Har köpt en stuga där vvb sitter i kallförråd. Stugan står i fjällen och än finns risken för kyla. Nu ska vi snart åka hem och återkommer om en vecka eller två. Min tanke är att stänga av ingående vatten under diskbänken låta värmen i stugan stå.på 10 grader och låta vvb vara igång så den inte fryser om det blir kyla. Kändes överkurs att tappa ur vvb då vi ska tillbaka snart men ingående vatten är ju skönt att ha avstängt.
Tänker jag rätt eller ska jag måsta tömma vvb och stänga av den ?
Hoppas på snabbt svar då vi åker hem imorgon
Tänker jag rätt eller ska jag måsta tömma vvb och stänga av den ?
Hoppas på snabbt svar då vi åker hem imorgon
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Har du fullt tryck i vattensystemet så kan du bara vrida av inkommande kallvatten och åka hem med beredaren på. Och ska ni varmhålla inomhustemperaturen till 10º C så behöver ni inte tappa ur beredaren.
Du har ju säkerhetsventilen (som ska finnas) som öppnar om det blir övertryck på varmvattensidan även fast den är på.
Var det tillräckligt snabbt svar?! (22minuter) ??
Du har ju säkerhetsventilen (som ska finnas) som öppnar om det blir övertryck på varmvattensidan även fast den är på.
Var det tillräckligt snabbt svar?! (22minuter) ??
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Forumet när det är som bäst!
Så länge stugan håller 10ºC så länge ni är borta så kan du bara stänga av inkommande kallvatten och åka därifrån. (Söder om dalälven växer gräset frodigt! )
Säkerhetsventilen ska hålla trycket på lagom nivå om så krävs.
För visst har du en ventilkombination under beredaren med blandningsventil och säkerhetsventil?
Den kan tex se ut som denna:
Så länge stugan håller 10ºC så länge ni är borta så kan du bara stänga av inkommande kallvatten och åka därifrån. (Söder om dalälven växer gräset frodigt! )
För visst har du en ventilkombination under beredaren med blandningsventil och säkerhetsventil?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt klartKrilleman skrev:Forumet när det är som bäst!
[bild]
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Du har en lätt modifierad LK 560 ventilkombination.
http://www.lksystems.se/sv/produkte...ioner/lk-560-ventilkombination-_77760732.aspx
Jag antar att själva beredaren är direkt ovan "taket" utom synhåll.
Enligt din bild så har du allt du behöver för en lugn och trevlig avfärd. Det sista du gör innan avfärden är att se till att du har 10ºC i huset och stänger av inkommande kallvatten.
En liten förklaring över prylarna du har installerade:
Röd pil + streck:
Säkerhetsventil vid pilen och spilledning till närmsta golvbrunn enligt rött steck.
Grön pil:
Avstängning på inkommande kallvattenledning för endast varmvattensberedaren.
Lila pil:
Här ställer du in temperaturen ut till blandarna. Det ska vara 55º vid tappställe och bererdarens termostat bör stå på 65º för att döda alla skadliga bakterier.
http://www.lksystems.se/sv/produkte...ioner/lk-560-ventilkombination-_77760732.aspx
Jag antar att själva beredaren är direkt ovan "taket" utom synhåll.
Enligt din bild så har du allt du behöver för en lugn och trevlig avfärd. Det sista du gör innan avfärden är att se till att du har 10ºC i huset och stänger av inkommande kallvatten.
En liten förklaring över prylarna du har installerade:
Röd pil + streck:
Säkerhetsventil vid pilen och spilledning till närmsta golvbrunn enligt rött steck.
Grön pil:
Avstängning på inkommande kallvattenledning för endast varmvattensberedaren.
Lila pil:
Här ställer du in temperaturen ut till blandarna. Det ska vara 55º vid tappställe och bererdarens termostat bör stå på 65º för att döda alla skadliga bakterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!
Har samma fundering kring min varmvattenberedare, går det att stänga av inkommande vatten o låta beredaren stå på några veckor om man kör 10 grader i stugan.. Nån snäll o kunnig som kan svara?. ) Röret som är blankt går ut genom fasad...
Har samma fundering kring min varmvattenberedare, går det att stänga av inkommande vatten o låta beredaren stå på några veckor om man kör 10 grader i stugan.. Nån snäll o kunnig som kan svara?. ) Röret som är blankt går ut genom fasad...
Det är inga problem att låta beredaren stå ingång om vattnet är avstängt så långe man inte tappar ur vattnet ur den, då måste även beredaren stängas av.G gogo4356 skrev: