4 858 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
standardmått?
dags att byta fönster på mitt fritidshus. När jag tar bort fodret och mäter visar det sig att mina fönster har måtten 115 x 115. Har aldrig hört talas om dessa mått tidigare. Kan man sätta in ett 110-fönster eller tror ni att det kommer att se konstigt ut med så kraftigt foder som kommer att behövas? för det verkar lite knöligt att såga upp så att jag får in ett 120-fönster (även om jag då skulle kunna köpa ett mycket billigare fönster...)
/Kalle
/Kalle
Ett 120-fönster är inte 120 exakt. Det är öppningen som ska vara 120. Man kallar ditt fönster för 12x12 och det är ett s.k modulmått. Kan du öka öppningen med 5mm åt varje håll är det optimalt förstås...
Ett 12x12 fönster brukar oftast vara 1185x1185 mm.imported_Anders_S skrev:
Så hålen bör vara ca 1200x1200 för att kunna få in fönstren.
Om hålen idag är ca 1150 så måste nog öppningen ökas med mer än 5 mm.
Förlåt, självklart är det inte 5mm utan 50mm som behöver tas upp.
Medlem
· Gävleborgs län
· 1 inlägg
De är inga problem, för du får ca.3,5cm på vardera sida om karmen å det är okej att dikta igen. Fodret blir inte så bred, räcker med 80 mm å det är passande
Inget konstigt med det måttet....det var vanligt med halvmoduler förr som ett sådant mått kallas.
Kolla med din handlare vad det skulle kosta extra att få samma mått, skulle tro att det kostar ca 500:- mer för att få ett fönster i samma storlek som ditt gamla.
Kolla med din handlare vad det skulle kosta extra att få samma mått, skulle tro att det kostar ca 500:- mer för att få ett fönster i samma storlek som ditt gamla.