345 läst · 4 svar
345 läst
4 svar
Stänga av värmepump vid peak last - effektavgift
Jag har en äldre bergvärmepump som inte har någon intelligent styrning direkt men som kan dra max 10kW.
Nu skulle jag vilja ta lite kontroll över den för att strypa dess effekt när huset har som högst last i övrigt runt middagstid i syfte att minska den effektpeaken som utgör debiteringsunderlag för effektavgift.
Jag såg ett tips att man kan styra utetemperatursensorn och på så sätt lura pumpen att det inte finns något värmebehov i just den timmen/halvtimmen eller så.
Någon som har någon lösning implementerad som kan dela med sig?
Nu skulle jag vilja ta lite kontroll över den för att strypa dess effekt när huset har som högst last i övrigt runt middagstid i syfte att minska den effektpeaken som utgör debiteringsunderlag för effektavgift.
Jag såg ett tips att man kan styra utetemperatursensorn och på så sätt lura pumpen att det inte finns något värmebehov i just den timmen/halvtimmen eller så.
Någon som har någon lösning implementerad som kan dela med sig?
Vad är det för värmepump? Även en 20 år gammal IVT med Rego 600 går att fjärrstyra genom att sätta en Shelly 1 på den externa ingången. Cleanare än att mixtra med utgivaren. Sen kan man antingen styra med ett schema (jag har blockerat så att vi inte gör varmvatten under vissa timmar), eller bygga sig ett litet system som läser förbrukningen på elmätaren och stänger av pumpen när en viss effekt överskrids.
Vad är det för pump? Dom flesta har någon variant av evu eller dygnssänkning man kan styra på ingångar.
Nu hittade jag en installationsmanual. Det finns tydligen något som heter "Tariff control" som sänker måltemperaturen när den är aktiv. Triggas om man sätter 10k motstånd mellan två terminalkontakter, lite som du nämnde Staffan-N.J jhall skrev:
Ska se om det kan vara en väg att gå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Extra skydd vid ingjutning av rör till bergvärmepump
Värme allmänt -
Stänga av vattenburen golvvärme vid installation av värmepump?
Värmepumpar -
Stänga av bergvärmepump vid ingrepp på radiator.
Värmepumpar -
Värmepump: Stänga av eller ha på vid kyla?
Värmepumpar -
Stänga av värmepump vid mycket kyla?
Värme allmänt