Hej!

Köpte precis en Stanley padda på Jula.

Fyllt olja och bensin enligt instruktionsbok, men efter att jag startat den så går den bara typ 2-3 minuter och stannar sedan.
Precis när den stannat ryker det lätt om avgasröret.

Får den vila ett tag så startar den igen, men går bara 2-3 minuter igen.

Vad kan detta bero på? Har jag glömt något?
 
Glömt att slå av chocken?
 
Nope.
Startar med choke, slår av choke och ger gas. Stannar sedan spontant.

Olja fylld med avsedd mängd.
 
Ingen bränslekran som behöver öppnas? För tätt tanklock så det blir undertryck i tanken?
 
Skall kolla bränslelocket!
 
Nix, inte locket...

Skall byta oljan, noterade att manualen säger 15W40, och jag hade i olja för gräsklippare och snöslungor - 5W30
 
Samma skit efter oljebyte...
Fan.
 
Hur ser tändstiftet ut om du skruvar ut det efter den stannat? Torrt eller blött?
 
sunnis
Låter som flottören i förgasaren inte funkar eller har hängt sig och flödar mycket långsamt. Skruva loss flottörhuset och kolla funktionen. Du kan ju först lossa på dräneringsskruven om det finns en sådan, ska ju komma rikligt med bensin oavbrutet om bensinkranen är på.
 
Fast skruva inte för mycket på maskinen. Den är ju splitterny och det kan bli problem med garantin.
 
Åk tillbaka med den och byt till en ny, men troligtvis är det något strul i förgasaren
 
Har exakt samma problem med en nyinköpt Stanley. Hur löste det sig? Fick du en ny som fungerade, reparerad eller tips hur den skulle åtgärdas?
 
Har för mig att den har en kran med en kanin på!? Ändra läget på den så bör den gå.

Kan kolla på min imorgon men minns att det var fel läge på en av kranarna.
 
Det var en av kranarna som stod fel. Tror den var felmärkt.
Prova!
 
Att bensinkranen är felmärkt hade jag koll på. Man måste sätta den i läge OFF för att den skall vara öppen. I och med att den faktiskt går i ett par minuter utgår jag ifrån bensinkranen är öppen då. Frågan är om även choken är felmärkt. Den visar en kanin åt ena hållet och en sköldpadda åt andra. Se bild. Jag har kallstartat med choken i ”kaninläget” och direkt efter start skiftat till sköldpaddan. Startar direkt, gör sitt jobb men stannar efter ett par minuter, som sagt. Sedan svårstartad tills den svalnat. Jag skall testa nästa gång att göra helt tvärtom med choken. I slutändan kommer jag lämna in den på garantireparation men måste köra ett antal 2 minuters pass först. Om nu inte nån har något hett tips som löser det smidigt utan en transport till närmaste Jula. Närbild på bensinkran och choke-markeringar med en kanin och sköldpadda på en motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.