Hej!
Vi går i tankar att installera braskamin mot befintlig murstock på bottenvåningen i vårat hus med byggår 1971.
Tanken var att använda pannans gamla kanal som inte används längre.
Problemet är att det sitter ett stålrör i skorstenspipan, hela vägen ner till pannrummet, och vi vill ju gå på kanalen en våning upp, alltså mitt på röret.
Någon som vet hur man löser detta? Kan man bara dra ur röret eller hur brukar de va konstruerade?

tack på förhand
 
M Mapet890 skrev:
Hej!
Vi går i tankar att installera braskamin mot befintlig murstock på bottenvåningen i vårat hus med byggår 1971.
Tanken var att använda pannans gamla kanal som inte används längre.
Problemet är att det sitter ett stålrör i skorstenspipan, hela vägen ner till pannrummet, och vi vill ju gå på kanalen en våning upp, alltså mitt på röret.
Någon som vet hur man löser detta? Kan man bara dra ur röret eller hur brukar de va konstruerade?

tack på förhand
Vad är problemet, du måste väl ändå knacka upp murstocken där du ska ha kaminen och då är det väl en enkel sak att ta hål på stålröret med en vinkelslip eller skärbrännare
 
Ja det kanske inte behöver vara svårare
F fribygg skrev:
Vad är problemet, du måste väl ändå knacka upp murstocken där du ska ha kaminen och då är det väl en enkel sak att ta hål på stålröret med en vinkelslip eller skärbrännare
Ja det kanske inte behöver vara svårare än så, skulle helst vilja dra i en slang i pipan och då dra ur det gamla röret.
 
M Mapet890 skrev:
Ja det kanske inte behöver vara svårare


Ja det kanske inte behöver vara svårare än så, skulle helst vilja dra i en slang i pipan och då dra ur det gamla röret.
Varför ? funkar ju helt perfekt som det är
Varför krångla till det? Eller vad är meningen med slangen?
 
M Mapet890 skrev:
Ja det kanske inte behöver vara svårare


Ja det kanske inte behöver vara svårare än så, skulle helst vilja dra i en slang i pipan och då dra ur det gamla röret.
Gör det då om du har ställning att montera på taket, tid, råd och kunskap att dra ur röret och i en slang.
 
J jannebmw skrev:
Varför ? funkar ju helt perfekt som det är
Varför krångla till det? Eller vad är meningen med slangen?
Hur ansluter man stålröret till kaminen?
 
M Mapet890 skrev:
Hur ansluter man stålröret till kaminen?
Om du själv inte klarar av att ansluta kaminen rekommenderar jag att du tar hjälp av en firma i branchen
 
F fribygg skrev:
Om du själv inte klarar av att ansluta kaminen rekommenderar jag att du tar hjälp av en firma i branchen
Vi har andra platser i huset att installera eldstad på, som då kan anslutas till andra pipor, därför jag undrar vilket alternativ man ska välja, mest/minst arbete, dyrast/billigast osv.. om det av någon anledning skulle vara besvärligare att ansluta till pipan med stålröret.
 
F fribygg skrev:
Om du själv inte klarar av att ansluta kaminen rekommenderar jag att du tar hjälp av en firma i branchen
Hur skulle en firma i branchen ansluta röret till kaminen?
 
F foppa skrev:
Hur skulle en firma i branchen ansluta röret till kaminen?
Undrar jag också, jag gissar på att dom vill ta bort det.
 
M Mapet890 skrev:
Vi har andra platser i huset att installera eldstad på, som då kan anslutas till andra pipor, därför jag undrar vilket alternativ man ska välja, mest/minst arbete, dyrast/billigast osv.. om det av någon anledning skulle vara besvärligare att ansluta till pipan med stålröret.
Har du flera pipor kollar du lämpligen med den som ska utföra brandskyddskontrollen om någon av dem är lämplig.
Sen bygganmäler du, hackar upp teglet och ansluter eldstaden till pipan med en rörstump, ser till att få installationen besiktigad och godkänd innan du börjar elda.
Bör kunna vara gjort på mindre än en vecka+tiden för koll och godkännande och du behöver inte upp på taket.

Ny insatsslang lär väl kosta en bra bit över 1000kr/m och ska du leja ett par gubbar att göra jobbet kostar väl även det nån tusing i timmen+ställning+resor så det projektet lär gå till 10 000kr
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Jag ska höra med en firma vad dom tror.
Vi tänker oss antingen att hacka upp och sätta en braskamin på entréplan eller sätta en kassett i öppna spisen i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.