Hej,

Ska börja göra ordning tomten i år.
Våran tomt ligger vid en lokalgata som vi skulle vilja ha lite insynsskydd mot.
Dock ska det inte vara så tätt så att man inte ser ut ett skvatt..

Vi funderar på att bygga ett staket med en spaljé över, och sedan odla något hyfsat snabbväxande klätterväxt. Humle gillar vi och det ska tydligen växa som ogräs..

Jag skulle vilja ha lite förslag på staket med spaljé. Huset är nybyggt med i klassisk stil typ 1920-tal.
I framtiden ska hela tomten inhägnas mes staket, och det ska vara i samma stil som detta, men utan spaljé. Hade tänkt att ha ganska grova staketstolpar typ 150x150mm.

Tanken är att bygga staketet som vanligt, men låta stolparna sticka upp ca 2,2 meter och sedan bygga spaljén.

Ganska ont om bilder på nätet tycker jag, men jag hittade denna som förklarar principen.
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=19567&d=1217058722

Något i stil med dessa hade vi tänkt.
staket_35028253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

img_3066_42310146.jpg
Skapa konto
lidingo-1-600x338.jpg
Skapa konto

095.JPG
Skapa konto

Hoppas på lite bilder och förslag nu :)

MVH Östlund

Intressant, jag har exakt samma situation så anmäler mig härmed till intresseklubben.
Mvh Daniel

ja intressant.
Jag ska höra med kommunen om dom anser att man bör söka bygglov. Själva staketet blir runt 1 meter högt.
Och själva spaljén är jag lite osäker på med höjden. Men runt 180-200cm.
Dock så blir det ju väldigt mycket luft mellan staket och spaljé, så dom kanske inte har några invändningar mot det.

Dock har jag funderingar på ett vanligt staket, med rosenbuskar bakom som växer sig ett par meter upp.

Östlund skrev:
Dock har jag funderingar på ett vanligt staket, med rosenbuskar bakom som växer sig ett par meter upp.
Intressant tråd eftersom jag har liknande problem med insyn. Vill inte vara negativ men lösningen med rosenbuskar och staket förutsätter att buskarna inte drabbas av svartbladsjuka. Våra rosenbuskar "Frühlingsgold" blir visserligen tillräckligt höga men bladen sitter endast kvar till slutet av juli.

Det beror ju så klart på var och miljön runt om. Men vi funderar på att köra en liknande lösning för staket och spaljé men plantera bambus bakom som växer upp och blir tät snabbt....
Mvh Daniel

Tänk på att omfångsrika klätterväxter på staket & spalje utgör bra vindfång (högt upp) och blir tunga, särskilt när det snöar men också då det regnar. Alltså, gör staket & spalje tillräckligt styva i sidled, (så det inte får slagsida).

Etablerad humle växer upp på en sommar ja, men den börjar om ända nerifrån marken varje år, vilket betyder att det är inte förrän andra halvan av sommaren som den gör någon nytta. Dessutom måste allt klippas ner varje år, annars ser det inte snyggt ut.

Kaprifol, Blåregn, Klematis, Murgröna, Klätterhortensia, Bokharabinda/Silverregn, Pipranka, Vildvin, Staketdruva el klätterrosor är andra alternativ. Även spaljerade äppelträd kan fungera, men de kräver lite mer jobb med klippning och uppbindning varje år.

Friska rosor är alltid lämpligt. Det gör det enklare att välja också, eftersom det finns ett begränsat antal rosor som kan sägas vara helt friska. (Frühlingsgold tillhör dock inte den kategorin.)

Vad gäller växter så beror lämpligt val på tomtgränsens förutsättningar. (Typ av jord, dränering, blåst, nederbörd, växtzon, sol/skugga etc). Om en växt inte får de växtbetingelser som den trivs med/behöver så växer den inte och blir stor och fin och får många blommor. Det är (nästan) alltid bättre med en frodig, (om än lite tråkig), växt som trivs, än en vacker, (i teorin), växt som ligger som en ynklig speta på marken för att den inte trivs.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Hej och tack för svar..
Ja hade tänkt att göra ordentliga fundament till staketet, snedsträvor hör inte hemma på staket :)

Det lutar nog åt att ha ett vanligt staket på ca 110cm och med växterna bakom. När växterna sedan kommer upp över staketet så får jag hitta på en lösning så att dom kan fortsätta någon meter.

Men intressanta förslag du listade. Kaprifol och Blåregn var ju riktigt vackra. Någon av dom som skulle kunna passa?

Förutsättningarna ser ut såhär:
Södermanland.
Ganska blåsigt.
Sol från morgon fram till 11-12, sedan blir bitar av häcken skuggad av huset, sedan kvällssol. (står på norrsidan av huset)
Kommer att luckra upp jorden ordentligt och fylla på ny fin jord i samband med staketbygget.

Läste att Blåregn är giftig, vilket inte är så lämpligt då den lätt kan kommas åt av barn på andra sidan staketet, och våra egna..

Men Kaprifolen är som sagt intressant. Hittade 2 sorter som verkar blomma hela sommaren och en bit in på hösten:

Vildkaprifol, Lonicera periclymenum, har tvåfärgade blommor i juni-september, rosaröda på utsidan och vita inuti. De doftar ljuvligt! Vildkaprifolens ranka kan bli upp till 5 meter hög. Zon 5-6. Namnsorten ’Serotina’ har starkt doftande, rosaröda blommor i juli-augusti. Zon 3-4. 'Loly' har röd/vita blommor. Zon 3-4.

Blomsterkaprifol, Lonicera x heckrottii, börjar blomma vid midsommar och håller på fram till september. Den blomsterkaprifol som oftast ses i handeln är den rosa/gulblommande namnsorten ’Goldflame’. Blomsterkaprifolen klarar sig till och med zon 4(5).

Södermanland borde ge zon 2-3 så välj den du tycker är finast. Zonkarta

Kaprifol kan nog bli bra. Den klarar relativt blåsigt läge.

Personligen hade jag valt vildkaprifol för den goda doftens skull. Vi har den själva på flera ställen, och den doftar ljuvligt på kvällskvisten när vinden mojnat.

Kaprifol vid paddocken.JPG
Skapa konto

Ja den ser fin ut. Skulle passa bra till vårat hus..

Vi kommer nog att plantera i slutet av sommaren.
Är det något man ska tänka på när man köper växterna, och när man planterar?

MVH Östlund.

Kaprifol är en robust och enkel växt, så det är nog inget annat än de rekommendationer som ni får i plantskolan, (eller som följer med plantan). Den kräver ingen särskild jord.

Gör gärna en upphöjd plantering, ca 10 cm över intilliggande mark. Den fluffiga och porösa nya jorden och/el nygrävda kommer att sätta sig efter ett par vintrar och sjunka ungefär såpass. Är heller normalt ingen nackdel att höja upp den 20 cm så att den blir lite upphöjd även senare. Brukar vara bra för nästan alla växter, utom de som faktiskt vill stå tämligen fuktigt.

10 cm kruka och 30 cm hål (diam) duger gott. Ett spadtag djupt. Två om jorden är extremt hårt packad. (Då kan även diam ökas lite.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.