hej,min mor bor i ett gammalt hus och är tvungen att tillbringa hela vintern utomlands. hon har inte riktigt råd med olja eller pellets över en sådan lång tid och nu vill jag fråga om man inte kan "stänga av" värmesystemet i huset helt enkelt. hon har en gammal olje/vedpanna i källaren och huset värms upp via vattenrör. kan man stänga av vattnet och har huset "torrt" över vintern? eller kan man använda sig av glykol eller liknande?

finns det risker?

har absolut ingen koll på detta, är nöjd hyresgäst i lägenhet, men måste sköt MORSAN HUS NU :)

MYCKET TACKSAM FÖR SVAR!

mvh
max
 
om det är minusgrader ute, så blir det tillslut samma temp inne.
radiatorsyseemet kommer att frysa sönder & färskvattnet kommer också att frysa sönder, lika så värmapanna & varmvatten beredare.

sen kan husets konstruktion ta skada av värmeförendringar, men det kansk inte är så himla farligt.

Du måsta ha tilräckligt hög tempratur så det inte blir minusgrader i de utrymmen där känsliga rör är dragna (oftast är rör dragna på platser där det blir kallare än inomhustempraturen)
 
Du måste ha underhållsvärme i huset för att undvika det som CarMan skriver om du inte tömmer ur vattnet.
Vi är bortresta från huset på vinterhalvåret och vi brukar hålla 10-13 grader inomhus för att inte få problem.
Risken för mögel är rätt stor om du inte har någon värme på.
 
ok, men hur blir det om skulle tömmer allt vatten från systemet?

tack för svaren

mvh
max
 
Har inte råd eller vill komma undan billigt? (kostar väll max 15 000:- att ha grundvärme i huset)

risken att det kosar mer än 15 000:- om nått går snett är störe än att schansa att det funkar att tömma systemet.

om du stängar av vattnet in så brukar inte det bli helt avstängt.
om du tappar färskvatten rörena så kommer det ändå ligga vattan kvar i låga punketer (samma gäller radiatoreystemet)
risken att du du spräcker ett rör är mycket stor trots att systemet är tömt.
 
Jag har själv kallställt tre hus och det har gått bra. Pannan, d.v.s värmesystemet måste tömmas. Se till att termostatventilerna eller vreden på elementen är helt öppna. Öppna sedan avtappningen på pannan och låt vattnet rinna ut. Om du öppnar en helst flera luftskruvar på element högst upp går det lättare att få ut vattnet. Har du kommunalt vatten ringer du kommunen och ber att de kommer och stänger. Många kommuner vill inte att privatpersoner skall göra det själv för de drar sönder stoppkranarna nere i backen. Be även kommunen läsa av och plocka bort vattenmätaren så den inte fryser sönder. (Ev. förvarar du den själv i rumstemperatur). Antar att du har stoppkranar på båda sidor om vattenmätaren. När kommunen tagit bort vattenmätaren kan stoppkranen på inkommande ledning öppnas för att se att det inte kommer vatten. Skulle det komma vatten, är det kommunens bekymmer. Kanske behöver de byta stoppkran på servisledningen. Om du nu öppnar den andra stoppkranen vid vattenmätaren kommer du att tömma ur vattnet (från kranarna i tvättställ, dusch och diskbänk. Öppnar du kranarna rinner det ut lättare. Spola ur toalettstolarna så vattenbehållaren blir tom. Blanda glykol och häll i vattenlåsen till tvättställ/diskbänk och ner i toaletten. Har du golvbrunnar häll i där också. Blir vattenlåsen/toan/golvbrunnarna helt tömd på vatten kommer det att lukta avlopp i hela huset. Av den anledningen är det bra att hälla i glykolblandningen. Nu är det bara varmvattensllingan kvar att tömma. Där blir du tvungen att skruva isär kopplingarna på pannan så du kan blåsa ur förrådsberedaren eller vad du har i pannan. Förmodligen har du en slinga ner i pannan som producerar varmvatten när pannan är igång. Den måste blåsas ur med tryckluft, annars fryser den sönder. Vill du vara riktigt säker på att det inte skall frysa sönder någonstans måste du blåsa alla ledningar. Jag blåste inte ledningarna och det gick bra. Personligen tror jag inte att ledningen fryser sönder om det är lite vatten kvar i den. Det är skillnad när ledningen är full och det inte finns plats att expandera åt något håll. I ena huset, som är byggt 1922 fick jag tjälsprängning av golvet i ett rum på ett ställe. Om det berodde på att golvet bara var 5 cm tjock och saknade sprickarmering vet jag inte. Huset står på lermark så det kanske också har inverkat. I övrigt inga skador vad jag har sett och ej heller något problem med mögel. Täck även över skorstenen så det inte regnar ner i den och den får frysskador. När ni fyller upp systemet igen, elda så skorstenen torkar upp. Eldar man inte inom 3 år får man eldningsförbud.
 
ställ in några små element med termostat ställda på 8c ,(jula biltema etc) glöm inte pannrummet. så löser det sig nog. Annars förstår jag inte varför ni inte kör pannan på lägsta möjliga borde inte bli så farligt dyrt.
 
Töm systemen, absolut billigast. Tömmer och kallställer sommarstugorna varje vinter, dock utan panna. Två rör har frusit sönder under ca. 40 vintrar. Äldre hus har heller inget problem med att stå kalla, till skillnad från nya diffusionstätade.
 
Om man inte är lite händig så är det ju inte direkt "bara" och tömma ett system och sen bara dra igång igen några månader senare. Kanske kräver lite mer jobb än så om man har otur.

Det får nog TS känna efter själv om tummen är mitt i handen eller inte.
 
Vill man göra tömningen enklare kan man väl ställa in en radiator i pannrummet och det rum där vattenmätare sitter (för att hålla dem frostfria). Då slipper man tömma vattenmätare och panna. Sen tömmer man resten av systemet.

Men det är ju inte säkert att systemet har sån lutning på rören att det blir ordentligt tömt. När farsan byggde sommarstugan så satte han in särskilda ventiler för att tömma systemet, och såg till att det var rätt lutning på allt så det töms ordentligt. Och det sitter en T-koppling på inkommande vattenledning för värmekabel.
 
Glykol kan du glömma, det kommer att läcka lite varstans, eftersom glykolen "kryper"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.