472 läst · 3 svar
472 läst
3 svar
Stänger av allt men Tibber pulsmätare visar fortfarande förbrukning
Jag har sen flera år tillbaka reagerat på att vår elförbrukning ökat väldigt mycket, t.ex om jag jämför januari 2019 med januari 2021 så har det ökar med 390 kWh.
Nu har jag skaffat Tibber och en pulsmätare.
Vanligtvis under dagarna när ingen är hemma kanske förbrukningen per timme 0,300 kW. Men nu på kvällen märkte jag att när ingen tv, tvättmaskin, dator eller så var igång låg förbrukningen på just då live 2400 watt (är det 2,4kw?) Värmepumpen har jag satt så att kompressorn bara ska gå på natten så igen onormal förbrukning borde vara igång nu på kvällen.
Testade ändå att stänga av allt i elcenralen förutom rummet där wifit står så att jag kunde använda Tibber-appen, förbrukningen gick bara ner med 200 watt. Även när det var avstängt såg jag hur förbrukning gick upp och ner eftersom det ska vara ”live”.
Jag är inte alls kunnig inom el och kanske använder watt och kW fel men trots det, tänker jag väl rätt när jag menar att inget borde dras när elcentralen är avstängd?
Nu har jag skaffat Tibber och en pulsmätare.
Vanligtvis under dagarna när ingen är hemma kanske förbrukningen per timme 0,300 kW. Men nu på kvällen märkte jag att när ingen tv, tvättmaskin, dator eller så var igång låg förbrukningen på just då live 2400 watt (är det 2,4kw?) Värmepumpen har jag satt så att kompressorn bara ska gå på natten så igen onormal förbrukning borde vara igång nu på kvällen.
Testade ändå att stänga av allt i elcenralen förutom rummet där wifit står så att jag kunde använda Tibber-appen, förbrukningen gick bara ner med 200 watt. Även när det var avstängt såg jag hur förbrukning gick upp och ner eftersom det ska vara ”live”.
Jag är inte alls kunnig inom el och kanske använder watt och kW fel men trots det, tänker jag väl rätt när jag menar att inget borde dras när elcentralen är avstängd?
Tibber Pulse med en fyrkantig plugg (typ telefon/nätverk) som pluggas in i elmötaren?K Karstensson skrev:
Ja, det är riktigt. 2400W = 2,4kWK Karstensson skrev:
Borde vara….🙄K Karstensson skrev:
Man brukar kunna läsa ut momentan strömförbrukning på displayen om man knappar runt lite på elmätaren.K Karstensson skrev:
Du får väl stänga av allt inklusive Wi-Fi/router och läsa av på elmätaren.
Blir du av med de där 2kW då?
Är du säker på att du stängt av ”allt”?K Karstensson skrev:
Wi-Fi/router borde borde inte dra mer än 10-25W dvs försumbart i dina mätningar.
2kW är mycket. Något blir varmt.
Antingen är elmätaren trasig och visar för mycket (vilket är högst ovanligt) eller så har du missat något.
Kanske VV-beredaren kör lite elpatron för att undvika legionella, kanske du gjort en jättefin schemaläggning för VP , men missat klicka i att aktivera schemat?
Leta vidare. Tycker du tänker rätt.
Räcker det att bara köra VP på natten?
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Har du varmvattenberedare, eller gör värmepumpen det också?
Och som sagt, kontrollera att värmepumpen verkligen inte är igång, ev. med tillsatsvärme.
Och som sagt, kontrollera att värmepumpen verkligen inte är igång, ev. med tillsatsvärme.