med kopplingar och rör gjorda för högtryck med en koppling på utsidan till slang, handtaget och upprullare på garageväggen!

När man kommer hem efter jobbet är det alltså bara ett tryck på brytaren, ta handtaget och spola av......

Man kan ju drömma, men kommer väl som vanligt aldrig bli av dock...... :|

Och på vintern när det behövs som bäst tar man det frusna handtaget..............

Prutte

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.