Jag har vattenburen värme i golvet på markplan och radiatorer på ovanvåning. I sovrummet så brusade det litegranna i elementet och bad rörmannen när han var förbi att kika på det. Han trodde det blev bra men nu brusar det massor. Jag stänger termostaten men brusar ändå. Jag använder inte elementet och kan låta det vara helt avstängt. Hur gör jag för att strypa/stänga av vattnet. Jag kan inte stänga pumpen eftersom jag har fler element.

Kanske sänka farten på pumpen, stänger inte ventilen helt så är det fel på ventilen, eller så är det stomljud som fortplantar sig i rören.

Protte

är ju inget rörproffs men skruvade loss det lilla "locket" längst ner på elementet vid in/ut vattnet och hittade ett hål för insex. jag stängde helt enkelt och det verkar som det är helt avstängt och tyst just nu. Det är väl ingen fara att göra så eller? Jag skall ju inte ha igång elementet.

Det du hittade var injusteringsventilen, den är avsedd för att ställa in flödet i resp. element, så det blir balans i huset. Går nog bra att stänga av med den också.

Enda risken med avstäng element är om det skulle kunna bli så kallt i rummet att elementet fryser, det är inte så bra. Men det låter ändå osannolikt om resten av huset är uppvärmt och ni har modern isolering.

det blev iaf perfekt. tyst som bare den. Tack för hjälpen!

hempularen skrev:
Det du hittade var injusteringsventilen, den är avsedd för att ställa in flödet i resp. element, så det blir balans i huset. Går nog bra att stänga av med den också.
insjusterings ventilen sitter vid termostaten och den krävs det ett spesial verktyg till först sitter det ett lite stift som man skrivar bort med nycken sen vänder man på nycket och vrider på injusteringsventilen det du menar är förmodligen bara en avstägning för att man ska kunna reparera/byta radiatorn om det blir fel på den

oavvs skrev:
insjusterings ventilen sitter vid termostaten och den krävs det ett spesial verktyg till först sitter det ett lite stift som man skrivar bort med nycken sen vänder man på nycket och vrider på injusteringsventilen det du menar är förmodligen bara en avstägning för att man ska kunna reparera/byta radiatorn om det blir fel på den
Nej Hempularen har rätt. Injustrypning av maxflödet genom radiatorerna görs med strypventilen som sitter på returen. Det gör man för att bromsa flödet genom radiatorerna så att värmen hinner avges effektivt till rummet innan vattnet går tillbaka på returen för att värmas igen. I en korrekt instrypt värmeanläggning är radiatorerna, när systemet är i balans d.v.s. rumstemperauren ligger på ett konstant värde, varma i toppen och kalla i botten. Då överförs all värme i inkommande vatten till rummet och returvattnets temp ligger nära rumstempen. Det går för övrigt bra att stänga av ett element genom att strypa returen helt.

har hört att man ska inte lämna kvar batteriet om du har stängt av det för gott.. när inget flöde går genom batterit så förstörs rören med åren och börjar läcka .. har jag hört iaf.. och att man skall plugga rören så nära huvudstammen som möjligt för att inte få "stillastående vatten" ..

Jaarmanen skrev:
Nej Hempularen har rätt. Injustrypning av maxflödet genom radiatorerna görs med strypventilen som sitter på returen. Det gör man för att bromsa flödet genom radiatorerna så att värmen hinner avges effektivt till rummet innan vattnet går tillbaka på returen för att värmas igen. I en korrekt instrypt värmeanläggning är radiatorerna, när systemet är i balans d.v.s. rumstemperauren ligger på ett konstant värde, varma i toppen och kalla i botten. Då överförs all värme i inkommande vatten till rummet och returvattnets temp ligger nära rumstempen. Det går för övrigt bra att stänga av ett element genom att strypa returen helt.
du tycker jag att du ska tala om för mig vad insjusterings grejen som sitter bakom termostaten är till för som man behöver special verktyg till tala om det för mig NU för det är den vi sjusterar flödet med
2 är du en VVS:are???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.