Jag har en Bosch GOP 300 SCE som ersattes av GOP 40-30. Den enda skillnaden är att den senare har Starlock- och Starlock Plus-fäste. Själva brytarhuvudet är något annorlunda utformat, men ser att ha samma infästning till motorn. GOP 300 SCE har den tidigare standarden OIS med 12 ”knoppar”, men med samma centrumfäste. GOP 40-30 har naturligtvis ”kransen” runt som håller bladen i rätt axiell position.

Vissa nyare sågblad har kombinationsfäste så att de funkar på den gamla maskinen, vissa inte. Det är de senare som irriterar mig lite. Flertalet av de rena Starlock-bladen är precis vad jag behöver. Jag skulle vilja kunna fästa dessa på min GOP 300 SCE. Fein har en adapter till sina gamla maskiner ”Adapter Supercut QuickIN” som gör det jag önskar.
Det finns adaptrar till Bosch för att fästa andra och äldre blad i en Starlock-maskin.

Någon som lite idéer om lösningar eller någon produkt?
 
MrJay
Jag hade exakt samma maskin och problem. Tyvärr orkade jag inte hålla på och leta speciallösning och köpte istället senaste Fein-modellen med Bosch batterianslutning.
 
C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vissa nyare sågblad har kombinationsfäste så att de funkar på den gamla maskinen, vissa inte.
Ja ta mig f-n, det verkar som att de börjat plocka bort OIS-fästet från bladen. Vilka rövare!

Starlock är höjden av marknadsmanipulation. Önskar att man hade insett innan man köpte maskinen att "lock" i namnet inte betyder att bladet låses fast i maskinen utan att det är kunden som är låst till tillverkaren.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.