Skall investera i lite skruvmejslar. Har lyckats hitta skruvmejslar i exakt samma utförande, som verkar vettiga (från Teng Tool). Den ena typen är i CR-V (chrom-Vandium antar jag). Den andra i TT-MV (vet ej vad det är).

Jag frågade expediten i affären vad skillnaden var (prisskillnaden var nästan obefintlig). Han sa att det bara var olika färg på handtag (vilket stämde, rött respektive grått).
När jag påpekade att de inte hade samma pris, och det dessutom stod CR-V på den ena och TT-MV på den andra så sa han "att då borde du välja den billigaste, för det var ingen skillnad på dem".

Kändes lagom seriöst.

Någon här som kan ge mig fördelar/nackdelar med de olika materialen?

TengTools påstår att TT-MV skall vara starkare... Vet inte mer i detalj då jag inte köper TengTools. Den brittiska siten säger att det skall klara mer vridmoment än de flesta märken på marknaden.... säger dom.

// Edit
Vilken seriös butik som inte ens vet vad dom säljer... :p

MagnusS skrev:
Min erfarenhet är att grova mejslar går det bra med NoName. Medan med fina mejslar är det bara att lägga upp plånboken, beroende på kraven på klingan.
Min erfarenhet är precis tvärtom (grova verktyg). Med noname och grov mejsel och grov skruv som sitter hårt så vrider sig spetsen på mejseln och den blir då värdelös. Råkar man slinta med noname så blir oftast spetsen skadad. Så jag har slutat köpa noname eller budget och har aldrig haft problem mer. Fast använder man fel kvalitetsmejsel till fel sak så är inte det bra heller så Philips mejsel av rätt storlek till rätt skruv. Philips får inte mixas med Pozidriv heller.

Kör jag med Pozidriv mejsel för Philips skruv så pajar oftast skruvskallen om mejseln är av bra stål och bra bearbetad, annars pajar mejseln också. Samma gäller för det omvända.

Noname verktyg är ofta gjorda av ett vekt material och dåligt bearbetade så att en philips 2:a bara passar lagomt bra, inte så bra att skruven sitter av egen kraft på mejselspetsen.

Se bara på skolexemplet som sveriges (världens) största möbelfabrikör säljer: Verktygskit FIXA för 49:-... duger absolut inget till annat än som en klumpig prevpress. Hammaren böjer sig då den används, skiftnyckeln är så klen och glapp att den inte klarar av att användas. Tången får fula märken i käften om man biter av en elkabel. Bitsen... kul att se på! M.m. Köp en tidning istället eller en hamburgare.

Mycket av dessa noname verktyg eller ETC eller vad dom heter säljs mha mördande marknadsföring/reklam. Om dom nu är så himla bra, varför finns företag som Bahco eller Kamasa Tools fortfarande kvar?

Jag köper bara Bahco för vanliga verktyg som ringnycklar, mejslar, tänger osv och räknar inte med att behöva köpa nytt. Har några gamla Bahco som är 25-30 år gamla och fortfarande precis lika bra som då dom var nya. Däremot de verktyg från ETC och TengTools som jag haft har redan gått hädan. Det som var riktigt bra med ETC var deras bitshållare av gummi som jag köpte och skrotade deras bits, därefter satte jag dit Bosch bits istället, kalas. ETC bitsen använder jag som fräsämnen för reparation av sonens leksaker då materialet är så mjukt att det går att bearbeta men inte skruva med.

Fina eller små verktyg skall vara av så hög kvalitet som möjligt (för användningen) annars kan man gott lämna sakerna på sin plats för dom håller inte att användas.

Fast kontentan är fortfarande vad man använder dom till och mycket man kan acceptera att gå och köpa nytt när det inte håller måttet.

Principen "Man får vad man betalar för" gäller här också.

Kolla bara på stämjärn: kit för 69:- för 4 st stämjärn... inte värt besväret. De består av valsat stål med dålig härdning och enkelfasat skär. Köpte några ETC stämjärn som skulle vara så bra enligt specarna för ett par år sedan. Dom blev naggade i eggen av att jobba i trä! Köper numera Bahco eller C.I. Fall som har smidda stämjärn och visst behöver dom skärpas men det skall man alltid göra, fast dom blir inte naggade av att jobba i trä. Naggade blir dom bara om jag tappar dom i betonggolvet, fast då är det bara att slipa dom och sedan bryna och dom är som nya. Det är ju klart att man säger alltid fina ord då man tappar skärande verktyg i betonggolv >:(

Amen.

Bra inlägg.

En annan aspekt är att fina verktyg har bekväma greppvänliga handtag. NoName har nästan uteslutadnde värdelösa, obekväma handtag som gör att man får ont i händerna och/eller får sämre grepp.

geschwint skrev:
[quote author=MagnusS link=1135099437/0#2 date=1135167645]Min erfarenhet är att grova mejslar går det bra med NoName. Medan med fina mejslar är det bara att lägga upp plånboken, beroende på kraven på klingan.
Min erfarenhet är precis tvärtom (grova verktyg). Med noname och grov mejsel och grov skruv som sitter hårt så vrider sig spetsen på mejseln och den blir då värdelös. Råkar man slinta med noname så blir oftast spetsen skadad. Så jag har slutat köpa noname eller budget och har aldrig haft problem mer. Fast använder man fel kvalitetsmejsel till fel sak så är inte det bra heller så Philips mejsel av rätt storlek till rätt skruv. Philips får inte mixas med Pozidriv heller.

