Jag har givetvis läst runt en hel del på forumet osv osv. men nu kommit till skott och ska flytta ner mitt expansionskärl från ett rum på ovan våning. Men till min förvåning föreslår hantverkaren ett kärl på 100liter?? Är inte det på tok för litet. Jag har ack.tank på 3000liter, eldar med ved och har ett stort hus. Jag hade räknat på 300liter. Men jag känner inte att jga vill diskutera detta och påstå att det ska vara större. Eller är har jag hoppat över någon teknisk utvecklingsdetalj? Visselrigen tycker jag priset är helt okey 6000:- för allt material + arbete, runt 10,000:-.

Men 100 liter??

Det låter alldeles för lite! När du har ett slutet system ska kärlet vara på 10 % av vattenvolymen i systemet. Det innebär att 300 l inte heller räcker.

Du har helt rätt om det är ett tryckkärl, och då ska det vara minst 10% av vattenvolymen, har du te.x 1½-plans med källare ska det vara ännu större !
kika på den här beräkningsmallen så får du en god bild hur det dimensioneras du kan även läsa lite på värmepumpsforumet sida allt om tryckexpansionskärl

Vill din rörmokare installera ett öppet expansionskärl så är det 5% av totalvolymen som gäller, dvs minst 150L .. jag skulle nog ringa en annan rörmokare med tanke på hans förslag :)

/R

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det måste rimligtvis bero på någon typ av felkommunikation, firman har goda referenser. Ifall det inte beror på det vet jag inte hur killen tänker. Han kanske inte tror på mig då jag förklarar för han att mina ack.tank är på 3m3.

Det finns många okunniga montörer anställda hos väl renommerade firmor som tycker att större tankar än 500L är onödigt slöseri med följande kommentarer som te.x "man får ju bara elda mer" :confused:

Så visst, det vara så att han helt enkelt inte förstår bättre :D

/R

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Den vanliga uträkningen för ett tryckexpansionskärl med dina ungefärliga värden ger ett kärl på 425 L

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.