Försökte hitta stållinjal med metrisk skala och gradering även i kanterna. Har letat runt som ett tok men hittar inte något sådant. Finns det överhuvudtaget?
Visserligen är min nuvarande stållinjal inte så tjock men det händer alldeles för ofta att jag ritar ett streck i kanten för att kunna mäta exaktare.
Vad har ni för stållinjal? Det vore fint med vinkelhake som också har gradering i kanterna.
Visserligen är min nuvarande stållinjal inte så tjock men det händer alldeles för ofta att jag ritar ett streck i kanten för att kunna mäta exaktare.
Vad har ni för stållinjal? Det vore fint med vinkelhake som också har gradering i kanterna.
Försöker undvika att dra streck, Helst ställer jag in avståndet på ett anhåll på bordssåg eller kapsåg eller MFS (så att alla bitar får samma mått, ofta viktigare än vilket mått de får). Måste jag dra streck försöker jag undvika att använda penna och istället ritsa. Kan jag ritsar jag gärna med någon typ av rundstav (typ veritas http://www.axminster.co.uk/veritas-veritas-wheel-marking-gauges-prod788041, en av de jag har har skala, kan vara på Veritas, den motsvarar troligen ditt önskemål). Talmetrar kan användas på samma sätt, men det är sällan behovet finns.End skrev:Försökte hitta stållinjal med metrisk skala och gradering även i kanterna. Har letat runt som ett tok men hittar inte något sådant. Finns det överhuvudtaget?
När jag måste dra streck försöker jag använda kniv mot slutkanten av mätverktyget (i första hand ett skjutmåtts ena kant). Använder jag linjal försöker jag dra strecket längs linjalens slut istället för vid dess skala.
--- Mats ---
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmåtts"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
När man ska såga flera liknande storlek så använder jag givetvis inte linjal. Men vid första mätningen kan linjal vara bra. Annars åker en tunn brytbladskniv fram ganska ofta när man vill ha lite mer exakta märkningar. Men nu var det inte sådan precision jag menade utan vill bara att jag ska kunna märka även om jag inte står precis ovanför linjalen och blunda med ena ögat.Mats Bengtsson skrev:Försöker undvika att dra streck, Helst ställer jag in avståndet på ett anhåll på bordssåg eller kapsåg eller MFS (så att alla bitar får samma mått, ofta viktigare än vilket mått de får). Måste jag dra streck försöker jag undvika att använda penna och istället ritsa. Kan jag ritsar jag gärna med någon typ av rundstav (typ veritas [länk], en av de jag har har skala, kan vara på Veritas, den motsvarar troligen ditt önskemål). Talmetrar kan användas på samma sätt, men det är sällan behovet finns.
När jag måste dra streck försöker jag använda kniv mot slutkanten av mätverktyget (i första hand ett skjutmåtts ena kant). Använder jag linjal försöker jag dra strecket längs linjalens slut istället för vid dess skala.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Det var så jag gissade, vilket jag översatte till utan parallelfel. Och det får du om du använder någon typ av stopp som går mot ett av de befintliga strecken (som på bordssåg, MFS, Veritas mäthjul, Talmeter, Starrett, skjutmått, ...). Så länge du drar märket inte mot måttet, utan vid den ände som sticker ut (MFS kanten, Veritas mäthjul ritsen, Talmeter ritsen (fas inexakt), Starrett linjalens kant, skjutmått en av de många kanterna, och till slut linjalens kant istället för linjalens skala.End skrev:
--- Mats ---
Ja det brukar jag också göra med t.ex. tumstock. Men på högkant så kan linjalen bli lite välvd och bidra till med en viss felmarginal. Om det finns en linjal som har markering på sidorna så blir felet ännu mindre.bengtn skrev:
En tjock Starrett böjer sig inte.
/B
/B
Produkter som diskuteras i tråden