ion skrev:
Vill man sälja ett hus till en bestämd person är det helt ok. Men man kan inte utlysa en försäljning och bjuda alla välkomna för att sedan sålla bort de man inte gillar, det är ren diskriminering och regleras i lagen
Har du lust att hänvisa till lagrum?
 
Mikael_L
noone70 skrev:
[länk]
Att man tycker en budgivare verkar rent dum i huve, och att man därför väljer att inte sälja till denne kan kanske ses som olaglig diskriminering pga funktionshinder. ;)


Men då antar jag att denne ska bevisa i rätten att h*n faktiskt är så dum i huvet att det kan kallas funktionshinder. :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Swamp och 7 till
  • Laddar…
Är det fler än jag som tycker att den här tråden har spårat ur totalt? ;)
 
  • Gilla
M.Kristensen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det går lätt så när TS lämnar sin tråd ... ;)

Fast anledningen är nog mest att det mesta som finns att säga redan är skrivet.
 
Nåja nästan, uppdateringen om 1vecka till 3-4år om hur det gick saknas och helst motpartens syn på saken....

/Peter
 
ion skrev:
Klagar man i ett forum så får man medhåll, varför?
Korten ligger inte på bordet, borde vara omöjligt att ha en synpunkt. Om motparten skrivit här, hade det väl hetat: det är rätt , stäm skiten av dem.
Låt oss säga att någon, TS ska inte känna sig utpekad, utan någon köper ett hus i spekulativt syfte, får det billigt för att det har brister. Man snyggar till kåken och säljer vidare för 3ggr vad man gett. Den nya ägaren får reda på vad huset kostade för något år sedan och börjar undra över prisskilnaden och hittar fel samtidigt känner de sig lurade. Är det konstigt?

Om man tänkt så att om man lägger ett fantasibud så slipper man andra budgivare och så tar vi tillbaka halva summan sen, alltid kan vi hitta nåt. Då är det så fult spelat att man tycker de borde stå sitt kast.


Jag ser bara en rimlig lösning. Affären borde gå tillbaka, kostnader som säljaren haft skulle betalas av köparen och ev förbättringar som köparen gjort skulle bekostas av säljaren. Sen kunde huset säljas på nytt till rätt pris och alla intressenter fick en rimlig chans i budgivningen.


Att inte mäklaren upplyst om dolda-fel-försäkring kan betyda att han kände till huset sedan tidigare.
Jag har mycket svårt att se att lösningen med att affären ska gå tillbaka på något sätt är rimlig. Vi köpte för några år sedan vårt hus för under hälften av vad det är värderat till. Skulle då att en eventuell köpare av vårt hus få ångra sig och låta affären gå tillbaka när köparen upptäcker att han/hon betalat dubbelt så mycket som vi? Ska dessutom köparen sedan få betalt av oss för de förbättringar de gjort sedan de köpte huset?

Är det viktigt vad huset kostade för några år sedan tar man redan på det - det tar max 1 minut.

Är det viktigt att veta vad man köper så genomför man minst en besiktning (vi genomförde två).

Vi är så bortskämda i Sverige med bytesrätter, öppet köp och garantier på allt vi köper att många tycks tro att det är öppet köp eller bytesrätt även på hus.

/Krille
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ja, man kan väl ändå säga att TS gett ifrån sig en del okunskap (jag har inte " dolt" något, därav inga dolda fel) samt verkar lite naiv (jag vet inte grunden för stämning, men de skall inte få en krona). Så, för TS skull är det trist för denne att de inte använder forumet. Jag fick extremt mycket hjälp av forumet på abrovinket i mitt dolda fel. Vi sopade mattan mot motparten......i min mentala process låg en riskbedömning och forumet här är bra på att ge olika syn, vissa mer insatta än andra men då kan man själv bli mer insatt.
 
