Vi ska bygga ett stenhus med färdiga väggelement i betong. För att komma till tomten måste en ny väg anläggas ca 170 m. Behöver det vara en högre standard på vägen pga lastbilarnas vikt på ca 50 ton. Jag har hört termen 10/16. Vad betyder det i sammanhanget och skiljer det sig i så fall från en normal byggväg.
Är det någon som har erfarenhet av vägbygge i samband med stenhus?
 
Bygg en väg som håller för lastbilarna, skulle inte vara så kul om nån fastnar, blir lätt dyrt med extra maskiner och en massa timmar för att få loss den. Är inte det storleken på gruset/singeln som du lägger överst?
Vore jag du så skulle jag försöka att leja någon seriös som anlägger vägen och garanterar skriftligt att den skall hålla.
 
hej hej
problemet (men också fördelen) är att vi har fått inskrivet i köpekontraktet att säljaren av tomten ska stå för vägen och att vägen ska hålla standard för tung byggtrafik. Jag blev därför lite fundersam om det behövdes bättre väg än vanligt pga lastbilarnas vikt. Betongbilen för plattans gjutning är väl annars det tyngsta som går på vägen och dom väger väl inte mer än ca 25 ton, eller hur är det.
Vill inte att han säljaren av tomten ska försöka komma undan med en bristfällig väg. Så att problem uppstår när huset kommer.
Jag tror att namnet 10/16 har något med axeltryck på lastbilen att göra.... men kan var helt fel ute. Kanske är materialstorleken...
 
Mikael_L
Mikael L har rätt. en så kallad BK1 väg, även kallad bärighets klass 1 är byggd för ett axel tryck på enkel axel 10ton och för boggiaxel 16 ton.
Att en byggväg ska vara BK1 väg känns lite overkill.
Man tolererar ju att visst slitage på vägen under byggtiden. Annars får man bygga motorvägskvalitet de 170 meterna.
 
Hej Plippen

En seriös byggväg byggs självklart med olika lösningar beroende på hur förutsättningarna ser ut.
Är det åker mark, skogsmark, gammal sjöbotten o.s.v, en tumregel för lös mark ( läs åker, skogsmark, sjöbotten ) så lägs en markduk i klass 2 ut på ett avjämnat underlag av befintlig mark, sedan påförs krossmaterialet 0-63 i en tjocklek av 35-40 cm och packas med 450 kg eller 700 kg vibbrator.
0-63 är storleken på krossmaterialet och betyder att det finns från stenmjöl d.v.s 0 och upp till 63mm stora stenar i krossmaterialet.
Detta förfarande ger normalt en mycket bra väg.

MvH Jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.