263 läst · 9 svar
263 läst
9 svar
Stänga av elpatron för vattenburen värme?
Tänkte ta hjälp av er då jag fått otroligt bra respons här på andra nybörjar (och dumma) frågor.
Jag har alltså en panna från 80 talet som just nu för tillfället enbart kör el patron för att värma mina vattenburna element, varmvatten till dusch/kranar osv kommer genom en varmvattenberedare.
Till detta har jag även en luftvärmepump som funkar bra och värmer på.
Nu har jag allt mellan 20-22 grader inomhus och försöker hålla elementen nästan helt avstängda då LVP verkar klara det fint att hålla 20-22 i hela huset när det över nollan. Ska tilläggas huset inte är så stort, 70-78kvm boyta på två våningar.
Jag har dragit ner pannan till 50 grader men tycker den går rätt mycket ändå rent elförbrukningsmässigt och tänkte därför ställa följande fråga:
Är jag dum i hela skallen om jag stänger av min panna (men lämnar cirkulationspumpen igång) när jag inte känner den behövs?
Vore det smartare att skruva ner tempen ännu mera istället?
Utsätter jag mig för massa risker?
Tack på förhand.
Jag har alltså en panna från 80 talet som just nu för tillfället enbart kör el patron för att värma mina vattenburna element, varmvatten till dusch/kranar osv kommer genom en varmvattenberedare.
Till detta har jag även en luftvärmepump som funkar bra och värmer på.
Nu har jag allt mellan 20-22 grader inomhus och försöker hålla elementen nästan helt avstängda då LVP verkar klara det fint att hålla 20-22 i hela huset när det över nollan. Ska tilläggas huset inte är så stort, 70-78kvm boyta på två våningar.
Jag har dragit ner pannan till 50 grader men tycker den går rätt mycket ändå rent elförbrukningsmässigt och tänkte därför ställa följande fråga:
Är jag dum i hela skallen om jag stänger av min panna (men lämnar cirkulationspumpen igång) när jag inte känner den behövs?
Vore det smartare att skruva ner tempen ännu mera istället?
Utsätter jag mig för massa risker?
Tack på förhand.
Man tar alltid en risk om man stänger av pannan men är du hemma en del varje dag kan du ju kontrollera hur kallt det blir i alla olika rum och skrymslen. Ska du resa bort så ska el-pannan absolut vara påslagen i drift. En luftvärmepump är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem och klarar oftast bara värma en del av huset och mindre desto kallare det blir ute.
Denna är pluggad/stängd! (även lite isolering någonstans där tror jag) fick faktiskt veta det här i helgen, fick info om att det gjordes för att som du säger det "läckte" massa energi genom den.Demmpa skrev:
Tack för tipsen! Tänker mig absolut att vara hemma för att kolla detta. Men riskerar jag något på själva pannan? Jag lever i föreställningen (säkerligen felaktig) att den mår bra av att vara igång 24/7 och jag riskerar mera på den genom att stänga av.J Josth skrev:Man tar alltid en risk om man stänger av pannan men är du hemma en del varje dag kan du ju kontrollera hur kallt det blir i alla olika rum och skrymslen. Ska du resa bort så ska el-pannan absolut vara påslagen i drift. En luftvärmepump är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem och klarar oftast bara värma en del av huset och mindre desto kallare det blir ute.
Dock vill jag ha ner dom dagliga kw...
Vad tror du är bäst själva pannan att prova? Alltså vad hade du gjort, provat att vrida ner till 20 eller stänga av?J jonaserik skrev:
Jag tänkte om man bara provar att stänga av elpannan några dygn så du får känna på hur kallt det då blir i olika delar av huset trots LLVP. Men man ska inte göra detta när det är väldigt kallt så det riskerar att frysa någonstans. Elpannan ger förmodligen mer värme i huset än du tror.Klorgas skrev:
Många gånger så stängs inte en panna av, då det i äldre system är VV från den Bara pluggar rökröret ut.Klorgas skrev:
Är det en shunt på pannan för att justera värmen ut. då kommer den att ställa sig helt öppen vid temp ute under ca 10 C. En shunt får info från utsidan meden givare. Så ställ ned patroner till min 20 C, så finns en säkerthet om din andra värmekälla stannar.
Finns en shunt.
När panna stängs ned helt i värme (även med pluggad/minskad rökutgång så läcker det en smula varmluft när pannan är varm) - var vaksam på ventilationen i resten av huset och det är fortfarande undertrycksventilation som fungerar - annars förstärk med tex. paxfläktar i badrum/toalett som alltid går i halvfart som minimum.
har du fungerande altitudmätare i en app på din mobil så skall höjden sjunka när ytterdörren öppnas och släpper in luft när du håller mobilen vid taknivå och på övervåningen om huset har flera våningsplan. Ökar altituden när ytterdörr/ balkongdörr öppnas så är det övertryck på övervåningen och det är inte bra för er vind senare - som kan fuktas ned av fuktig bostadsluft som läcker upp i vinden i byggnadsstrukturen i det fallet.
har du fungerande altitudmätare i en app på din mobil så skall höjden sjunka när ytterdörren öppnas och släpper in luft när du håller mobilen vid taknivå och på övervåningen om huset har flera våningsplan. Ökar altituden när ytterdörr/ balkongdörr öppnas så är det övertryck på övervåningen och det är inte bra för er vind senare - som kan fuktas ned av fuktig bostadsluft som läcker upp i vinden i byggnadsstrukturen i det fallet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför bör man inte stänga av en luft/vatten värmepump
Värmepumpar -
Stänga av vatten i villa inför blandarbyte
Vatten & Avlopp -
Skadligt för vp att stängas av?
Värmepumpar -
Läckage från genomföring till en elpatron på varmvattenberedaren.
Vitvaror -
Mitsubishi Ecodan - hur stänga av elpatron för VV?
Värmepumpar