Kör jag med Pozidriv mejsel för Philips skruv så pajar oftast skruvskallen om mejseln är av bra stål och bra bearbetad, annars pajar mejseln också. Samma gäller för det omvända.

Noname verktyg är ofta gjorda av ett vekt material och dåligt bearbetade så att en philips 2:a bara passar lagomt bra, inte så bra att skruven sitter av egen kraft på mejselspetsen.

Se bara på skolexemplet som sveriges (världens) största möbelfabrikör säljer: Verktygskit FIXA för 49:-... duger absolut inget till annat än som en klumpig prevpress. Hammaren böjer sig då den används, skiftnyckeln är så klen och glapp att den inte klarar av att användas. Tången får fula märken i käften om man biter av en elkabel. Bitsen... kul att se på! M.m. Köp en tidning istället eller en hamburgare.

Mycket av dessa noname verktyg eller ETC eller vad dom heter säljs mha mördande marknadsföring/reklam. Om dom nu är så himla bra, varför finns företag som Bahco eller Kamasa Tools fortfarande kvar?

Jag köper bara Bahco för vanliga verktyg som ringnycklar, mejslar, tänger osv och räknar inte med att behöva köpa nytt. Har några gamla Bahco som är 25-30 år gamla och fortfarande precis lika bra som då dom var nya. Däremot de verktyg från ETC och TengTools som jag haft har redan gått hädan. Det som var riktigt bra med ETC var deras bitshållare av gummi som jag köpte och skrotade deras bits, därefter satte jag dit Bosch bits istället, kalas. ETC bitsen använder jag som fräsämnen för reparation av sonens leksaker då materialet är så mjukt att det går att bearbeta men inte skruva med.

Fina eller små verktyg skall vara av så hög kvalitet som möjligt (för användningen) annars kan man gott lämna sakerna på sin plats för dom håller inte att användas.

Fast kontentan är fortfarande vad man använder dom till och mycket man kan acceptera att gå och köpa nytt när det inte håller måttet.

Principen "Man får vad man betalar för" gäller här också.

Kolla bara på stämjärn: kit för 69:- för 4 st stämjärn... inte värt besväret. De består av valsat stål med dålig härdning och enkelfasat skär. Köpte några ETC stämjärn som skulle vara så bra enligt specarna för ett par år sedan. Dom blev naggade i eggen av att jobba i trä! Köper numera Bahco eller C.I. Fall som har smidda stämjärn och visst behöver dom skärpas men det skall man alltid göra, fast dom blir inte naggade av att jobba i trä. Naggade blir dom bara om jag tappar dom i betonggolvet, fast då är det bara att slipa dom och sedan bryna och dom är som nya. Det är ju klart att man säger alltid fina ord då man tappar skärande verktyg i betonggolv >:([/quote]

Håller med dig, noname går bort. Däremot har du nog haft vädlig otur med dina exemplar, om du har upplevt att tengtools kvalitet ligger på samma nivå som etc. Skillnaden är milsvidd.

Bahco, snap-on spelar i en annan liga (och delvis ett annat prisläge). Men det beroor också på vilket verktyg det handlar om, till exempel så stannar mina bahco lednycklar (visserligen ca 20 år gamla) i lådan allt oftare till förmån för tengtools. medan tengtools pryl inte känns stabil. Bättre handtag än till tengtools skruvmejslar och bitshållare har jag dock aldrig provat. Bahco/belzer handtag kan man på grund av deras större diameter får bättre kraft genom, fast själva materialet är sämre, samtidigt som mejseln ju blir större (sämre i ex motorrum) med större handtag. Tengtools spärrhandtag känns gedigna, men har klart färre antal "snäpp" per varv än mina kamsa-handtag.

Många proffsstall i racing/roadracing använder tengtools, som är ett aktat märke i motorsportssammanhang (ex. tony rikardsson använder tengtools, visst han är sponsrad, men hade det inte dugit så hade han ju inte använt det).

Efter andra efterforskningar så verkar det som om TT-MV är den nya standarden, som skall vara bättre än gamla CR-V. Om det stämmer är en annan fråga.

Nu kommer vi in på ett känsligt ämne: Reklam och sponsring...

Hur vet du att de använder TT? För att du sett det på bild liksom jag eller för att du kollat in vad dom *verkligen* använder i sina verkstäder/stall?

Efter egen yrkeserfarenhet med vad som egentligen händer bakom kuliserna så tar jag reklam/sponsring med en stoooor nypa salt.

Om jag, som glad GDS'are, tycker att en mejsel inte håller måttet eller för att Bahco eller Kamasa ringnycklar är smidigare och bättre än både ETC och TT så måste man ju fundera på hur dom i proffssammanhang kan klara av att använda omnämnda prylar på ett sätt som belastar dom mer än vad vi kommer upp till. Fast för mig så håller dom inte måttet... Fundera på det...

