Jag ska ta upp ett hål i ytterväggen och göra ett stort kök. Taket på tillbygget (14 grader) kommer helt enkelt bryta av det ursprungliga taket (33 grader).

Spännvidden blir ca 5m

Jag tänkte först använda mig av en limträbalk ,men funderar på en stålbalk istället. Någon som vet vilken dimension jag behöver?

Med tanke på att vi fick 1m snö i år så måste det vara en mycket kraftig balk, kanske HEA 180?

Och är det någon som vet var jag kan köpa detta? jag bor utanför skövde
 
Har själv slagit ut en vägg på ca 5,5m och lagt upp en balk fick kontakta en byggnads konstruktör som räknade fram vilken jag skulle ha (fick ett par förslag)
 
Satte du upp stöttor av stål med? vad blev det för dimension på balken?
 
Du måste låta en byggnadsingenjör räkna på balken. Förutom de rena lasterna finns det brandklassning att ta hänsyn till vilket gör att stålbalkar måste överdimensioneras. Limträ är mycket bättre i de avseendet då de inte mjuknar och böjer sig i värme.
 
Den information du har givit räcker inte alls för att någon ska kunna dimensionera balken åt dig här. Dessutom måste man undersöka hur punktlasterna från de nya pelarna kan tas om hand i grunden.

Ett sådant ingrepp kräver ju dessutom bygglov (eller minst bygganmälan beroende på kommun) eftersom det är ett ingrepp i bärande konstruktion. Kontakta en konstruktör (byggnadsingenjör) för att få det rätt från början!

Det du kalla "en mycket kraftig balk" (HEA180) tror jag inte alls räcker till vid en spännvidd på 5,5m om det är fribärande takstolar i huset + en tillbyggnad som skall bäras av balken....

En annan sak man bör fundera på vid så stora nya öppningar i fasaden är sidostabiliteten. Har du tillräckligt mycket stabiliserande väggar kvar eller måste du stabilisera med dragband?

/Ingenjören
 
Redigerat:
  • Gilla
Gaxxan
  • Laddar…
Precis som flera redan skrivit, du måste ha en byggnqdsingenjör som räknar på den balken, oavsett vilket material du väljer till den.

Spännvidden har du skrivit, men det är minst lika viktigt att veta hur stort taket är i andra riktningen. Det styr ju hur stor total last som balken skall ta upp. På samma sätt så är måtten på det befintliga taket viktiga, även den lasten skall ju tas av balken. Du behöver dessutom troligen ett proffs som undersöker om du har tillräcklig bärighet på grunden där du kan ställa pelarna.
 
dagodo skrev:
Satte du upp stöttor av stål med? vad blev det för dimension på balken?
Ja! jag satte upp stål stöttor på var sida som skimsats underifrån med stora stålplattor som svetsats fast samt bultats fast ner i betong platta. Stöttorna har även fästs upptil i befintliga reglar med fransk träskruv samtidigt som balk svetsats fast i stöttorna och Balken har sedan kilats fast mot bjälklag.

Jag hittar inte pappren nu men om jag hittar kan jag skriva ut dem... för skoj skull

mycke_nu skrev:
Du måste låta en byggnadsingenjör räkna på balken. Förutom de rena lasterna finns det brandklassning att ta hänsyn till vilket gör att stålbalkar måste överdimensioneras. Limträ är mycket bättre i de avseendet då de inte mjuknar och böjer sig i värme.
I mitt fall var limträbalk totalt utesluten ville inte slå huvvet i den när man skulle gå under den ;) och ville inte att en balk skulle störa och sänka taket. Jag har min upp fäld i tak men synlig ej in-klädd utan målad men någon brand skydds färg. och skulle det nu vara så att den balken böjer sig av varme så finns det inte mycket kvar att ha av det huset ända:)
 
Tack alla för era svar. Jag var bara ute efter ett hum om vad det handlar om och se lite vad andra gjort. därför satte jag mig själv ner och räknade (jobbar själv som konstruktör men itne inom bygg och det var ett tag sen).
Hempularen, du har givetvis rätt att man måste ta hänsyn till hela takets yta. Jag gjorde ´bara en snabb räkning på en utbredd last av 10 ton och fick då fram att jag behövde en HEA Balk 280 för att ha en nedböjning på 6 mm. Punktlasterna blir då 55,3kN. SÅ nu ska jag göra en koll på vad man behöver för stolpe som klarar detta och grund. Jag hade tänkt gjuta en armerad yta där stolparna ska stå. någon som vet hur stort det behöver vara för att ta upp ca 60kN tryck?
_chrille_ vad för typ av stålstolpe satte du upp?

ingenjören - jag är i färd med att söka bygglov, och det kommer göras en ny grund. Det kommer stå kvar andra väggar som sidostabiliserar. men givetvis ska jag fundera på det. kanske inte är så dumt att sätta upp det ändå

Jag kommer givetvis kontakta en byggingenjör innan jag river, men det är skoj att försöka själv innan:)

Brandklassningen blir ju annorlunda då det är stål. vet någon vad som gäller för det? ska det kläs med dubbla gipsskivor?
 
Jag glömde skriva att totala takytan på tillbygget blir ca 36 m2. Huset är 12 m långt och där kommer det tas upp en öppning på 5m. är det rimligt att räkna att halva takets yta hamnar som belastning på balken?
visst räknar man med en snövikt på 250 kg/m2 (i zon 2,5)?
 
Kan inte räkna ut dimensionen med denna infon men kan tipsa om att du ska ha en HEB istället för HEA så kommer du ner typ 50% i dimension, svetsar du i livplåtar kan du komma ner ännu mer.
 
HEB-då måste jag leta upp mina gamla papper från högskolan:) har bara fakta på HEA. tack för tipset!
 
Någon som vet vart man kna inhandla balkar? jag funderade på Hammar bygg i göteborg. de säljer ju från rivningar och renoveringar det som är ok. någon som har erfarenhet av dem?
 
HEB är i princip en HEA med betydligt grövre gods, dessa brukar användas bla till traverser mm pga högre böjstyvhet.
Även KKR (4-kantigt rör) eller liknade kan vara ett alternativ om du vill hålla nere bygghöjden, fördelen med dessa är att du kan limma på en brandskyddsgips direkt på den på ett smidigt sätt och slippa klä in balk.

Angående hammar så har jag bara bra erfarenhet och det blir stoor skillnad mot att beställa en balk från handlare som privatperson (gissar på 1/5 del av priset) Men kika även på blocket eller hos lokal skrothandlare.


dagodo skrev:
HEB-då måste jag leta upp mina gamla papper från högskolan:) har bara fakta på HEA. tack för tipset!
 
KKR rör. det var ett riktigt bra förslag. dags att börja räkna igen:)
 
Nu har jag samlat massor med info och kontaktat en byggnadsingenjör som hjälpt till med rådgivning. Den totala spännvidden är 4735mm. Efter att ha räknat ut all tänkbar last som kan uppkomma (enligt boverkets byggnadsregler) blev det en total last på 15,6 ton. Moelven rekommenderar max 7 mm nedböjning på en sådan spännvidd. Jag har räknat på 6mm. DÅ blir det en HEA 300, HEB 280 eller en IPE 360. För att bära upp lasten täntke jag anv limträ då det är snyggare och klarar värme bättre. Limträpelarna blir 115x115, de klarar av en last på upp till 93kN. Pelarna i sig kommer också sidostabiliseras med timmerväggarna. Grunden kommer göras om och förstärkas under. jag kan återkomma när det är klart:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.