ion skrev:
Om man tänkt så att om man lägger ett fantasibud så slipper man andra budgivare och så tar vi tillbaka halva summan sen, alltid kan vi hitta nåt. Då är det så fult spelat att man tycker de borde stå sitt kast.
.
Och det kommer de ju mest sannorlikt få göra om det är så. Vad har du för tro om svenskt rättsystem? Att få ersättning för dolt fel är inget man gör på en kvart eller lätt på någont sätt. De kommer ju inte få ersättning, om de inte har rätt till det. Och har de rätt till ersättning så får de det.......det hade kanske världens mest icke spekulative köpare också fått.....
 
ion skrev:
Men man kan inte utlysa en försäljning och bjuda alla välkomna för att sedan sålla bort de man inte gillar, det är ren diskriminering och regleras i lagen...
Som säljare har man "fri prövningsrätt" vilket innebär att man själv väljer vem man vill sälja till.

Det har inget med diskriminering i vanlig mening att göra.
 
Detta handlar alltså om ett radhus. Förmodligen inte så stort då det är "instegsbostaden" för unga köpare.

Men en miljon kronor för att reparera?
Lite rimlighetsbedömning säger i alla fall mig att för den summan skulle man kunna riva hela rasket och bygga upp ett nytt radhus. Nästan i alla fall. Det är inte rimligt att så mycket fel är "dolda".

En miljon :wow:
 
  • Gilla
prototypen och 2 till
  • Laddar…
Radhusen byggda på 70 talet i vår medelklass förort till Stockholm brukar säljas mellan 2.8 - 3 miljoner. Så i stockholms närhet (tunnelbaneförort) är det svårt med radhus för en miljon. TS hade ju enligt denne inte bott i huset mer än ett år, och renoverat delar. Vad som renoverades för två år sedan vet vi inte. TS hade ju startat en annan tråd om nyrenoverat badrum, men det var tydligen åt en kompis.......säg att ett badrum från 2010 och köket har massa fel, då lär man närma sig en mille. Speciellt om fuktskador finns i konstruktionen. Men det innebär stora fel. Dock var det väl så att varken TS när han köpte eller nuvarande köpare har besiktigat. Märkligt. Som privatperson kanske det är svårt att se/veta vad tecknen är på icke fackmässighet.

Tycker också en miljon låter mycket, dock verkar infon förmdlats muntligen så viss överdrift kanske föreligger. 850,000 är ju nästan en mille. Men omöjligt att ha denna omfattning av fel är det ju inte. Speciellt inte om man tar in offert från tex comfortbutiken och mockfjärds fönster hehe

i detta fall var det olyckligt att TS inte själva gjorde en besiktning när de köpte, för det protokollet torde ju kunna användas för att bevisa om vissa saker gick att upptäcka (då) samt att man inte tecknade en försäkring. Dolta fel försäkring är ju fantastiskt för säljaren o urbota dåligt förköparen.
 
Redigerat:
M
Byggis1976 skrev:
Radhusen byggda på 70 talet i vår medelklass förort till Stockholm brukar säljas mellan 2.8 - 3 miljoner. Så i stockholms närhet (tunnelbaneförort) är det svårt med radhus för en miljon.
Men en ganska stor del av de 3 miljonerna beror ju på läget. Själva radhuset kostar väl ungefär lika mkt att bygga överallt i landet.
 
miksil skrev:
Men en ganska stor del av de 3 miljonerna beror ju på läget. Själva radhuset kostar väl ungefär lika mkt att bygga överallt i landet.
Tror hantverkspriser anpassar sig efter prisläget så det är troligtvis dyrare att renovera i stockholm än åsele. Två badrum och viss fuktsanering i storstad kan nog landa på uppåt en miljon. Speciellt, som sagt, om man anlitar tex comfortbutiken.
 
Byggis1976 skrev:
... Dolda fel försäkring är ju fantastiskt för säljaren o urbota dåligt för köparen.
Varför urbota dåligt för köparen?

Men det är förmodligen bäst för försäkringsbolagen, annars skulle de väl inte sälja in det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.