Har googlat en del men inte hittat något egentligt standardmått på placering av innerdörr mot färdig väggsida.
Fanns en dörrstandard att köpa på SIS för 541 kr, kanske finns i den.
Det är X på bilden nedan som avses. Alltså avstånd mellan färdiggipsad vägg om dörren ska kunna öppnas 90 grader och till öppningen (typ 910 mm) där karmen ska monteras.
Fanns en dörrstandard att köpa på SIS för 541 kr, kanske finns i den.
Det är X på bilden nedan som avses. Alltså avstånd mellan färdiggipsad vägg om dörren ska kunna öppnas 90 grader och till öppningen (typ 910 mm) där karmen ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det beror kanske på vad det är för rum som dörren öppnas in i.
Är det ett sovrum är det praktiskt med några klädkrokar där bakom dörren för morgonrock, handväska och lite annat. Så jag skulle föreslå att karmen sätts 15 - 20 cm rån väggen.
Är det ett sovrum är det praktiskt med några klädkrokar där bakom dörren för morgonrock, handväska och lite annat. Så jag skulle föreslå att karmen sätts 15 - 20 cm rån väggen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Det blir lite som i mitt fall då ~10cm mellan vägg och karm, då får man plats med som i mitt fall 7cm foder och lite vägg
Kanske lättast och beskriva din vägg, där har du dubbla reglar 42+42 mm skruvade mot varandra, och resultatet ser bra ut, plockar man bort 1 regel så lite tajtare men fungerar ännu med foder runt dörren utan att klyva den.Johannes Carlsson skrev:
Tackar för alla svar!
Som Matti_75 skriver så blev det 100 mm till färdig vägg. Alltså 125 mm från regelväggen inkl. skivor.
Hittade en gammal ritning från tiden med 80 cm dörrar. Där var det ritat så fast med enkelgips.
Som Matti_75 skriver så blev det 100 mm till färdig vägg. Alltså 125 mm från regelväggen inkl. skivor.
Hittade en gammal ritning från tiden med 80 cm dörrar. Där var det ritat så fast med enkelgips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder