236 läst · 9 svar
236 läst
9 svar
Stående panel med lockbrädor, vilken storlek på brädor?
Ska sätta lockpanel på ett hus men är lite osäker på vilken storlek på panel jag ska köra på. 145 mm bottenbräda samt 95 mm lock är vanligt i området. Dock funderar jag på om jag inte borde köra lite bredare panel för att spara tid. Skulle 170 mm bottenbräda samt 120 mm lockbräda fungera? Är det en vanlig kombination?
Det där är nog väldigt olika från område till område och hus till hus.M Martin Lj skrev:Ska sätta lockpanel på ett hus men är lite osäker på vilken storlek på panel jag ska köra på. 145 mm bottenbräda samt 95 mm lock är vanligt i området. Dock funderar jag på om jag inte borde köra lite bredare panel för att spara tid. Skulle 170 mm bottenbräda samt 120 mm lockbräda fungera? Är det en vanlig kombination?
Självahade jag 170 + 70 har jag för mig. Dvs smala lockbrädor.
På grund av den allt sämre kvaliteten på trä så skulle jag inte rekomendera att ha för breda brädor då dom kommer att spricka och bli dåliga för snabbt helt enkeltM Martin Lj skrev:Ska sätta lockpanel på ett hus men är lite osäker på vilken storlek på panel jag ska köra på. 145 mm bottenbräda samt 95 mm lock är vanligt i området. Dock funderar jag på om jag inte borde köra lite bredare panel för att spara tid. Skulle 170 mm bottenbräda samt 120 mm lockbräda fungera? Är det en vanlig kombination?
Tidsåtgången är försumbar i dina exempel..
Har inget med bredd att göra, det är en utseendefråga. Sedan finns åsikterna om hur de ska spikas, där jag är av skolan med en spik i mitten för att minimera sprickbildning. Oberoende av bredd kan någon/ra brädor ändå spricka.M Martin Lj skrev: