Tanken slog mig att utnyttja den befintliga 24VAC/300VA transformatorn för diverse småförbrukare på 5-12 VDC. Idag finns en 6 mm² stam genom huset med fas och nolla, ej jord. Den används till golvvärmedon och två spjällmotorer och har egna kopplingsutrymmen separerat från 230V.
Kameror, hembyggd styrelektronik och liknande kan ju användas via små AC/DC-konverterare istället för medföljande klumpiga nätaggregat. Kraven på kabeldragning minskar ju väsentligt och kopplingsdonen likaså.

Är det en dum idé?

Attitudeswe
300VA är för mycket för att man skall få pilla på det själv (gränsen är 200VA)

Din trafo är troligtvis rätt ineffektiv i sin omvandling. Enda vinsten jag kan se är om detta spänningsnät finns på en plats där det är lättare att koppla in sin förbrukare.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
300VA är för mycket för att man skall få pilla på det själv (gränsen är 200VA)

Din trafo är troligtvis rätt ineffektiv i sin omvandling. Enda vinsten jag kan se är om detta spänningsnät finns på en plats där det är lättare att koppla in sin förbrukare.
Då får jag väl byta den mot en med <200 VA. 😉
https://www.tufvassons.se/produkterbc/strömförsöjningbc/1-fasbc/pvs-301_1

Vinsten jag ser är att slippa klumpiga lösningar med 230V grenuttag och medföljande nätaggregat och istället integrera AC/DC-modulen direkt på förbrukaren (t,ex, en ESP32) eller dra en enklare ledare till densamma från kopplingspunkten.

Förstår int riktigt. Den nuvarande 6kvmm stammen, kör du 24V i den?

H hempularen skrev:
Förstår int riktigt. Den nuvarande 6kvmm stammen, kör du 24V i den?
Japp. Den finns alltså dragen genom huset i ett installationsschakt och har fem punkter där man kan koppla in förbrukare i plint. Tanken är alltså att utnyttja den till mer än bara golvvärmedon och spjällmotorer när den ändå finns där. Vill inte ha en massa stickproppsladdare och grenuttag på dessa platser för att driva småförbrukare. Det är som sagt bara ett uppslag och en idé. Frågan är dock om det finns några hinder som gör det olämpligt? I princip kan man likna det med ett litet 24V off-grid, men med växelspänning.
Rubriken kanske skulle vara ”utnyttja bef. 24V-stam”.

Man behöver nog se över vilket behov av säkringar det kan bli. Sedan är ju frågan hur du tänker dig 24 AC till 5V DC eller vad din apparat behöver. Det kan göras mer eller mindre bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.