Jag har ett problem med en motor med startkondensator som skadar övrig elutr. Motor är en enfasmotor med startkondensator som kopplas från när motorn kommit upp i varvtal. Motorn är på ca 1hk.
När jag startar motorn tar den ganska mycket ström, det ser man på belysningen och ibland (ett fall av 10) löser jordfelsbrytaren ut.
Jordfelsbrytaren är av trefastyp.
I samband med att jordfelsbrytaren löser ut genererar motorn ström till övrig utr i rummemet, bla till rörelsedetektorer för belysning inne och ute.
Jag har nu för tredje gången bytt rörelsedetektor som "slagits ut" av detta "fenomen".
Har någon nåt tips att ge?

En möjlighet är att det finns ett litet jordfel i startlindiningen som löser ut jordfelsbrytaren. Man behöver isolationsprova elmotorn.

Man kan även prova att vända stickkontakten.

En elmotor kan lätt dra 5-6 ggr märkström vid start. Innnan motorn snurrar och genererar egen mot emk så begränsas strömmen enbart av motorns lindningsimpedans.

Det kan även finnas ett fel i elanläggning där skyddsjord och nolla har någon form av konaktt bortsett från den normala via jfb. Vid motorstart blir spänningsfallet så stort i nollan så att det uppstår en spänningsskillnad till skyddsjord på några volt. Det gör att det går en tillräckligt hög felström utanför jfb, för att den skall utlösa.

Redigerat:
En trolig orsak är att kondensatorn ger problemet, det är nog inget fel på någon del heller. Du har en känslig JFB och den reagerar på den asymmetri kondingen ger beroende på när i perioden det kopplas. Ett ganska vanligt fel som man kan bota på olika sätt ett är att byta brytaren till en typ som är mer okänslig för transienter.

Men kolla först de olika fallen Tobbe skrev om.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Har kollat motorn med "megger", verkar helt ok. Kan det ha någon betydelse att man endast utnyttjar den "ena" fasen i jfb som är en trefas jfb. Jag har dragit trefaskablage i hela verkstaden och på vissa ställen har jag satt upp trefasuttag och på andra ställen har jag utnyttjat samma kablage för enfasuttag.

Redigerat:
Du kan nyttja jordfelsbrytaren som enfas jfb. Det enda är att välja rätt fasklämma för att testknappen skall fungera.

har du meggat resten av anläggningen (mot jord)? Det kan vara så att du har en överledning mellan nolla och jord någonstans. När motorn startar så får du tydligen väldigt hög ström, och då även i nollan. Om en liten del av den strömmen hittar ngn. annan väg mot jord så löser jordfelsbrytaren.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.