Ska sätta lockpanel på ett hus men är lite osäker på vilken storlek på panel jag ska köra på. 145 mm bottenbräda samt 95 mm lock är vanligt i området. Dock funderar jag på om jag inte borde köra lite bredare panel för att spara tid. Skulle 170 mm bottenbräda samt 120 mm lockbräda fungera? Är det en vanlig kombination?

M Martin Lj skrev:
Ska sätta lockpanel på ett hus men är lite osäker på vilken storlek på panel jag ska köra på. 145 mm bottenbräda samt 95 mm lock är vanligt i området. Dock funderar jag på om jag inte borde köra lite bredare panel för att spara tid. Skulle 170 mm bottenbräda samt 120 mm lockbräda fungera? Är det en vanlig kombination?
Det där är nog väldigt olika från område till område och hus till hus.
Självahade jag 170 + 70 har jag för mig. Dvs smala lockbrädor.

R
M Martin Lj skrev:
På grund av den allt sämre kvaliteten på trä så skulle jag inte rekomendera att ha för breda brädor då dom kommer att spricka och bli dåliga för snabbt helt enkelt
Tidsåtgången är försumbar i dina exempel..

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
eller som jag har 120mm som över o underbräda

Jag använder 170-195 mm panelbräda men då till panel med lockläkt och då spikat endast med en spik mitten.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag rekomenderar att du tittar hur de äldre husen i området/ trakten är utformade och anpassar din fasad till lokal byggnadstradition.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Finne det någon poäng i att bredare brädor skulle hålla bättre eller är det strunt samma?

M Martin Lj skrev:
Finne det någon poäng i att bredare brädor skulle hålla bättre eller är det strunt samma?
Har inget med bredd att göra, det är en utseendefråga. Sedan finns åsikterna om hur de ska spikas, där jag är av skolan med en spik i mitten för att minimera sprickbildning. Oberoende av bredd kan någon/ra brädor ändå spricka.

M Martin Lj skrev:
Bredare brädor håller inte bättre, men tjockare brädor kan få längre livslängd än tunna.

Är för snål för att använda till panel, däremot använder jag alltid grövre dimension till vindskivor och takfotsbräda, oftast 28 mm.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.