Om vi återgår till Daniels initiella fråga så fick jag ett uppslag till vad materialbenämningen:
TT-MV står för. Jag har läst en hel del materialkurser genom åren och även arbetat en hel del med sk superlegeringar men kunde inte få ihop förkortningarna förrän jag läste Geschwints senaste inlägg.

TT = TengTools
MV = Molybden-Vanadin (Vanliga legeringsämnen för höghållfasta stål för verktyg då man vill ha hög hårdhet och hög sträckgräns)

hecke skrev:
Om vi återgår till Daniels initiella fråga så fick jag ett uppslag till vad materialbenämningen:
TT-MV står för. Jag har läst en hel del materialkurser genom åren och även arbetat en hel del med sk superlegeringar men kunde inte få ihop förkortningarna förrän jag läste Geschwints senaste inlägg.

TT = TengTools
MV = Molybden-Vanadin (Vanliga legeringsämnen för höghållfasta stål för verktyg då man vill ha hög hårdhet och hög sträckgräns)

Aha, högst intressant, tack så mycket. Märkligt att det stod CR-V på den ena paketen och TT-MV på den andra. Hade liksom väntat mit TT-CR-V isåfall eller något.

Vad är din uppfattning om CR-V i förgållande till Molybden-Vanadin?

Höghållfasta stål som används till handverktyg innehåller ofta de 3 legeringsämnena: Krom, Molybden och Vanadin. Utan att veta exakt innehåll och vilken värmebehandling respektive tillverkningsprocess TT använts sig av är det omöjligt att uttala sig om vilket av deras egna interna stål som är bäst. Det finns dock ett stål med väldigt hög Vanadin halt ~18% som används till bl.a. landningsställ till flygplan som är väldigt högt belastade. Dessa har en sträckgräns på närmare 2000 MPa, (ett vanligt blötjärn har 200-300 MPa) men jag tror nog inte TT använt sig av detta stål. Du får nog gå på TT:s rekomendation att deras nyare TT-MV är bättre ur någon mening sätt, det kan ju vara så att förbättringen är att det är billigare vilket gynnar TT om de tar samma pris???

Nedan kort beskrivning av vad olika legeringsämnen tillför stålet.

Krom ökar stålets hårdhet, styrka och motståndskraft mot korrosion och oxidation.

Molybden ökar stålets hårdhet, styrka, seghet och korrosionsbeständighet.
Molybdenskikt lagda på metaller har god vidhäftning och ger goda glidegenskaper, samtidigt som skiktet motstår nötning.

Vanadin ökar hållfasthet, seghet och hårdhet

Jag är inte så kunnig på stål för handverktyg, men en kvallificerad gissning är att man använder ett halvsegt rätt så hållfast stål för en skruvmejsel t.ex.

Medium-carbon alloy steel:   1Cr-0.35Mo-0.25V
Där siffror anger procent plus <1% Kol och resterande bas bestående av järn.
Ofta ytbelägger man dessa stål i denna tillämpning med ett Krom skikt för att slippa korrosion och ge ett blankt och attraktivt utseende.

:)   /Henrik

hecke skrev:
Höghållfasta stål som används till handverktyg innehåller ofta de 3 legeringsämnena: Krom, Molybden och Vanadin. Utan att veta exakt innehåll och vilken värmebehandling respektive tillverkningsprocess TT använts sig av är det omöjligt att uttala sig om vilket av deras egna interna stål som är bäst. Det finns dock ett stål med väldigt hög Vanadin halt ~18% som används till bl.a. landningsställ till flygplan som är väldigt högt belastade. Dessa har en sträckgräns på närmare 2000 MPa, (ett vanligt blötjärn har 200-300 MPa) men jag tror nog inte TT använt sig av detta stål. Du får nog gå på TT:s rekomendation att deras nyare TT-MV är bättre ur någon mening sätt, det kan ju vara så att förbättringen är att det är billigare vilket gynnar TT om de tar samma pris???

Nedan kort beskrivning av vad olika legeringsämnen tillför stålet.

Krom ökar stålets hårdhet, styrka och motståndskraft mot korrosion och oxidation.

Molybden ökar stålets hårdhet, styrka, seghet och korrosionsbeständighet.
Molybdenskikt lagda på metaller har god vidhäftning och ger goda glidegenskaper, samtidigt som skiktet motstår nötning.

Vanadin ökar hållfasthet, seghet och hårdhet

Jag är inte så kunnig på stål för handverktyg, men en kvallificerad gissning är att man använder ett halvsegt rätt så hållfast stål för en skruvmejsel t.ex.

Medium-carbon alloy steel: 1Cr-0.35Mo-0.25V
Där siffror anger procent plus <1% Kol och resterande bas bestående av järn.
Ofta ytbelägger man dessa stål i denna tillämpning med ett Krom skikt för att slippa korrosion och ge ett blankt och attraktivt utseende.

:) /Henrik
Tack så mycket för ditt svar, uppskattar att du tagit dig tid. Blir nog ett sådant paket snart, så får vi se vad de går för.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.