763 läst · 24 svar
763 läst
24 svar
Stål istället för limträ för att stötta mellanbjälklag
Går det att ersätta en limträbalk med en stålbalk?
1,5-planshus
Takstol likt denna med 220-reglar
Limträbalken som finns i dagsläget är 3 meter lång och huset mäter på bredden 8 meter, vilket innebär att det finns 4 meter på vardera sida om balken.
Har sett trådar och hittat inspiration på en lösning likt denna:
Förstår att bärigheten blir sämre om man delar mellanbjälklaget, men hur gör man då i nya hus där det läggs upp en järnbalk för att slippa ha en limträbalk under bjälklaget?
Tips och idéer?
1,5-planshus
Takstol likt denna med 220-reglar
Limträbalken som finns i dagsläget är 3 meter lång och huset mäter på bredden 8 meter, vilket innebär att det finns 4 meter på vardera sida om balken.
Har sett trådar och hittat inspiration på en lösning likt denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår att bärigheten blir sämre om man delar mellanbjälklaget, men hur gör man då i nya hus där det läggs upp en järnbalk för att slippa ha en limträbalk under bjälklaget?
Tips och idéer?
Förstår inte riktigt vad ni vill göra? Ta bort bärande innervägg?T TuXy skrev:Går det att ersätta en limträbalk med en stålbalk?
1,5-planshus
Takstol likt denna med 220-reglar
[bild]
Limträbalken som finns i dagsläget är 3 meter lång och huset mäter på bredden 8 meter, vilket innebär att det finns 4 meter på vardera sida om balken.
Har sett trådar och hittat inspiration på en lösning likt denna:
[bild]
Förstår att bärigheten blir sämre om man delar mellanbjälklaget, men hur gör man då i nya hus där det läggs upp en järnbalk för att slippa ha en limträbalk under bjälklaget?
Tips och idéer?
Så det ligger en limträbalk under underramsstången idag. Så vill ni ta bort den och ”fälla in” en stålbalk för att få en slät underyta?
I så fall måste dragkraften i underramsstången föras över via stålbalken. Förutom att hantera vertikallaster Påsvetsade plåtar som skruvas till takstolen tex. Men skruven får inte sitta för nära änden bara.
I så fall måste dragkraften i underramsstången föras över via stålbalken. Förutom att hantera vertikallaster Påsvetsade plåtar som skruvas till takstolen tex. Men skruven får inte sitta för nära änden bara.
Du menar som t.ex. använda sådana för dragkraften?StrukturalAB skrev:Så det ligger en limträbalk under underramsstången idag. Så vill ni ta bort den och ”fälla in” en stålbalk för att få en slät underyta?
I så fall måste dragkraften i underramsstången föras över via stålbalken. Förutom att hantera vertikallaster Påsvetsade plåtar som skruvas till takstolen tex. Men skruven får inte sitta för nära änden bara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart det går att byta men en konstruktör måste räkna på det, måste anmälas till kommunen också.
Så i första hand får du ta det med en konstruktör för att se hur mycket mindre en stålbalk kan bli mot limträ. Kanske inte skiljer så mycket så det är värt kostnaden.
Så i första hand får du ta det med en konstruktör för att se hur mycket mindre en stålbalk kan bli mot limträ. Kanske inte skiljer så mycket så det är värt kostnaden.
Det är inte en enkel operation att få in balken som sagt. Det blir oftast att ta upp ett hål i ytterväggen och skjuta in den.
Att såga upp alla hanbjälkar så att den passar bra i flänsen och samtidigt tillfälligt stötta upp densamma blir nog inte heller så smidigt.
Är det en estetisk fråga? Det kommer kosta en rejäl slant eller mycket egen tid.
Att såga upp alla hanbjälkar så att den passar bra i flänsen och samtidigt tillfälligt stötta upp densamma blir nog inte heller så smidigt.
Är det en estetisk fråga? Det kommer kosta en rejäl slant eller mycket egen tid.
Det är jag fullt med på. Ingreppet är svårt i ett befintligt hus. Annat vore det om man byggde nytt.Q qvirre skrev:Det är inte en enkel operation att få in balken som sagt. Det blir oftast att ta upp ett hål i ytterväggen och skjuta in den.
Att såga upp alla hanbjälkar så att den passar bra i flänsen och samtidigt tillfälligt stötta upp densamma blir nog inte heller så smidigt.
Är det en estetisk fråga? Det kommer kosta en rejäl slant eller mycket egen tid.
Möjligt att ni skulle kika på en annan lösning. Ett VKR-rör (fyrkantigt) med påsvetsade öron. Synd att addera fler skarvar. Möjligt att det behövs provisoriskt dragband så inte takstolen delar på sig. Förutom stämp under.T TuXy skrev:
Produkter som diskuteras: "dragband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Det har jag inte ens läst om och när det gäller dimension sitter det idag en limträ som är 90x315 och det får jag till borde motsvara en HEA160 alternativt 180. Däremot om man skulle köra på att fälla in träet i balken genom en skarv hade det varit fördelaktigt att gå på en HEA220. Däremot om man lör VKR borde det gå att gå ner lite i höjd.StrukturalAB skrev:
Har du erfarenhet av VKR?
VKR används ofta till pelare. Men det går lika bra att använda som balk.T TuXy skrev:Det har jag inte ens läst om och när det gäller dimension sitter det idag en limträ som är 90x315 och det får jag till borde motsvara en HEA160 alternativt 180. Däremot om man skulle köra på att fälla in träet i balken genom en skarv hade det varit fördelaktigt att gå på en HEA220. Däremot om man lör VKR borde det gå att gå ner lite i höjd.
Har du erfarenhet av VKR?